[VIDEO]
Kan du inte se videon?
Då behöver du ändra din cookie-inställning på almi.se, och aktivera att du godkänner "Marknadsföring".
Du hittar Cookie-inställningarna i ditt nedre vänstra hörn vid denna symbol:
För svenska handelsföretag finns det ett hållbarhetsområde med stor förbättringspotential. Se vilket – och få fler tips för en mer hållbar handel!
Om ditt företag vill jobba hållbart inom handel är såklart alla kund- och konsumentfrågor aktuella.
Sverige som land underpresterar rejält när det gäller att medvetandegöra konsumenter och utbilda dem – både så att de är medvetna om sina rättigheter och sitt ansvar. Om du och företaget kan hjälpa konsumenterna att välja rätt stärker det också dina kundrelationer.
Som företagare vill du självklart sälja dina produkter. Men du måste göra det med hänsyn till jordens resurser. Här behöver du hjälpa kunderna att fatta köpbeslut grundade på korrekt information som tar hänsyn till etiska, sociala, ekonomiska och miljömässiga faktorer.
Du ska försöka ha hållbarhet genom produkternas livscykel så långt som möjligt. Det innebär också att göra inköp från verksamheter som prioriterar hållbarhet och dina produkter bör kunna spåras. Tänk cirkulärt och förläng produkternas livslängd!
Hållbarhetsområdena bygger på internationella riktlinjer kring vilka sakfrågor inom hållbarhet som ett företag då bör beakta. De är direkt kopplade till de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030 samt till ISO 26000 – världens största standard för hållbart företagande.