
ASiL: “Almi har en helt fantastisk bredd”
Affärsutveckling
ASiL
-
Behov
När ASiL kommit en bit på sin tillväxtresa hade de behov av affärsutveckling och nappade på ett erbjudande hos kommunen och Almi.
-
Lösning
Almi gick in med mer affärsutveckling – både inom hållbar utveckling och ekonomi, och har hjälpt bolaget att bredda sitt nätverk.
-
Resultat
Almi har möjliggjort för ASiL att få ett mer konkret hållbarhetsarbete där bolaget tydliggjort faktiska affärsmöjligheter i sin affärsplan. De har också fått en djupare förståelse för hur de kan driva bolaget framåt.
På fem år har Timrå-bolaget ASiL vuxit till drygt 28 miljoner kronor i omsättning.
Vd Angelica Sjödin ser att det finns stora möjligheter att växa vidare:
– Viktigast är att fortsätta kvalitetssäkra under tillväxten. Vi vill säkra vår kvalitet mot kunderna, vårt mående och våga fatta beslut i vår riktning.
Bolaget grundades 2019 när Andreas Sjödin valde att växla upp sin hobbyverksamhet. Han var sugen på att testa nytt efter att ha varit anställd och han hade tidigare jobbat inom liknande bransch.
– Idag förvaltar vi och skapar trygga miljöer för fastigheter – genom stängsel, portar, grindar och vi erbjuder även logistiska och skräddarsydda lösningar, berättar Angelica Sjödin.


“Vi måste må bra på tillväxtresan"
Kunderna är företag som behöver trygga en miljö på något vis och ofta vill ha en helhetslösning.
– Där vi kan leverera hela projekteringen och utförandet.
Efterfrågan av deras lösningar har varit stor. Första året omsatte de 1,7 miljoner kronor vilket fyra år senare, under 2023, låg på drygt 17 miljoner.
Och så förra året hade de en ökning med 60 procent till drygt 28 miljoner.
– Det kan tyckas snabbt, men vi är hela tiden måna om att växa hållbart. Vi vill växa långsiktigt och värna om det vi tycker är viktigt – att vi måste må bra på vår tillväxtresa, säger Angelica.
Därför har de dragit i bromsen när det inte har gått ihop sig. De vill alltid säkerställa kvaliteten och ta hand om personalen som numera är elva anställda. De har bland annat nyligen rekryterat en affärsutvecklande säljare.
– Den tjänsten kommer också bidra till vår framtida tillväxt. Tanken är att vi därigenom kommer att hitta nya affärsområden, utveckla och stärka bolaget.
Lyckat samarbete med Almi
ASiL känner att de har fått stort stöd från sin kommun, Timrå, och tillväxt- och näringslivsenheten där.
– En helt fantastisk enhet. De lever verkligen sin värdegrund. De lyfte fram möjligheten för oss att gå ett affärsutvecklingsprogram hos dem tillsammans med Almi.
Samarbetet med Almi har fortsatt och Angelica med medarbetare har nu kunnat ta del av Almis hållbarhetstjänst.
– Hållbarhet var ganska svårgreppbart innan, men nu har vi kunnat koka ned det till faktiska affärsmöjligheter i vår affärsplan. Hållbarhetsarbetet är verkligen mer konkret och högst aktuellt med tanke på den nya EU-lagen, CSRD, som ställer krav på större företag att rapportera sitt hållbarhetsarbete i sin årsredovisning. Det kommer att regna ned på oss också såklart och för oss är det viktigt att vi är med tidigt på resan. Dessutom är det ett viktigt ansvar vi har i samhället – både med social och miljömässig hållbarhet.
Djupare förståelse för att driva bolaget
Angelica känner att de även har fått ytterligare kompetensutveckling genom kontakten med Almi:
– I flera lager. Idag har vi en djupare förståelse för hur vi kan driva bolaget, i ekonomiska och investeringsfrågor, vilka utmaningar vi kan stöta på och vi har fått kontakt med andra entreprenörer i kommunen. Vi har ett nätverk av kollegor i branschen vilket känns som en stor nyckel. Det finns en bredd hos Almi som är helt fantastisk, säger hon och fortsätter:
– Som småföretagare kan det vara lätt att känna sig ganska ensam, men det finns hjälp om man vet om den och vågar ta den.
Vilka utmaningar har ni framåt?
– Hitta rätt kompetens och var noggrann med den. Inte springa på för snabbt utan ha rätt personal på plats först. Vi hyr in en del underentreprenörer och då gäller det verkligen att få dem att känna sig som en del i laget. Vi jobbar i detta nu med en ny onboardingprocess som även omfattar de vi hyr in. Allt för att leverera rätt kvalitet till kunderna och för att förstå varandra. Vi skapar tydliga förutsättningar och förväntningar. Vi fortsätter också att prioritera ett aktivt hållbarhetsarbete och vara på tårna där, säger Angelica.