Marknadstrender och affärsmöjligheter i Indien

Pris:
Kostnadsfritt

Datum:
Fre 13 sep. kl. 11.30–12.00

Sista anmälan:
torsdag 12 september 2024

Plats:
Webb, Webb
Anmäl dig Arrangör: Örebro

Marknadstrender och affärsmöjligheter i Indien

Välkommen till Exportnytt, en serie korta, informativa och inspirerande webbinarier på temat export. Denna sändning fokuserar vi på Indien.
 

I årets Business Climate Survey rankas Indien som en av de marknader svenska företag ser mest positivt på. Indien är en av världens just nu snabbast växande ekonomier och förväntas bli världens tredje största innan 2030. Med en BNP-tillväxt på runt 7 procent per år och en befolkning på över 1,4 miljarder människor, representerar Indien en enorm marknad med stor potential. En betydande fördel för Indien är dess demografiska profil. Med en ung befolkning där hela 60 procent är under 35 år, har Indien en arbetskraft som är både energisk och dynamisk.
Indien är en global ledare inom IT och mjukvaruutveckling, med en stark startup-kultur och ett växande ekosystem för innovation och ett nav för teknologisk utveckling och entreprenörskap.

Initiativ av indiska regeringen underlättar handel och förbättrar affärsmöjligheter
Tack vare den indiska regeringens initiativ som exempelvis "Make in India", ska landet även bli ett globalt tillverkningsnav som lockar stora internationella företag att etablera tillverkning som driver tillväxt inom tillverkningssektorn.
Utöver detta genomför landet just nu stora investeringar i infrastruktur. Exempelvis inom transport, energi och digitala nätverk. Detta förbättrar affärsklimatet och underlättar handel. Regeringen satsar på att modernisera vägar, järnvägar, hamnar och flygplatser, vilket gör det attraktivare för företag att verka i landet.
Regulatoriska förbättringar har också spelat en viktig roll i att göra Indien till en attraktiv marknad. Genom olika åtgärder har regeringen gjort det enklare för internationella företag att etablera och driva verksamhet i landet. Även om det fortfarande finns utmaningar kvar på marknaden för utländska bolag.

Ökande efterfrågan på konsumtionsmarknaden
Med växande medelklass och ökad urbanisering är även den indiska konsumtionsmarknaden en viktig faktor som driver landets ekonomi. Krav på mer sofistikerade produkter, högre kvalitet och variation öppnar upp för nya marknadssegment och möjligheter för svenska bolag.

Vid frågor kontakta Maria Nordström på 019-17 48 20, maria.nordstrom@almi.se 

Länk skickas ut dagen innan så var noggrann med stavning gällande din e-post.


Arrangörer: Regional Exportsamverkan Örebro län och Västmanland i samarbete med Regional Exportsamverkan i Sörmland, Uppsala län, Värmland och Östergötland.