Lån, Affärsutveckling
Aima Sense AB
-
Behov
Systrarna Cecilia Lantto Belin och Karin Belin kom på en unik affärsidé och behövde bolla den med någon extern part. De tog kontakt med Almi.
-
Lösning
Hos Almi har de både fått affärsutveckling och finansiering.
-
Resultat
Almis verktyg inom hållbarhetsområdet har hjälpt dem både för att få en översikt och för att tratta ned till vad de kan göra i företaget. De har också fått lån och ett stort nätverk.
Har du avstått från sex för att slippa hygienrutinerna efteråt? När Karin Belin och Cecilia Lantto Belin frågade 70 kvinnor i olika åldrar svarade 98 procent att de avstått en eller flera gånger på grund av allt tidskrävande efter sex.
Nu har systrarna i bolaget Aima Sense tagit fram världsunika produkter för ett smidigare och mer jämställt sexliv.
Rutinerna efter att ha haft sex kan vara rätt omständliga, i alla fall för kvinnor. Du kanske “kniper dig fram till toalettstolen, tar en dusch och riskerar ändå klibbiga underkläder”, såsom Aima Sense beskriver det på sin hemsida – och det var just det här problemet som grundarna bakom bolaget ville lösa.
– Vi började prata om det för flera, flera år sedan och alla kvinnor vi pratade med kände också igen sig i problemet. Så varför fanns det ingen produkt som löste det? Vi letade, men hittade inget och bestämde oss för att göra det själva, berättar Karin Belin.
Hon och hennes syster Cecilia Lantto Belin påbörjade ett researcharbete för fem år sedan. De ville ta fram den absolut bästa produkten och spånade bland annat efter rätt material och produktion.
Här kom Almi in tidigt med rådgivning och senare även finansiering.
– Vi har fått så bra stöttning från flera olika håll hos Almi. För oss har hållbarhet varit A och O och Almis verktyg inom området har varit väldigt bra – både för att få en översikt och för att tratta ned till vad vi kan göra i företaget, berättar Cecilia.
I utvecklingen av produkterna har de bollat med forskare, barnmorskor, fokusgrupper och producenter.
– Vi har verkligen letat efter den bästa lösningen och fabriken att producera i. Till slut hittade vi en europeisk leverantör som är klockren. Fabriken följer alla hållbarhetskrav som vi har och man har också ett innovationssystem på plats som varit viktigt för oss, berättar Cecilia.
Så under sommaren 2023 var det alltså dags för lansering av deras nya After sex-produkter. Bland annat en tampong som kvinnor kan föra in i slidan efter sex med hjälp av en återanvändbar tampongapplikator. Tampongen absorberar därefter vätska i kroppen på tre minuter, istället för att man som kvinna ska behöva duscha och gå med trosskydd i flera timmar.
– Många kvinnor upplever även obalans i underlivet efter oskyddat sex. Sperma har ett annat pH-värde vilket kan göra att man kan få svamp eller obehag i underlivet. Många kvinnor, och män, vet inte om det. Det känns fantastiskt nu när vi hör från kunder som blir avhjälpta den problematiken, säger Karin.
Hur var själva lanseringen?
– Overklig. Vi har jobbat för det här i så många år, säger Karin och får medhåll av Cecilia:
– Ja, vi var väldigt stolta och förväntansfulla. Det var inte bara skräck, mer – äntligen!
Inför lansering använde de finansieringen från Almi för att köpa in ett lager.
– Hjälpen från Almi har varit väldigt viktig. Allt från att få möjligheter rent finansiellt till ett stort nätverk och att det alltid känns som att vi har dem i ryggen. Det har gett oss så mycket att de tror och peppar oss. Vi kan verkligen rekommendera alla som driver företag att ta kontakt med Almi, säger de.
Sedan lansering har de fått återkommande kunder och förfrågningar från andra länder där Norden står näst på tur, men tanken är att på sikt lansera i ännu fler länder.
Produkterna säljs via deras egen webbshop, men de har planer att kliva in hos några återförsäljare där apoteken är aktuella.
– Produkterna skulle göra sig bra där, säger de.
De har även blivit kontaktade av investerare och snart deltar de också vid finska Slush och möter andra entreprenörer och investerare.
– Vi vill att personkemin ska vara bra snarare än att vi bara är ute efter kapital. Investerare måste tro på oss, våra produkter och framtidsplaner, säger Cecilia.