Affärsutveckling, Lån
Fixi Solutions AB
-
Behov
Företaget Fixi behövde finansiering för att utveckla sin idé och senare för att expandera till flera städer.
-
Lösning
Fixi har fått affärsutveckling och finansiering hos Almi i olika omgångar.
-
Resultat
Lånet hos Almi räddade företaget och gjorde att de kunde växa vidare.
Som ny student på Uppsala universitet fick Rafi Mohammads cykel punktering. Han insåg då att cykelreparationer borde kunna gå smidigare. Idag växer hans företag Fixi – som liknas vid ett Foodora eller Uber, fast för cyklar.
Det händer ju oftast när det passar som sämst – cykeln krånglar eller får punka. Precis det här hände Rafi Mohammad 2019 efter ett halvår som student i Uppsala.
– Jag frågade mina vänner och kollegor vad de gör när det händer så där i sista sekund, men ingen hade en snabb och bra lösning på problemet, berättar Rafi.
Han studerade då industriell ledning och innovation och fick idén till Fixi – där första affärsidén var att laga cyklar på plats hemma hos kunderna.
Detta visade sig inte vara tillräckligt skalbart, så företagets fokus ändrades till att hämta upp cyklar hos kunderna, ta dem till lokala cykelbutiker för reparation och sedan köra ut dem igen.
– Utan att veta riktigt vad jag gjorde, leasade jag en van för att testa idén. Pengarna var slut och jag lånade av alla vänner och familj. Så kom jag i kontakt med Almi.
Hos Almi fick Rafi finansiering i form av Mikrolån – som kom i helt rätt tid.
– Det och min rådgivare Christer Edström räddade mig. Almi har hjälpt mig i alla svåra situationer.
Rafi bestämde sig tidigt för att ta ledigt från studierna för att på riktigt testa sin idé. Han hann testa i två dagar i december 2019 och fick direkt tio ordrar.
– Jag kände wow, det här funkar verkligen.
Samtidigt stod han inför en stor finansiell utmaning. Det kostar att utveckla och han hade inte råd att ens betala telefonräkningen.
Lånet hos Almi räddade oss och gjorde att vi kunde växa vidare.
Rafi Mohammad, Fixi
– Jag behövde verkligen pengar för att komma vidare, berättar Rafi.
Han kontaktade tio-femton inkubatorer i Sverige och två svarade, bland annat Arctic Business Incubator i Luleå. Efter en lång och jobbig tågresa upp till norr insåg inkubatorn att Rafi inte kom från stan men tyckte ändå att hans pitch lät tillräckligt intressant för att snabbt låta arrangera ett möte med en investerare.
– Jag fick 20 minuter och efter min pitch sa investeraren: “I’m all in”. Jag fick en miljon kronor i investering, det var fantastiskt och jag grät av lycka.
Det gjorde även hans mamma hemma i Indien. Hon och Rafis pappa hade hittills inte direkt uppmuntrat sin sons entreprenörsdrömmar.
– Jag hade tänkt starta företag i Indien, men mina föräldrar är lite “old school” och kände att jag skulle kasta bort min karriär. De skickade mig till Sverige för att jag skulle fokusera på universitetsstudier. När jag ringde hem pratade vi inte så mycket om min idé, de sa mest “stop that nonsense”, men när jag ringde på kvällen efter Luleå grät mamma. De är väldigt stolta över mig, och att jag gör skillnad.
Med miljoninvesteringen började företaget ta fart på riktigt. Plattformen utvecklades vidare och tjänsten lanserades i Uppsala i juli 2020. Senare har Fixi lanserats i flera stora svenska städer, som Stockholm, Malmö, Lund och Göteborg.
För Rafi var det viktigt att sitta med utvecklarna och se varför kunder beställde och inte.
– På så vis fick jag feedback hela tiden och vi kunde utveckla och komplettera med olika funktioner.
I takt med att Fixi skalade upp och intog fler städer behövdes också mer pengar.
– Almi hjälpte oss igen. Ett tag var det väldigt, väldigt kritiskt. Men lånet hos Almi om tre miljoner för ett år sedan räddade oss och gjorde att vi kunde växa vidare.
Sedan dess har Fixi även fått Almis Grönt lån som ges till företag som gör gröna satsningar. Och det hållbara har blivit Fixis fokus. Numera lagar de inte bara kundernas cyklar utan reparerar också övergivna cyklar som annars skulle gå till tippen. Dessa erbjuder Fixi gratis på sin plattform Fixi Marketplace och kunderna betalar bara reparationskostnad hos Fixis leverantörer för att få igång cyklarna. Om en cykel inte kräver något underhåll alls ges den bort gratis.
– Vi märker att våra kunder gärna köper begagnade och räddade cyklar. Vi har sålt över 250 cyklar på rekordtid och siktar på att sälja fler än 1 000 cyklar per månad nästa år, berättar Rafi.
Uppskattningsvis kasseras 15 miljoner cyklar varje år av sina ägare i världen och vårt mål är att förlänga livet på cyklarna, genom att reparera eller rädda dem från soptippen.
Rafi Mohammad
Kommande vår lanseras också deras prenumerationstjänst av cyklar, där syftet är att alla ska ha råd med en cykel och möjlighet att laga den snabbt och smidigt.
De har också löpande event med större företag där anställda på företagen kan lämna in sina cyklar på morgonen och under arbetsdagen repareras dem vid behov eller bara ses över.
I september hade Fixi exempelvis ett sådant event på Ericssons huvudkontor.
– En väldigt bra grej för företag att erbjuda sina anställda och något som vi jobbar vidare med, säger Rafi.
De arbetar också intensivt för att utveckla plattformen gentemot cykelbutikerna. Många butiker har inte ens en egen webbplats och här krävs en genomtänkt logistisk lösning för att skala upp ytterligare där siktet för expansion är ställt mot Europa och Asien.
– Uppskattningsvis kasseras 15 miljoner cyklar varje år av sina ägare i världen och vårt mål är att förlänga livet på cyklarna, genom att reparera eller rädda dem från soptippen. Vi vill göra hela upplevelsen kring cyklar både roligare och smidigare, säger Rafi Mohammad.