Jenni Laapotti, grundare av Digitalsnack.

Räkna ut vad din arbetstid med sociala medier faktiskt ger

Affärsutveckling

Har du funderat på vad den tid du och företaget lägger ned på sociala medier faktiskt ger? Jenni Laapotti, grundare av Digitalsnack, hjälper dig att räkna ut.

Kanske är du ansvarig för att sköta företagets sociala medier eller så måste du vara ansvarig, som ensam i bolaget? Oavsett vilket kan tanken säkert ha slagit dig: Vad ger egentligen den tid jag lägger ned på sociala medier?

Tanken slog i alla fall Jenni Laapotti som tillsammans med Cecilia Victoria Kärrberg driver bolaget Digitalsnack  sedan 2017 och podden Digitalsnack sedan 2016.

De är idag sex anställda och är en fullservicebyrå som hjälper både stora bolag och mindre företag med allt inom sociala medier. Digitalsnack lägger såklart ned en hel del tid på sina egna kanaler också.

Jenni blev nyfiken på vilken utdelning det faktiskt ger.

– Det finns verktyg att använda för att räkna ut detta till viss del, men de är ofta dyra och stora så när jag gjorde det för vår del var det ett ganska manuellt arbete.

Jenni poängterar att du behöver göra rätt kvalificerade gissningar och att du som använder många olika kanaler måste räkna med att de olika kanalerna har olika nyckeltal som inte är helt jämförbara.

Om du dessutom använder ett tredjepartsverktyg för statistik kan det också skilja sig åt. En kanal kanske visar räckvidd i snitt per dag, en annan beräknar exponering och detta är två helt olika saker.

– Men det viktigaste när du gör en sådan här uträkning är ändå att få fram vad du faktiskt lägger din tid på och du kan få ett mått på vad det faktiskt ger, säger Jenni.

Jenni Laapotti på scen på Internetdagarna.
Jenni Laapotti sitter med sin laptop och tittar in i kameran.
Jenni Laapotti är operativ chef och medgrundare av Digitalsnack – experter på sociala medier.

Så här kan du göra din uträkning enligt Jennis modell

  1. Se vad du som medarbetare faktiskt kostar när du jobbar med företagets sociala medier en timme exempelvis.
  2. Ta fram ett kalkylark och lista alla kanaler du och företaget använder.
  3. Beräkna hur mycket tid du lägger på de olika kanalerna – allt från att göra en innehållsstruktur och kreativt komma på innehåll till att skapa innehållet och publicera. Har du ingen aning om hur mycket tid du lägger? Ta en månad där du skriver ned hur lång tid allt tar. Dela även upp tid för vad du specifikt gör i de olika kanalerna. Exempelvis storys, reels och flödesinlägg på Instagram och så vidare.
  4. Bestäm dig för vilka nyckeltal som är viktiga för dig att följa. Exempelvis exponering, räckvidd och klick till din hemsida. Eller antal registrerade för nyhetsbrev, webinar eller kurs. Det beror på vad du vill och kan mäta.
  5. Räkna ut hur mycket kostnaden per innehåll blir (tiden för att göra ett inlägget x lönekostnaden).
  6. Räkna ut hur mycket varje resultat kostar (kostnad per innehåll/resultat).
  7. Reflektera över hur mycket det kostar att göra ett Instagraminlägg, Facebookinlägg eller annan typ av inlägg. Vilka är de “billigaste” resultaten? Gör du något som kostar väldigt mycket tid, men ger lite effekt? Ska du stryka något? Tänka nytt? Effektivisera?

    Vill du göra en ännu djupare analys kan du vikta resultatet.
  8. Värdera hur mycket respektive interaktion är värd för dig. Poängsätt helt enkelt! Vissa enklare interaktioner kan vara värda 1 poäng, medelstora 3 poäng, stora 5 poäng och rena konverteringar kanske är värda 10 poäng.
  9. Se hur mycket poäng respektive kanal och specifika aktiviteter har gett under en viss period.
  10. Räkna ut hur mycket kostnaden per poäng blir (kostnad per innehåll/antalet poäng per innehåll).
Jennis räkneexempel för räkna ut lönekostnad per timme för inlägg i sociala medier. Tabellen har kolumnerna: tid, kostnad per innehåll, Interaktion per innehåll, kostnad per interaktion.
När du gör din jämförelse kan du ha stor nytta av Jennis räkneexempel.

Fokusera på innehåll som lever länge även om det kan ta längre tid att ta fram. Lägg extra mycket kärlek på sådana inlägg för det lönar sig.

Jenni Laapotti

– Det tar såklart tid att göra det här jobbet, det är mycket manuellt arbete och inget du behöver göra varje månad, men viktigt ändå för att få en grundförståelse för hur mycket tid du lägger och på vad. Många arbetar bara på utan att veta vad det ger, säger Jenni.

Hon själv fick bland annat bekräftat att även om Instagrams reels tar mer tid är det värt det, då det ger jättemycket mer effekt än till exempel Instagram stories.

– Då kan det vara värdefullt att dra ned antal stories för att göra ett reel-klipp. Det hade vi känt på oss tidigare, men fick det svart på vitt.

10-poängare då – vilka konverteringar kan det vara?

– För oss räknar vi inte bara sociala medier utan nyhetsbrev och besökare på webben också. I blogginlägg kan vi mäta konverteringar. Vi har en mindre webbshop  där kunder kan köpa planeringskit och inläggsidéer. Vissa är gratis men du behöver ange e-postadress. Det är en form av konvertering för oss. Även när folk fyller i vårt kontaktformulär eller anmäler sig till våra utbildningar.

Jenni är medveten om att det här arbetet kräver att du har någorlunda kunskaper i statistik och vad som är viktigt att räkna på inom just din verksamhet, så att du kan jämföra det mellan olika interaktioner.

– Är du nybörjare och inte känner dig säker är det värt att ta hjälp. Det här kanske du kan se över en gång och efter några år igen, för att få en fingervisning och möjlighet att effektivisera ditt arbete. Vi som genomför många nulägesanalyser över hur företags innehåll presterar ser detta som ett väldigt bra komplement.

Vad tycker du att företag lägger onödig tid på?

– Min känsla är att de lägger ned för lite tid överlag på sociala medier och jobbar mycket ad hoc. Både små och medelstora företag har ångest över att de måste släcka bränder och lägger bara upp något och det lilla man lägger ut är ineffektivt.

Jennis bästa tips för dig som känner igen dig och kanske inte bara ska publicera i sociala medier utan sälja i andra kanaler plus har andra ansvarsområden är att planera mycket innehåll samtidigt:

– Om du tar en halvdag eller heldag för att planera innehåll vinner du mycket tid i slutändan. Du slipper starta upp så många gånger. Fokusera också på sådant innehåll som lever länge även om det kan ta längre tid att ta fram. Lägg extra mycket kärlek på sådana inlägg för det lönar sig.

Bästa tiden att publicera på Instagram och Facebook

Här finns tredjepartsverktyg att använda för att få koll. För Instagram finns enklare varianter som later.com som har tidsslottar som visar när det är bäst för ditt konto att publicera.

– Vi använder ett verktyg som heter Sprout Social. Det är för större företag som har flera konton och flera användare. Där kan du lägga inlägg i en kö och när det är mycket folk inne går inlägget ut automatiskt. Det kan skilja sig från dag till dag och verktyget räknar ut det automatiskt, berättar Jenni och fortsätter:

– Du kan också testa själv och utvärdera. Spana in ett års inlägg och se när de publicerats och vad det har gett. Tänk också på att ditt inlägg kan ses av fler även under tider när färre är inne för att färre publicerar – konkurrensen är lägre då.