Räkna på din affär

- för entreprenörer och företagare i startfas

Nu är det dags att räkna på din affär

Som företagare är det viktigt att förstå ekonomin i ditt företag. I totalt åtta avsnitt får du här chans att lära dig hur du räknar på din affär.

Startseminarierna finns även textat på svenska och engelska på vår YouTube-kanal. 

I introduktionsfilmen går vi igenom vilka olika delar som ingår i “Räkna på din affär” och introducerar Lean Canvas. 

Kan du inte se videon? 

Då behöver du ändra din cookie-inställning på almi.se, och aktivera att du godkänner ”Marknadsföring”. 

Du hittar Cookie-inställningarna i ditt nedre vänstra hörn vid denna symbol: Cookie-inställningar

[VIDEO]


Kan du inte se videon?

Då behöver du ändra din cookie-inställning på almi.se, och aktivera att du godkänner "Marknadsföring".

Du hittar Cookie-inställningarna i ditt nedre vänstra hörn vid denna symbol:

Förstå din resultat- och balansräkning

Resultat- och balansräkning är ett bra sätt för dig som företagare att veta hur ditt företag går – och mår. Se hur!

I avsnitt två sätter vi tänderna i det här med resultat- och balansräkning.  

Många företagare anlitar redovisningsbyråer för att hantera företagets ekonomi, men kom ihåg att det är du som driver företaget som är ytterst ansvarig för din redovisning. Därför är det viktigt att du förstår din resultat- och balansräkning – företagets viktigaste rapporter.  

I filmen går vi igenom hur du kan få koll. 

OBS! I filmen nämns att lägsta insatsen, aktiekapitalet, är 50 000 kr, men det är ändrat till dagens 25 000 kr. 

Filmen är 6.18 minuter lång. 

[VIDEO]


Kan du inte se videon?

Då behöver du ändra din cookie-inställning på almi.se, och aktivera att du godkänner "Marknadsföring".

Du hittar Cookie-inställningarna i ditt nedre vänstra hörn vid denna symbol:

Så sätter du rätt pris för din produkt eller tjänst

Fastnat i prissättning? Lätt hänt! För hur vet du hur mycket du ska ta betalt från dina kunder? Vi hjälper dig på vägen!

I avsnitt tre är det fokus på prissättning. Detta viktiga ämne som du som företagare inte får hasta över. Att sätta pris på din produkt eller tjänst är avgörande för verksamheten.

I filmen tittar vi närmare på vilka faktorer som spelar in när du ska sätta pris. Vi hjälper dig att ställa rätt frågor för att nå fram till ett möjligt pris. Och – vi går igenom vikten av att göra en tidsbudget. 

Filmen är 3.52 minuter lång.

[VIDEO]


Kan du inte se videon?

Då behöver du ändra din cookie-inställning på almi.se, och aktivera att du godkänner "Marknadsföring".

Du hittar Cookie-inställningarna i ditt nedre vänstra hörn vid denna symbol:

Gör en budget för företaget

Varför ska du göra en budget? Ja, utan en budget kan det vara svårt att veta vilken väg framåt ditt företag har. Kom igång med budgeten här!

I fjärde avsnittet är det dags för budgetarbete. Det är inget jobb du gör en gång och sedan lägger undan i en mapp, utan ett högst levande dokument som behöver uppdateras löpande.

I filmen tittar vi närmare på hur du kan göra en budget för ditt företag och vilka rutiner som är viktiga kopplat till ditt budgetarbete.

Filmen är 6.21 minuter lång.

[VIDEO]


Kan du inte se videon?

Då behöver du ändra din cookie-inställning på almi.se, och aktivera att du godkänner "Marknadsföring".

Du hittar Cookie-inställningarna i ditt nedre vänstra hörn vid denna symbol:

Glöm inte momsen

Känner du att momsen är en liten rackare som du inte riktigt förstår dig på? Här får du stenkoll på den!

Moms är en mervärdesskatt som ska betalas på merparten av alla varor och tjänster. Det betyder också att du som företagare måste hålla koll på momsen – du ska nämligen redovisa och betala in moms till Skatteverket.

I filmen får du veta mer om de olika momssatserna, skillnaden mellan ingående och utgående moms – och vad som är väldigt viktigt när du redovisar moms en gång per år. 

Filmen är 3.25 minuter lång.

[VIDEO]


Kan du inte se videon?

Då behöver du ändra din cookie-inställning på almi.se, och aktivera att du godkänner "Marknadsföring".

Du hittar Cookie-inställningarna i ditt nedre vänstra hörn vid denna symbol:

Lär dig mer om kapitalbindning

Kapitalbindning innebär att en del av ditt företags kapital binds i exempelvis varulager och kundfordringar. Så, hur kan du göra för att undvika att binda kapital? Kika här!

Om ditt företagets kapital binds och inte kan användas i verksamheten kan det skapa likviditetsproblem.

Därför är det viktigt att försöka undvika att binda kapital. I filmen tittar vi på hur du kan tänka.

Filmen är 1.02 minuter lång.

[VIDEO]


Kan du inte se videon?

Då behöver du ändra din cookie-inställning på almi.se, och aktivera att du godkänner "Marknadsföring".

Du hittar Cookie-inställningarna i ditt nedre vänstra hörn vid denna symbol:

Så gör du hållbara affärer

Företag som satsar på hållbar utveckling är framtiden. Men hur ska ditt företag göra det? Få inspiration här!

Att ha en affärsmodell som bygger på hållbarhet är otroligt viktigt idag. Alla kan göra något för att bidra och i filmen nedan kan du se hur just du och ditt företag kan göra.

Du får bland annat se hur ditt företag kan bidra i en cirkulär ekonomi och enkla sätt att komma igång redan idag.

Filmen är 6.57 minuter lång.

[VIDEO]


Kan du inte se videon?

Då behöver du ändra din cookie-inställning på almi.se, och aktivera att du godkänner "Marknadsföring".

Du hittar Cookie-inställningarna i ditt nedre vänstra hörn vid denna symbol:

Väx med rätt finansiering

Företag med tillväxtplaner kan behöva kapital för att växa vidare. Se vilka finansieringsmöjligheter som finns.

Almi möter ofta företag med växtvärk. Det kostar att växa och ibland behövs extern finansiering.

I filmen får du reda på vilka alternativ som kan passa just ditt företag – det kan handla om lån, utvecklingsmedel och ägarkapital, och vilka för- och nackdelar dessa kan ha. 

Filmen är 8.34 minuter lång.

[VIDEO]


Kan du inte se videon?

Då behöver du ändra din cookie-inställning på almi.se, och aktivera att du godkänner "Marknadsföring".

Du hittar Cookie-inställningarna i ditt nedre vänstra hörn vid denna symbol:

Här hittar du övriga kapitel i serien

Tid är en bristvara för många, inte minst när du står i begrepp att börja utveckla ditt företag. Samtidigt är det kanske just då du behöver input som allra mest. Därför har vi tagit fram en serie i fyra kapitel som kan hjälpa dig på vägen.

Startseminarie
Du och ditt företag
Från idé till affärsmodell
Startseminarie
Förstå dina kunder och underlätta köp
Sälja med framgång
Startseminarie
Tänk tillväxt från start
Att växa hållbart