Huvudpunkter från workshopen: Grundläggande förutsättningar för internationalisering
– När är rätt tidpunkt att internationalisera, och vilka marknader är mest lönsamma?
Anpassning av produkter för internationella marknader
– Hur kan du anpassa din produkt för att möta olika kulturella och ekonomiska behov utan att förlora din kärnverksamhetens integritet?
Bygga internationella nätverk
– Hur skapar du långvariga och produktiva relationer över gränserna?
För vem? Denna föreläsning och workshop riktar sig till små och medelstora företag som vill förbereda sig inför en internationell expansion men också till företag som redan idag exporterar till någon eller några marknader men som nu behöver ta nästa steg.
Vad får jag? - Insikter i tillväxt: Lär dig hur en stark fokusering i erbjudande och/eller kundperspektivet snabbt kan göra din hemmamarknad för liten och hur internationalisering är nyckeln till fortsatt tillväxt.
- Praktiska erfarenheter: Dra nytta av konkreta exempel på företag som både lyckats och stött på hinder i sina internationaliseringsprocesser.
- Grundläggande förutsättningar: När är rätt tidpunkt att internationalisera? Och vilka marknader är mest lönsamma?
- Bygga nätverk Hur skapar du långvariga och produktiva relationer över gränserna?
- Ett coachtillfälle med en Almi rådgivare ingår, där handlingsplan och nästa steg diskuteras
Gruppen träffas under en eftermiddag och leds av expertföreläsaren Lars Diethelm från Ahrens. Vi varvar föreläsningen som ger dig ökad kunskap inom området med gruppdiskussioner där ni i gruppen får möjlighet att lära av varandra och belysa frågor från olika perspektiv.
*= i priset ingår en hel workshopserie som består av 4 föreläsningar/workshops under 2025. Du betalar för hela serien som består av följande tema:
- Börja Sälja Internationellt
Kontakta
rodrigo.olivares@almi.se eller
felix.olsson@almi.se vid frågor och funderingar
Erbjudandet är en del av projektet Gränslösa Företag med fokus på att förbättra de små och medelstora företagens hållbara tillväxt och konkurrenskraft och stärka det regionala arbetet med internationalisering inom ramen för Regional exportsamverkan (RES). Fler företag ska dra nytta av de tjänster som exportfrämjande aktörer och andra inom stödsystemet erbjuder, baserat på företagens behov. Projektet finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Tillväxtverket och Region Östergötland