[VIDEO]
Kan du inte se videon?
Då behöver du ändra din cookie-inställning på almi.se, och aktivera att du godkänner "Marknadsföring".
Du hittar Cookie-inställningarna i ditt nedre vänstra hörn vid denna symbol:
Är du inte helt övertygad om VARFÖR du ska mäta företagets hållbarhetsarbete? Vi ger dig fyra viktiga skäl!
Du vet att du borde, men det tar tid. Vi pratar om mätning av vad du och företaget gör inom hållbarhet.
Om du har ett “före” och ett “efter” är det mycket lättare att kommunicera det till medarbetare, kunder och samarbetspartners. Det ger en ökad trovärdighet och du har förhoppningsvis relevant data att dela med dig av.
Ibland granskas du som företagare – av myndigheter, möjliga kunder, potentiell arbetskraft, medier eller samarbetspartners. Om du då väldigt tydligt kan visa hur du mäter ditt hållbarhetsarbete jämfört med någon som inte gör det har du klara fördelar.
En företagares vardag handlar om att utvärdera, utveckla och förbättra. Vem tackar då nej till ett perfekt underlag för att kunna fatta kloka beslut inför framtiden? Det har du som mäter.
Kraven på kontroll inom hållbarhet blir bara fler och fler. Även om du inte behöver hållbarhetsrapportera enligt den svenska årsredovisningslagen är det ju snyggt att ändå ha koll, eller hur? Taxonomin påverkar dessutom fler och fler företagare. Gäller det även dig?