Affärsutveckling
Amazing Leaders
-
Behov
Amazing Leaders har velat utveckla sig under åren, bland annat när de stod inför en ny ägarkonstellation.
-
Lösning
Almi har gått in med affärsutveckling och bland annat gett coachning till ledningsgruppen. Vd har också deltagit i ett vd-nätverk med träffar under ett halvår.
-
Resultat
Amazing Leaders har fått möjlighet att analysera bolagets tillväxt och att sätta en tydligare vision för bolaget samtidigt som de har haft Almis rådgivare som bollplank.
Amazing Leaders jobbar utifrån att ett framgångsrikt ledarskap är starkt sammankopplat med EQ – emotionell intelligens.
Sedan 2012 har de coachat, utbildat och utvecklat sina kunder inom detta.
Företagets egen coach har de bland annat hittat hos Almi.
Ägartrion – Pia Santesson, Lotta Green och Helena Korduner – har alla bakgrund inom ledarskap, som chefer, entreprenörer och konsulter. Det som förenar dem är övertygelsen om att strategi och affärsresultat är beroende av starka mellanmänskliga relationer och drivkraften att utvecklas.
Stor blandning av bolag och branscher bland kunderna
Idag jobbar Amazing Leaders med EQ som bas och erbjuder skräddarsydda lösningar för individer, team och grupper. Tillsammans med kunderna skapas en engagerande och effektiv ledarkultur som möjliggör transformation. Bonnier News, PwC, Akademiska Hus, Setterwalls och SEB är några av kunderna.
– Vi har exempelvis jobbat länge med Bonnier News och den relationen innehåller nästan alla typiska uppdrag vi har, berättar Helena.
Arbetar långsiktigt med kunderna
När Bonnier News bildades som en självständig koncern ville man rusta ledarskapet för att ta sig an framtiden och visionen att skapa “Ett News”. Amazing Leaders tog, tillsammans med ledningen, chefer och medarbetare, fram ett ledarramverk med målet att decentralisera beslutsfattande och skapa en mer självledande organisationskultur. De skapade olika utvecklingsprogram för olika chefsgrupperingar och erfarenheter.
– Ett fantastiskt fint samarbete och partnerskap som varat under närmare sex år och där vi löpande har kunnat se effekterna på ledarskapet och engagemanget, säger Helena och Lotta fyller i:
– Bonnier News verkar i en bransch som är i stor förändring. Här har vi jobbat med att de ska kunna hantera balansen mellan att vara ett stort mediehus, jobba med många olika varumärken i en matrisorganisation, och samtidigt anpassa sig till en ny verklighet med pressade marginaler och tuffa krav. Det krävs mod hos ledarna och att de vågar testa nytt.
Pionjärer inom EQ
I uppdragen har de ett stort fokus på EQ – emotionell intelligens. Något de var tidiga att jobba med.
– Här var vi pionjärer, säger Pia och Helena flikar in:
– I leveransen har vi alltid ett styrkebaserat synsätt och fokus på det som redan fungerar, att cheferna ska ha tillit till sin egen förmåga och se kraften som de besitter.
Amazing Leaders växlar mellan att facilitera, coacha och utbilda – ofta under en och samma dag.
– Vi får ofta feedback från kunderna att de känner sig stärkta och har ökad självtillit i slutet av ett program, säger Lotta.
Tillväxt på rätt sätt
Behöver Amazing Leaders som coacher själva ha en coach då? Absolut, är det tydliga svaret. Här har de hittat sitt bollplank i Anneli Viklund, rådgivare hos Almi.
Pias relation med Almi och Anneli går långt tillbaka. De träffades för snart 20 år sedan då båda gick ett coachningsprogram.
– Vi har hållit kontakten sedan dess och vi använde Annelis hjälp för tio år sedan första gången och fick senare även stöd i utvecklingen.
Anneli coachade delägarna som ledningsgrupp och diskuterade tillväxt.
– Vi fick analysera vad vi vill framåt och har brottats med tillväxt som begrepp. Vi vill växa och är samtidigt väldigt måna om att jobba med rätt personer, som har samma grundtro som oss och kvalitet i jobbet. Vi har otroligt nöjda kunder och vill såklart fortsätta att ha det, säger Helena.
Månar om varumärket
Ägartrion ser att Anneli hjälpte dem att ta fram en skarpare vision där de nu vågar sticka ut hakan med sin kompetens.
– Anneli var väldigt tillitsfull till vår förmåga. Hon sa ungefär att: “Tror ni att ni kan exempelvis dubbla omsättningen och är ni i så fall redo att göra det?” Vi fick ställa oss frågan om vi vill det. Är det viktigt för oss? Vi landade i en försiktig tillväxt. Vi månar så mycket om vårt varumärke att vi inte är redo att bara plocka in ett gäng personer på ett bräde. Det är viktigare för oss att det blir rätt person än bara “få någon på plats”, säger Helena.
Vilka utmaningar har ni idag?
– Vi vill hänga med i det transformerande ledarskapet och anpassa oss till det som är nu och framtiden. Många av våra uppdrag kräver att vi vågar agera på nya sätt. En annan utmaning är hur vi gör vår affär ännu mer skalbar. Det är så mycket mer som är möjligt med hjälp av AI, säger Helena.
– Ja, många bolag går igenom stora utmaningar just nu, med stor disruption. De kan säga: “Överraska oss! Vad händer exempelvis med AI och ledarskapet?” Där har vi örat mot rälsen, följer forskningen och har samtidigt stor samverkan med våra kunder. De kommer ofta med insikter och frågeställningar som vi utgår från, säger Pia.