Är du ett litet eller medelstort företag som säljer fysiska varor online till konsumenter (B2C) och vill optimera din e-handel för att växa på internationella marknader? Då är denna workshop perfekt för dig!
Under denna heldag får du insikter och verktyg för att lyckas som en internationell e-handelsaktör. Vi går igenom hur du kan göra din e-handel mer attraktiv och tillgänglig för kunder globalt, vilka lagar och regler du behöver ha koll på och hur du skapar en strategi för försäljning och marknadsföring som ger resultat på nya marknader.
Dagen leds av experter från Business Sweden, med lång erfarenhet av internationell e-handel och av att hjälpa företag att växa på globala marknader.
När: 19 februari kl. 09:00–16:00 (kaffe och mingel från kl. 08:30) Vi bjuder på lunch!
Var: Almi, Lantmätargränd 5, Jönköping
Kostnad: För företag inom Beglobal är workshopen kostnadsfri. Övriga betalar 2 500 kr exkl. moms per person. Max 2 personer från varje företag.
Workshopen arrangeras och finansieras av projektet Beglobal
www.beglobal.nu och Enterprise Europe Network
www.enterpriseeurope.se PROGRAMINNEHÅLL:BLOCK 1: LAGAR OCH REGLER
Du får bl.a. lära dig;
Om exportprocessen och den praktiska hanteringen när man ska sälja online mot andra marknader. Vilka krav man kan behöva förhålla sig till.
Hur man ska tänka vid e-handel då man säljer inom EU respektive utanför EU med belysande exempel från några nyckelmarknader.
Vad man juridiskt behöver beakta i samband med e-handel mot konsumenter på andra marknader.
Exempel på specifika områden som tas upp i detta block:
- Etablerings- och registreringskrav
- Tullar, moms och dokumenthantering
- Logistik och leveransvillkor
- E-handelsjuridik
BLOCK 2: SÄLJSTRATEGI OCH MARKNADSFÖRING
Du får bl.a. lära dig:
Hur man kan vässa sin digitala säljstrategi så den anpassas lokalt för varje marknad och målgrupp lokalt med belysande exempel.
Vad skillnaden är mellan att sälja via egen webshop vs på online marknadsplatser och hur man bör tänka kring kanalval internationellt.
Om varumärkesuppbyggande och kundrelationen internationellt.
Exempel på specifika områden som tas upp i detta block:
- Digitala sälj- och marknadsföringskanaler
- Lokalanpassning av innehåll och erbjudande
- Betallösningar och valuta
- Kundrelationen
- Leveranser och returer
EXPERTER/KURSLEDARE Linda Laszlo Ek och Erik Törnqvist är båda experter, rådgivare och föreläsare inom internationell handel och exporttekniska frågor på Business Sweden.
Linda Laszlo Ek, Business Sweden Linda har mer än 20 års erfarenhet av internationell handel och arbetar idag som senior rådgivare och e-handels-expert på Business Sweden, där hon hjälper företag med både strategisk vägledning och praktiskt stöd i hur man kan skala upp sin e-handel och optimera sin internationella expansion online. Linda har en bakgrund som affärsjurist och är en flitigt anlitad föreläsare och kursledare.
Erik Törnqvist, Business Sweden Erik Törnqvist arbetar som rådgivare på Business Swedens exporttekniska avdelning. Erik har mer än 5 års erfarenhet inom internationell handel, bl.a. med operativt arbete på ett globalt start-up, med fokus på e-handel och globalt sälj. Idag hjälper och stöttar han företag med den praktiska hanteringen av export, med fokus på SME:s som vill ut på nya marknader.
Övrig informationEfter din anmälan kommer en Almi-rådgivare höra av sig till dig. När du tar del av Almis tjänster behöver du signera ett avtal och lämna uppgifter om din verksamhet så att vi kan lära känna verksamheten bättre.
Om BeglobalBeglobal är ett projekt där Enterprise Europe Network, Business Sweden, EKN, Almi och Science park samarbetar för att utveckla exportaffärerna hos företag i Jönköpings län och på Gotland. Läs mer om Beglobal här:
www.beglobal.nuFinansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Region Jönköpings län, Region Gotland, Almi Gotland och Almi Jönköping.