Nästa steg - säsong 6

Podden där riktiga företagare ger vettiga råd utifrån sina egna erfarenheter

1. Kortsiktig och långsiktig på samma gång - om ett annat sätt att tänka när man storsatsar

Anpassa visionerna efter plånboken och inte renovera det i onödan viktig del i strategin för att skapa ett fjällens Ikea i Jämtland.

I detta avsnitt delar Hans Bark med sig av sina tankar och erfarenheter för att göra storsatsningar, däribland:

  • Hur man situationsanpassar sina visioner
  • Vilka misstag han försökt undvika
  • Misstaget att långtidsplanera istället för att korttidsparera
  • Varför man måste tänka bredare än det egna företaget
  • Varför det är viktigt att erbjuda rimliga priser
  • Hur distansarbete öppnat upp för nya möjligheter att bo och jobba på landsbyggden
  • Fördelarna av att anställa lokalt och engagera sig i bygden

Tre tips från Almi

Riv inte ut och ersätt allt när man renoverar, utan istället fokusera på det minsta möjliga man kan göra.

  1. Tänk resurseffektivt: 
    Använd så mycket som möjligt av det som redan finns och undvik att riva ut och ersätta med nytt.
  2. Börja i rätt ände: 
    Fundera på vad du vill uppnå på sikt och vad du har idag som du kan använda.
  3. Lär av kommunerna: 
    De har kommit långt i sitt arbete med återbruk och återanvändning av material.

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

2. Nöjd med det man har - om att förstå när man inte ska växa

Adisgladis är en butik som säljer hållbart mode och friluftsgrejer och som blivit kända för att sälja nya, funktionella märken före de flesta andra butiker och för sin personliga service. Trots att många uppmanat grundaren Adam Forslund att öppna fler butiker eller satsa på att webbutiken har han insett att även om det skulle kunna göra att han tjänat mer pengar så skulle det antagligen inte göra honom lyckligare.

I detta avsnitt delar han med sig av sina personliga erfarenheter och tankar kring att driva företag, och hur man kan skapa en framgångsrik verksamhet utan att följa alla trender. Han pratar bland annat om:

  • Varför han slutar sälja varumärken när de blivit för kända
  • Hur han skapat en trivsam atmosfär i butiken
  • Kunskaperna han saknar för att driva en riktigt bra e-handel, och varför han likväl inte tänker skaffa dem
  • Varför det är viktigare att göra det man är bra på än att följa trender
  • Varför han inte vill resa i jobbet
  • Hur han gjorde för att förstå vad han inte ville göra
  • Om hur han lyckas äta lunch med sina vänner ofta - trots att han driver en butik.

Tre tips från Almi

Bara för att man är nöjd med det man har idag ska man se till att man kan fatta andra beslut i framtiden.

  1. Ta hänsyn till dig själv innan du tar stora beslut. 
    Det gäller både i företagande och i andra aspekter av livet. Att vara medveten om vad som är viktigt för dig och vad du trivs med hjälper dig att fatta beslut som leder till ett mer tillfredsställande liv.
  2. Håll dig anpassningsbar. 
    I en föränderlig värld är det de som kan anpassa sig som har störst chans att överleva. Små företag har ofta en fördel i detta avseende, eftersom de kan vara mer flexibla och snabbfotade.
  3. Bygg ett strukturellt värde i ditt företag. 
    Även om du startat det och driver företaget är det viktigt att se till att det inte är helt beroende av dig, utan att det har en egen identitet och ett värde för kunderna.Detta gör det lättare att växla över till en ny ägare i framtiden, om det är så att du vill det en dag. 

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

3. Så lyckas du med PR utan att göra pressmeddelanden

Är pressmeddelanden verkligen den bästa metoden för att fånga journalisters och allmänhetens uppmärksamhet? I detta avsnitt utmanar Elçim Yılmaz, erfaren PR-rådgivare, den traditionella synen på PR och diskuterar varför många småföretag misslyckas med att nå ut. 

Hör henne prata om bland annat detta:

  • Varför det är så viktigt att utgå från sin personlighet när man ska göra PR som småföretagare
  • Hur du identifierar de reportrar som kan vara intresserade av att prata med dig
  • När det är effektivare med en annons på Google än en artikel i GP.
  • Vad som fångar uppmärksamheten hos en journalist och vilka argument som gör att de aldrig vill skriva om dig.
  • Två nyckelfaktorer som gör att du kommer att se resultat, förr eller senare.
  • Varför pressmeddelanden ofta är värdelösa
  • Skillnaden mellan att sälja in sig själv och att erbjuda värdefullt innehåll
  • Varför så många företagare vill imponera på sin mamma
  • Likheterna mellan att ragga på krogen och få kontakt med en reporter

Tre tips från Almi - gör din hemläxa 

Det är av största vikt att göra sin hemläxa, anpassa kommunikationen till rätt journalist, och att alltid förhålla sig professionellt och respektfullt när man interagerar med medierna.

  1. Gör din research: 
    Identifiera och rikta dina meddelanden till den specifika journalisten som har intresse och erfarenhet av det ämne du vill belysa.
  2. Personlig anpassning: 
    När du kontaktar en journalist, visa att du känner till och respekterar deras tidigare arbeten. Detta kan skapa en mer personlig koppling och öka chansen att din historia uppmärksammas.
  3. Håll hög kvalitet och relevans: 
    Se till att dina pressmeddelanden är välformulerade, har hög kvalitet och verkligen är nyhetsvärda innan du skickar dem. Överdriven eller irrelevant kommunikation kan leda till att dina framtida meddelanden ignoreras.

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

4. Sälj mer i butik - här är knepen du behöver lära dig 

Nyckeln till att öka försäljningen handlar på olika sätt om bete sig som kundens problemlösare. 

Bemötandet man får i en butik är direkt kopplat till hur villig man är att köpa något i butiken. För att öka försäljningen är det avgörande att man lyckas få sin personal att se sig själva som någon som hjälper kunderna i butiken att lösa problem än som någon som säljer saker.

- Det primära är att få kunden att känna sig välkommen.” säger Susanne Einhorn, erfaren säljcoach och gäst i detta avsnitt av podden. 

I avsnittet får du bland annat höra

  • Hur man  visar kunden att man bryr sig.
  • Varför välkomnandet är avgörande och vad man kan säga istället för att fråga vad kunden letar efter (som låter för säljigt)
  • Knep för att visa att du är uppmärksam
  • Exempel på frågor som hjälper dig förstå kundens behov?
  • Hur man får kunderna att komma tillbaka
  • Varför man ska föreslå lösningar snarare än produkter
  • Hur man mersäljer

Fyra tips från Almi

Det är viktigt att omsätta målen till aktioner som personalen kan göra varje dag.

  1. Ha tydliga mål: 
    Bryt ner målsättningen för försäljning till konkreta mål per kund och per dag.
  2. Fokusera på mer än bara service: 
    Försäljningen börjar när du ger kunden relevanta förslag som de inte visste att de behövde.
  3. Skapa en gemensam bild i teamet: 
    Se till att alla i teamet har samma syn på vad försäljning innebär.
  4. Möt kundens energinivå: 
    Anpassa din egen energi till kundens för att skapa en positiv interaktion.

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

5. Sälja till turister

Annonsering funkar inte för att locka turister. Att ge dem oförglömliga upplevelser är nyckeln. Notting Hill Bike Tour erbjuder guidade cykelturer i centrala London. Företaget startades av Ola Wallin 2017 och är idag rankade som nummer fem av mer än 500 möjliga friluftsaktiviteter i staden!

I detta avsnitt delar Ola bland annat med sig av:

  • vikten av att bygga relationer till andra företag som också livnär sig på turister.
  • vad flexibel och anpassningsbar innebär i praktiken, och vad det betyder för turisterna
  • sin inställning till att be om dricks och hur mycket det betyder i omsättning (och vilka nationaliteter som ger bäst!)
  • varför han är generös med tips om andra lokala aktiviteter
  • sin strategi för prissättning
  • vilka betygssajter som betyder mest för honom
  • varför han inte tror på att stänga ner verksamheten när högsäsongen är över.
  • vilket råd han skulle ge till sig själv om han hade startat på nytt idag.

Tre tips från Almi - turister är också kunder

Turister skiljer sig inte så mycket från vanliga kunder, förutom just det att de inte kommer tillbaka. Hon är tre tips för att sälja till turister:

  1. Lyft blicken och se gästen. 
    Var tillgänglig och ställ frågor för att ta reda på turisternas behov.
  2. Stick ut i bruset. 
    Var spännande och ge ett bra intryck, oavsett om du vill sälja något eller bara marknadsföra dig.
  3. Var så bra att turisterna vill rekommendera dig. 
    Försök att ge en så bra upplevelse att kunderna vill berätta om det för andra.

Lyssna på avsnittet på:

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

6. Så maximerar du nyttan av dina investerare

Passivt dökött eller aktivt bollplank? Hur stor användning du har av dina ägare är mycket upp till dig. Det är en sak att hålla ägarna nöjda, en annan sak att få dem att göra nytta. De flesta säger att de tycker om att vara aktiva och bidra, men många företagare kan vittna om att man inte får det stöd man skulle önska.

I detta avsnitt berättar Evelina bland annat om:

  • Hemläxan du behöver göra innan du börjar prata med investerare och ägare
  • Vilka nyckeltal ägare tycker bäst om just nu
  • Varför det är en varningssignal när VD skaffat en ny tjänstebil
  • Alla nyckeltal som investerare ofta svänger sig med (och hur de resonerar kring vad som är bra och dåligt)
  • Handlingarna som ökar din trovärdighet inför ägarna
  • Hur ofta hon tycker att man ska ha kontakt med ägarna
  • Värdet av att ha olika uppfattningar om prioriteringar
  • Varför man ska ta referenser på sina ägare
  • Konsten att ställa bra frågor till sina investerare

Tre tips från Almi - byt perspektiv och gör dig själv nyttig för ägarna

Det är viktigt även för företagsledare att fundera på hur man kan vara så nyttig som möjligt för investerarna. Ett sätt är att se över hur man kommunicerar.

  1. Använd flera kommunikationskanaler. 
    Gör inte misstaget att tro att allt ska skickas via mejl. Använd de kanaler som investerarna är mest bekväma med för att få information. Ibland räcker ett samtal. Andra gånger kan man bjuda in dem att vara med på interna möten.
  2. Håll det kortfattat och koncist: 
    Investerare har inte tid att läsa långa rapporter, så håll det kortfattat och koncist i din kommunikation.
  3. Var visuell: 
    Använd bilder, diagram och grafik för att förtydliga din information och betona det som är viktigast.

Lyssna på avsnittet på:

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

7. Konsten att göra mångfald till en tillväxtmotor

I en tid av snabb tillväxt står många företag inför utmaningen att hitta rätt personal. Trots det går många stora talanger oupptäckta på grund av missförstånd, bristande språkkunskaper och fördomar från företagen om vad som krävs på en arbetsplats. 

Men att sänka kraven när man anställer är fel väg att gå, menar Sigun Sjöberg, vd på Arton1 i Örebro. Det handlar om att lära sig se människan bakom meritförteckningen, och ha blicken på styrkor snarare än svagheter i intervjusituationen. 

I detta delar Sigun Sjöberg med sig av knep och konkreta råd, däribland:

  • Hur hon hittar kvalificerad personal som är osynlig för andra
  • Olika sätt att testa någons praktiska kunskaper och förmåga att resonera
  • De överraskande enkla knepen för att ha intervjuer och utvecklingssamtal med medarbetarna när man inte talar samma språk
  • Hur du kan bygga starka relationer till yrkesskolor och hitta talanger där.
  • Hur hon gjorde för att förvandla en praktikant som var en inåtvänd hemmasittare till en utåtriktad medarbetare
  • Vikten av respekt och hur du kan skapa en inkluderande arbetsplats för alla.
  • Hur man håller veckomöten när vissa är döva, vissa är från Norge och andra inte är särskilt bra på svenska
  • Varför hon insisterar på att alla medarbetare ska ha en parhäst

Tre tips från Almi - kunder uppskattar många perspektiv

Mångfald blir allt viktigare för att kunna möta kundernas behov och att det därför ger en konkurrensfördel. Här är tre tips:

  1. Förstå kundernas mångfald: 
    Vilka är dina kunder och vad behöver de? Alla kunder är olika men alla värderar att man kan lösa deras behov sett ur olika perspektiv.
  2. Bygg en intern kompetens som speglar kundernas mångfald: 
    Anställ personer med olika bakgrunder och erfarenheter.
  3. Skapa en inkluderande arbetsplats: 
    Alla ska känna sig välkomna och respekterade. Punkt slut.

Lyssna på avsnittet på:

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

8. Sist in på en mogen marknad - smart eller dumt?

Det är välkänt att den som är först in på en ny marknad har en fördel när de lanserar sin produkt. Men att vara sist in på samma marknad är inte automatiskt en nackdel, menar Gunnar Jönsson. Han är vd för solcellsbolaget 1komma5 och när de lanserade fanns det redan ett dussintal aktörer som hade ungefär samma erbjudande. För dem har att vara sist på bollen varit en fördel. 

I detta avsnitt hör du Gunnar berätta om vilken taktik de haft och vilka erfarenheter som de gjort längs vägen, däribland:

  • Risken i att se konkurrenter som fiender
  • Vilka behov som kunderna hade och som ingen tidigare sett
  • Risken i att titta för mycket på vad konkurrenterna gör
  • Hur de samarbetar med andra för att nå klimatmålen.
  • Vikten av att förbli fokuserad på vad man kan bäst
  • Hur den tydliga visionen hjälper honom i vardagen
  • Varför han inte varit rädd att integrera sin leverantörskedja
  • Hans knep för att förbli jordnära i en bransch präglad av luftiga visioner

Tre tips från Almi - håll koll på kunden

Det är inte fel att vara sist in på en marknad, men man måste fokusera på kundernas behov och skapa ett högre värde än konkurrenterna. Här är tre tips:

  1. Fokusera på kunderna, inte konkurrenterna. 
    Identifiera kundernas behov och skapa en produkt eller tjänst som tillgodoser dem på ett bättre sätt än konkurrenterna.
  2. Titta på affärsmodellen. 
    Se hur du kan skapa samma värde som konkurrenterna på ett mer effektivt sätt, till exempel genom att erbjuda ett lägre pris eller en enklare produkt.
  3. Skapa kundvärde resurseffektivt. 
    Se till att du kan leverera ditt erbjudande på ett sätt som är både kostnadseffektivt och ger stort kundvärde

Lyssna på avsnittet på:

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

9. Att utvecklas som ledare när företaget växer från ingenting till någonting stort

Alla drömmer om att företaget man startat ska bli något stort. För att lyckas måste man också kunna utvecklas som ledare i samma takt som företaget växer. De senaste fem åren har Michael Segmens företag Rugu Bygg gått från att vara en liten städfirma till ett stort byggbolag med mer än 50 anställda. 

I detta avsnitt berättar Michael om hur han själv utvecklats längs vägen och vilka lärdomar han dragit som andra kan dra nytta av. 

Du hör honom bland annat prata om

  • Hur lång tid det tar innan man som ledare får ett liv som liknar det som de anställda har, med förutsägbara tider.
  • Vikten av att vara närvarande utan att bli ett hinder för andra
  • Knepen för att inte tappa kontakten med de som verkligen gör jobbet, tre lager ner i organisationen
  • Vad han är mest stolt över med sin egen utveckling som ledare
  • Varför han insett att han inte vill bygga ett bolag som är hur stort som helst

 Tre tips från Almi - gör framtiden konkret

Det är viktigt att ta sig tid att reflektera över företagets långsiktiga strategi och att visualisera företagets framtid. Hör är tre tips:

  1. Skapa tid och plats för strategiska frågor. 
    Fråga dig själv vad du vill uppnå med ditt företag och hur du ska ta dig dit.
  2. Visualisera företaget på några års sikt.
    Tänk på hur ditt företag skulle se ut om det var tio gånger så stort. Vad innebär det i praktiken? Tio gånger fler mikrovågsugnar i personalköket? Genom att tänka konkret kan du identifiera utmaningar och möjligheter.
  3. Tänk på skalbarhet och värdeskapande.
    Tillväxt utan lönsamhet är inte hållbart. Se till att din strategi leder till ökat värde för kunder, samhälle och planeten.

Lyssna på avsnittet på:

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar