Lånet hos Almi ledde till Alora Avenues smyckeslansering

Lån

Alora Avenues

  1. Behov

    När Alora Avenue skulle köpa in ett varulager inför lanseringen av sina nya smycken behövde de kapital.

  2. Lösning

    Almi gick in med finansiering.

  3. Resultat

    Almi har möjliggjort för företaget att ha ett lager och samtidigt kan grundarna behålla ägandet av bolaget. Almis rådgivare har också fungerat som bollplank under deras första viktiga verksamhetsår.

Albina Elshani och Alexandra Öhrvall saknade smycken som tålde vatten. Boende i Varberg, med hjärtat nära havet och som flitiga badare, kändes sådana smycken som ett måste. 

För ett år sedan lanserade de Alora Avenue.

Albina och Alexandra är bästa vänner sedan tio år när de träffades under studietiden. De har båda alltid varit entreprenöriella i sitt tänk, men inte haft något eget företag. 

Förrän nu, när de fann ett verkligt och gemensamt behov – de önskade lyxiga smycken av god kvalitet som tålde att bada med, men som inte behöver vara av guld. Då gick det snabbt från idé till lansering.

– Vi kände att vi får ta det i egna händer, berättar Alexandra.

Alexandra och Albina blev lite varnade inför bolagets start för att riskera sin vänskap. Men den har tvärtom blivit väldigt nära. “Vi kompletterar varandra bättre än vad jag kunnat tro”, säger Alexandra och får medhåll av Albina: “Det var viktigt att prata igenom mycket inför företagets start och vi satte tydliga spelregler för att inte riskera vår relation. Nu dejtar vi varandra nästan mer än våra pojkvänner.”
“Vi badar verkligen hela tiden. Därför var det viktigt för oss att skapa smycken som tål hav och vatten”, berättar Alexandra Öhrvall och Albina Elshani som startat smyckesföretaget Alora Avenue.

Smyckena ska hålla länge

Bolaget startades i slutet av 2023 och lanseringen skedde i februari 2024. Snabba puckar alltså, men då hade en del arbete skett bakom kulisserna innan dess.

Med sin bas i Varberg hämtar de bland annat inspiration från västkustens hav. Smyckena som produceras i Kina är belagda med så kallad PVD-plätering för extra skydd samtidigt som smyckena ska behålla sin lyster och färg länge, trots daglig användning och väta.

– Den tekniken hittar vi inte utanför Kina – där ligger de i framkant, säger Alexandra.

Hon har själv arbetat inom smyckesbranschen, men sa alltså upp sig för att satsa på Alora Avenue.

Alora Avenue har smycken för alla tillfällen – för både män och kvinnor

© Foto: Alora Avenues

Lärorikt första år

Första året sedan lanseringen ser de som sitt stora test-år. 

– Det har hänt så mycket verkligen. Vi har testat väldigt många olika vägar för att hitta vår väg, säger Alexandra och får medhåll av Albina:

– Nu har vi väldigt mycket mer kött på benen, fler erfarenheter och är verkligen taggade att ta detta vidare.

– Ja, nu vet vi precis vad man ska göra och absolut inte göra, fortsätter Alexandra.

De har till exempel lagt pengar på marknadsföring som inte gett så mycket. 

– Det är inget som vi ångrar, utan jag tror att det behövdes för att vi skulle lära oss.

Viktiga återförsäljare

En annan viktig lärdom efter året är att det tar längre tid att nå ut med produkterna än vad de kanske trodde. Och att de faktiskt säljer mer via återförsäljare än vad de hade anat. 

Idag har de både lokala återförsäljare, såsom en klädbutik i Varberg, och inredningsbutiker runt om i landet. Dessutom ett samarbete med Steam Hotel i Västerås.

– En väldigt bra match, då våra smycken passar i spa-miljö. Alla samarbeten har gått jättebra och det är något som vi vill utveckla vidare under 2025, säger Albina.

Ganska tidigt under deras företagsresa fick de kontakt med Almi, genom Nyföretagarcentrum.

– Vi visste att vi skulle behöva finansiering för att köpa in ett lite större varulager av våra produkter, vilket vi kunde göra genom lånet hos Almi, säger Alexandra.

“Utan lånet hos Almi hade det inte gått”

De fick också bra kontakt med Almis rådgivare Fisnik Nepola.

– Det var en väldig boost att se att Almi trodde på oss och utan lånet hade det inte gått. Fisnik har varit en viktig kontakt under vårt första verksamhetsår och han har även introducerat oss för andra hos Almi, säger Albina och Alexandra fyller i:

– Där har vi haft en viktig hejarklack. Det är viktigt med fler som ser vår potential vilket vi är jätteglada över.

Eftersom de fortsatt är i startup-fas finns det mycket att göra. Den viktigaste utmaningen just nu är att nå ut:

– Det tar tid att bygga upp en varumärkeskännedom. Vi trodde nog att det skulle gå snabbare, säger Albina.

– Ja, och det gäller inte bara att hitta kunder utan rätt kunder. Det känns som att det finns 100 000 vägar att gå inom marknadsföring. När vi bara är två i bolaget gäller det att hinna, prioritera och hitta rätt väg för oss. Men vi har byggt upp ett bra nätverk som vi får goda råd från, säger Alexandra.

Målet framöver är också att skapa en egendesignad kollektion – ett bra nästa steg när de nu har känt av marknaden.

– Vi är båda kreativa och vill jobba med designbiten i en mycket större utsträckning, säger Albina.

Fakta: Alora Avenue AB

Grundades: 2023 av Alexandra Öhrvall och Albina Elshani som är ägare av bolaget.

Säte: Varberg.

Gör: Smycken som tål vatten och som förenar stil med kvalitet.

Kunder: Främst kvinnor som vill känna sig snygga med prisvärda smycken som håller för bad och en aktiv vardag. Idag säljer de främst till svenska kunder, men deras e-handel är rustad för att gå utanför Sverige. “Vi har fått köp från USA, vilket är kul”, berättar de.

Webb: aloraavenue.com/shop/

Följ Alora Avenue på: Instagram, TikTok, Facebook och Pinterest.