Här hittar du de allra vanligaste frågorna som rör lån hos Almi.
För att beställa en engagemangsspecifikation använder du vår e-tjänst genom att klicka här. Där får du mer information om hur det går till samt vilka uppgifter du ska ange. Engagemangsspecifikation skickas med post och kostar 250kr.
Du som är firmatecknare kan se uppgifter om företagets lån och ladda ner avier på Mina Sidor. Du loggar enkelt och säkert in med BankID. Du hittar dina avier efter att du loggat in genom att gå in på Mina Sidor> Mina Lån> Visa lån.
Har du anslutit ditt företag till Kivra hittar du även dina låneavier i din Kivra-inkorg.
Om problem uppstår att betala enligt nuvarande betalplan ger Almi dig möjlighet att ansöka om uppskov och delamortering på dina lån i tre eller sex månader. Det är viktigt att du är medveten om att uppskov och delamortering kan påverka den totala löptiden.
Du loggar in i e-tjänsten med BankID och väljer sedan de lån du önskar få uppskov på.
Lösenavgift tas bara ut i de fall förtidslösen sker inom 12 månader från utbetalningsdagen. Avgiften uppgår till 1 procent av utestående kapitalskuld. På Mikrolån, Grönt lån, Innovationslån och de lån där detta avtalats bort utgår ingen avgift för förtidslösen.
En behörig firmatecknare med tillgång till Bank-ID kontaktar Låneadministration via telefon för lösenuppgifter.
När inbetalning är gjord kan Almi komma att kontakta dig för att ställa några frågor angående medels ursprung i enlighet med Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism 3 kap 13§.
Låneadministration nås på 063-453 03 00 helgfria vardagar 9.30-12 och 13–16.
För att ändra till ny adress som är registrerad hos Bolagsverket/Skatteverket, kontakta Låneadministration på info.lanadm@almi.se.
För att ändra adress till annan än den som är registrerad hos Bolagsverket/Skatteverket måste en behörig firmatecknare med tillgång till Bank-ID ringa in till Låneadministration på 063-453 03 00. Öppet helgfria vardagar 9.30-12 och 13–16.
För dig som har anslutit ditt företag till Kivra och har ett lån hos Almi kommer dina låneavier att skickas till din Kivra-inkorg. Du kommer alltså inte att få dem skickade till företagets fysiska adress.
Instruktion om hur du ansluter ditt företag till Kivra hittar du här.
Är ditt företag inte anslutet till Kivra skickar vi låneavier till företagets registrerade postadress. Vi skickar inte ut avier via e-post.
Du betalar in beloppet för extraamortering till samma bankgironummer som står på din senast erhållna avi. Som meddelande anger du ditt lånenummer och "extraamortering". Lånenummer framgår av din låneavi.
När inbetalning är gjord kan Almi komma att kontakta dig för att ställa några frågor angående medels ursprung i enlighet med Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism 3 kap 13§.
På Mina sidorLänken öppnas i nytt fönster får du detaljerad information om ditt lån, hur stor din skuld är samt aktuell räntesats. Du kan också se och ladda ner dina avier där du hittar information om:
Du loggar enkelt och säkert in på Mina sidor med BankID.
Det är bara registrerade firmatecknare eller externa firmatecknare som kan se uppgifter om företagets lån på Mina Sidor. Portalen validerar din behörighet via Bolagsverkets register.
Låneadministration kan skicka kopior på lånehandlingar/villkor per post.
För att beställa kopior på lånehandlingar/villkor kontaktar en behörig firmatecknare med tillgång till BankID Låneadministration på 063-453 03 00. Öppet helgfria vardagar 9.30-12 och 13–16.
Låneadministration kan skicka en förenklad beskrivning av betalplanen per post.
Behörig firmatecknare med tillgång till BankID kontaktar för beställning Låneadministration på 063-453 03 00. Öppet helgfria vardagar 9.30-12 och 13–16.
Om du vill ansöka om autogiro eller ändra uppgifterna för ditt befintliga autogiro använder du vår e-tjänst genom att klicka här.
Där får du mer information om hur det går till samt vilka uppgifter du ska ange.
Om du vill få en återbetalning av det belopp som blivit dubbelbetalt måste en behörig firmatecknare med tillgång till Bank-ID ringa Låneadministration på 063-453 03 00, helgfria vardagar 9.30-12 och 13–16.
Väljer du att inte kontakta Låneadministration kommer beloppet automatiskt att dras av på nästkommande avi.
Låneadministration kan endast svara på frågor gällande Almis redan uttagna säkerheter.
Behörig firmatecknare med tillgång till BankID kontakta Låneadministration på 063-453 03 00. Öppet helgfria vardagar 9.30-12 och 13–16.
För frågor kring hur Kivra fungerar, vänder du dig till Kivra: Hjälp - Kivra Företag.
På ett kontobevis ska kontohavarens namn, organisationsnummer samt kontonummer framgå på samma sida. Kontakta din bank för beställning av kontobevis.
Kontaka Låneadministration på telefon 063-453 03 00. Vi har öppet helgfria vardagar mellan kl 9.30-12 och 13-16.