Ägartrion – Pia Santesson, Helena Korduner och Lotta Green i soffan på Amazing Leaders kontor

Amazing Leaders stöttar ledares emotionella förmågor

Affärsutveckling

Amazing Leaders

  1. Behov

    Amazing Leaders har velat utveckla sig under åren, bland annat när de stod inför en ny ägarkonstellation.

  2. Lösning

    Almi har gått in med affärsutveckling och bland annat gett coachning till ledningsgruppen. Vd har också deltagit i ett vd-nätverk med träffar under ett halvår.

  3. Resultat

    Amazing Leaders har fått möjlighet att analysera bolagets tillväxt och att sätta en tydligare vision för bolaget samtidigt som de har haft Almis rådgivare som bollplank.

Amazing Leaders jobbar utifrån att ett framgångsrikt ledarskap är starkt sammankopplat med EQ – emotionell intelligens.

Sedan 2012 har de coachat, utbildat och utvecklat sina kunder inom detta. 

Företagets egen coach har de bland annat hittat hos Almi.

Ägartrion – Pia Santesson, Lotta Green och Helena Korduner – har alla bakgrund inom ledarskap, som chefer, entreprenörer och konsulter. Det som förenar dem är övertygelsen om att strategi och affärsresultat är beroende av starka mellanmänskliga relationer och drivkraften att utvecklas.

Stor blandning av bolag och branscher bland kunderna

Idag jobbar Amazing Leaders med EQ som bas och erbjuder skräddarsydda lösningar för individer, team och grupper. Tillsammans med kunderna skapas en engagerande och effektiv ledarkultur som möjliggör transformation. Bonnier News, PwC, Akademiska Hus, Setterwalls och SEB är några av kunderna.

– Vi har exempelvis jobbat länge med Bonnier News och den relationen innehåller nästan alla typiska uppdrag vi har, berättar Helena.

Lotta Green

"Jag har drivit företag i 25 år, först inom digital kommunikation. Efter att vi sålt bolaget, blev jag sugen på att hjälpa andra bolag att växa och utvecklas genom människorna. Att coacha ledare känns meningsfullt och roligt, varje dag."

Lotta Green, delägare av Amazing Leaders.

Lotta Green, delägare av Amazing Leaders.

Arbetar långsiktigt med kunderna

När Bonnier News bildades som en självständig koncern ville man rusta ledarskapet för att ta sig an framtiden och visionen att skapa “Ett News”. Amazing Leaders tog, tillsammans med ledningen, chefer och medarbetare, fram ett ledarramverk med målet att decentralisera beslutsfattande och skapa en mer självledande organisationskultur. De skapade olika utvecklingsprogram för olika chefsgrupperingar och erfarenheter.

– Ett fantastiskt fint samarbete och partnerskap som varat under närmare sex år och där vi löpande har kunnat se effekterna på ledarskapet och engagemanget, säger Helena och Lotta fyller i:

– Bonnier News verkar i en bransch som är i stor förändring. Här har vi jobbat med att de ska kunna hantera balansen mellan att vara ett stort mediehus, jobba med många olika varumärken i en matrisorganisation, och samtidigt anpassa sig till en ny verklighet med pressade marginaler och tuffa krav. Det krävs mod hos ledarna och att de vågar testa nytt.

Helena Korduner

“När jag var 50 år bestämde jag mig för att nu ska jag starta eget.”

Helena Korduner har jobbat i konsultorganisationer i nästan hela sitt yrkesliv. Efter sex månader i egen regi blev hon tipsad om Amazing Leaders av en före detta chef som visste att de sökte en vd. Idag är Helena både delägare och vd.

Helena Korduner, delägare och vd Amazing Leaders

Pionjärer inom EQ

I uppdragen har de ett stort fokus på EQ – emotionell intelligens. Något de var tidiga att jobba med.

– Här var vi pionjärer, säger Pia och Helena flikar in:

– I leveransen har vi alltid ett styrkebaserat synsätt och fokus på det som redan fungerar, att cheferna ska ha tillit till sin egen förmåga och se kraften som de besitter. 

Amazing Leaders växlar mellan att facilitera, coacha och utbilda – ofta under en och samma dag. 

– Vi får ofta feedback från kunderna att de känner sig stärkta och har ökad självtillit i slutet av ett program, säger Lotta.

Pia Santesson

"Jag sålde av ett tidigare bolag och efter några år i olika organisationer frågade jag mig själv vad nästa steg i karriären skulle bli."

Pia Santessons möte med en coach ledde henne in i coachandet och så småningom, tillsammans med Lotta och några till, grundade hon Amazing Leaders.

Pia Santesson, delägare Amazing Leaders

Tillväxt på rätt sätt

Behöver Amazing Leaders som coacher själva ha en coach då? Absolut, är det tydliga svaret. Här har de hittat sitt bollplank i Anneli Viklund, rådgivare hos Almi. 

Pias relation med Almi och Anneli går långt tillbaka. De träffades för snart 20 år sedan då båda gick ett coachningsprogram. 

– Vi har hållit kontakten sedan dess och vi använde Annelis hjälp för tio år sedan första gången och fick senare även stöd i utvecklingen.

Anneli coachade delägarna som ledningsgrupp och diskuterade tillväxt.

 – Vi fick analysera vad vi vill framåt och har brottats med tillväxt som begrepp. Vi vill växa och är samtidigt väldigt måna om att jobba med rätt personer, som har samma grundtro som oss och kvalitet i jobbet. Vi har otroligt nöjda kunder och vill såklart fortsätta att ha det, säger Helena.

Almis rådgivare om Amazing Leaders

"Amazing-teamet är vad de heter, det vill säga, fantastiska ledare. Det har varit så givande att följa deras resa framåt och nu även det mer organiska tillväxtspåret. De har exceptionellt värdefulla koncept och modeller, vilka bidrar till att skapa viktiga affärsvärden, som bolag med fokus på själv- och teamledarskap bör titta närmare på.

 

Med den stora erfarenhet och kunskap som bolaget har hoppas jag naturligtvis på fortsatt expansion och utveckling i företaget under lång tid framöver."

 

Anneli Viklund, rådgivare hos Almi

Anneli Viklund, rådgivare hos Almi

Månar om varumärket

Ägartrion ser att Anneli hjälpte dem att ta fram en skarpare vision där de nu vågar sticka ut hakan med sin kompetens. 

– Anneli var väldigt tillitsfull till vår förmåga. Hon sa ungefär att: “Tror ni att ni kan exempelvis dubbla omsättningen och är ni i så fall redo att göra det?” Vi fick ställa oss frågan om vi vill det. Är det viktigt för oss? Vi landade i en försiktig tillväxt. Vi månar så mycket om vårt varumärke att vi inte är redo att bara plocka in ett gäng personer på ett bräde. Det är viktigare för oss att det blir rätt person än bara “få någon på plats”, säger Helena.

Vilka utmaningar har ni idag?

– Vi vill hänga med i det transformerande ledarskapet och anpassa oss till det som är nu och framtiden. Många av våra uppdrag kräver att vi vågar agera på nya sätt. En annan utmaning är hur vi gör vår affär ännu mer skalbar. Det är så mycket mer som är möjligt med hjälp av AI, säger Helena. 

– Ja, många bolag går igenom stora utmaningar just nu, med stor disruption. De kan säga: “Överraska oss! Vad händer exempelvis med AI och ledarskapet?” Där har vi örat mot rälsen, följer forskningen och har samtidigt stor samverkan med våra kunder. De kommer ofta med insikter och frågeställningar som vi utgår från, säger Pia.

Klicka på play och hör ägartrion – Pia Santesson, Lotta Green och Helena Korduner – berätta om Amazing Leaders och samarbetet med Almi.

[VIDEO]


Kan du inte se videon?

Då behöver du ändra din cookie-inställning på almi.se, och aktivera att du godkänner "Marknadsföring".

Du hittar Cookie-inställningarna i ditt nedre vänstra hörn vid denna symbol:

Fakta: Amazing Leaders Nordic AB

Amazing Leaders vill i sin coachning och sina utbildningar kombinera det affärsmässiga med ett empatiskt ledarskap och fokusera på relationen mellan människor.

Grundades: 2012 och idag är två grundare kvar, Lotta Green och Pia Santesson.

Ägare: Helena Korduner, Lotta Green och Pia Santesson.

Säte: Stockholm.

Erbjuder: Med EQ som bas erbjuder de skräddarsydda lösningar för individ, team och grupp. Tillsammans med kunderna skapar de en engagerande och effektiv ledarkultur.

Kunder: Bland andra Bonnier News, PwC, Akademiska Hus, SEB, Boliden, Deloitte, Ikano Bostad, Kiwa, Region Stockholm.

Omsättning: 9,5 miljoner kronor 2023.

Webb: amazingleaders.se

Följ Amazing Leaders på: LinkedIn, Facebook och Instagram