Linda Nystedt och Ella-Marit Pilto, ägare Tidlösa Design

Kollegorna köpte välkänt företag: ”Nu lever vi vår dröm”

Affärsutveckling

Tidlösa Design

  1. Behov

    Linda och Ella-Marit behövde hjälp och ett bollplank för att förvärva ett företag.

  2. Lösning

    Almi gick in med affärsutveckling.

  3. Resultat

    Tidlösa Design fick vägledning och hjälp med att utveckla deras strategi och affär, men även tips kring hur de ska tänka framåt rent affärsmässigt.

Att ta steget från en trygg anställning till att bli egenföretagare kan verka som en djärv satsning för många. Men för Linda Nystedt och Ella-Marit Pilto blev det helt rätt att förvärva det välkända företaget i Malå.
– Det har varit otroligt utmanande och lärorikt, och vi är så tacksamma för allt stöd vi har fått från Almi längs vägen. Utan deras hjälp hade det inte gått.

Efter att ha jobbat tillsammans på Malå kommun i många år kände Linda Nystedt och Ella-Marit Pilto att de var redo för en ny utmaning. I höstas blev affären klar och sedan 1 februari i år jobbar de heltid på sitt nyförvärvade företag Tidlösa Design.

”Ett skämt som blev verklighet”

– Allt började för ett år sen när vi såg en annons om att företaget var till salu, och på skämt sa till varandra: ”Ska vi köpa Tidlösa?”. Men det dröjde inte länge innan det blev allvar och vi bestämde oss att faktiskt göra det på riktigt, berättar Ella-Marit.

Utöver en stor butik med blomsterhandel, inredning, möbler och norrländska delikatesser finns även en begravningsbyrå i bolaget. Sedan starten 1997 har Tidlösa Design haft genomgående stabil ekonomi, och varit en uppskattad butik i Malå och angränsande byar.

– Både jag och Ella-Marit har ett stort intresse för inredning och design, och vi har längtat efter att få jobba med människor och service igen. Nu har vi insett att det är exakt det här vi ska hålla på med, säger Linda.

En trygg partner genom hela processen

Varken Linda eller Ella-Marit hade någon tidigare erfarenhet av att förvärva ett företag eller driva eget, så de visste direkt att de behövde hjälp.

– Almi var vårt självklara val. De har gett oss vägledning, varit bollplank och hjälpt oss med att utveckla vår strategi och affär. Vi har också fått massor av tips kring hur vi ska tänka framåt rent affärsmässigt, berättar Linda.

Ella-Marit håller med och fyller i:

– Hela processen har varit fantastiskt smidig, verkligen över förväntan. Det har varit en enorm trygghet att ha med Almi. Vi är så tacksamma för att de finns, utan dem hade vi inte kommit vidare.

Almis rådgivare om Tidlösa Design

Björn Kärnebro, rådgivare på Almi, har lång erfarenhet av förvärv. Han har varit med under hela processen och har haft ett tätt samarbete med Linda och Ella-Marit sedan starten.

– Tidlösa Design är en viktig verksamhet som erbjuder tjänster som behövs i Malå och angränsande byar. Därför var en självklarhet att vi tog oss an uppdraget och hjälpte till med stöd och rådgivning, konstaterar Björn.

 

Han belyser även att Almi har en stark närvaro ute i regionerna och i de mindre städerna.

 

– Många har uppfattningen om att vi bara verkar i storstäderna, men vi finns överallt i hela landet för att hjälpa företag i olika storlekar med allt från finansiering och företagets ekonomi till rådgivning och utveckling av hållbarhetsarbetet.

Björn Kärnebro, rådgivare på Almi

”Vi lever vår dröm”

Med ett starkt driv och målet att öka omsättningen har Linda och Ella-Marit flera planer på att utveckla verksamheten.

– Vi har märkt av en stor efterfrågan av friskvårdstjänster i området, så vi båda har nyligen utbildat oss till massageterapeuter för att även kunna erbjuda det till kunderna. Framöver kommer vi även att rekrytera personal – i första hand någon som kan ta hand om begravningsdelen, berättar Linda.

– Nu lever vi vår dröm. Det känns fantastiskt att äntligen kunna fokusera helhjärtat på detta och sätta vår prägel på verksamheten, säger Ella-Marit.

Även Björn ser ljust på framtiden för bolaget.

– Linda och Ella-Marit är otroligt drivna, och jag tror starkt på att Tidlösa Design kommer att ha ett fortsatt bra år. Vi kommer att finnas kvar som stöd för dem och jag ser fram emot att få följa både deras och företagets utveckling.