Sex personer står i rad utomhus framför en sjö, omgivna av höstträd i eftermiddagsljus. De bär hjälmar och klättersele. Personerna står nära varandra och ser glada ut, med skog och vatten speglade i bakgrunden.

ASiL: “Almi har en helt fantastisk bredd”

Affärsutveckling

ASiL

  1. Behov

    När ASiL kommit en bit på sin tillväxtresa hade de behov av affärsutveckling och nappade på ett erbjudande hos kommunen och Almi.

  2. Lösning

    Almi gick in med mer affärsutveckling – både inom hållbar utveckling och ekonomi, och har hjälpt bolaget att bredda sitt nätverk.

  3. Resultat

    Almi har möjliggjort för ASiL att få ett mer konkret hållbarhetsarbete där bolaget tydliggjort faktiska affärsmöjligheter i sin affärsplan. De har också fått en djupare förståelse för hur de kan driva bolaget framåt.

På fem år har Timrå-bolaget ASiL vuxit till drygt 28 miljoner kronor i omsättning. 

Vd Angelica Sjödin ser att det finns stora möjligheter att växa vidare:

– Viktigast är att fortsätta kvalitetssäkra under tillväxten. Vi vill säkra vår kvalitet mot kunderna, vårt mående och våga fatta beslut i vår riktning. 

Bolaget grundades 2019 när Andreas Sjödin valde att växla upp sin hobbyverksamhet. Han var sugen på att testa nytt efter att ha varit anställd och han hade tidigare jobbat inom liknande bransch. 

– Idag förvaltar vi och skapar trygga miljöer för fastigheter – genom stängsel, portar, grindar och vi erbjuder även logistiska och skräddarsydda lösningar, berättar Angelica Sjödin.

En industriområde med flera byggnader syns bakom ett svart metallstaket med stängd grind. Till vänster står en person i gul skyddsväst vid en svart bil med texten 'ASiL' på sidan. I bakgrunden syns en röd byggnad med arbetsmaterial utanför, samt gröna och grå industribyggnader. Det är en solig dag med blå himmel och moln.
I ASiL:s tillväxt framåt finns planer på att bygga egna lokaler. Idag har bolaget sitt säte i Timrå, Ljustorp, hyr lokaler i Sundsvall, men vill flytta hem till Timrå.
Porträtt av en leende kvinna med ljust, axellångt hår. Hon bär en röd- och svart-rutig skjorta med logotypen 'ASiL' och sitter inomhus i ett varmt upplyst rum.
I företaget vill man involvera medarbetarna i tillväxtresan. “Tillväxt är i grunden positivt, men det innebär alltid en förändring. Därför behöver vi kontinuerligt analysera hur den påverkar hela organisationen – inte minst våra montörer, som är vårt ansikte utåt. Vi strävar efter att involvera dem tidigt och identifiera potentiella utmaningar längs vägen, för att säkerställa en stabil och hållbar tillväxt utan onödiga fallgropar”, säger Angelica.

“Vi måste må bra på tillväxtresan" 

Kunderna är företag som behöver trygga en miljö på något vis och ofta vill ha en helhetslösning. 

– Där vi kan leverera hela projekteringen och utförandet. 

Efterfrågan av deras lösningar har varit stor. Första året omsatte de 1,7 miljoner kronor vilket fyra år senare, under 2023, låg på drygt 17 miljoner. 

Och så förra året hade de en ökning med 60 procent till drygt 28 miljoner.

– Det kan tyckas snabbt, men vi är hela tiden måna om att växa hållbart. Vi vill växa långsiktigt och värna om det vi tycker är viktigt – att vi måste må bra på vår tillväxtresa, säger Angelica. 

Därför har de dragit i bromsen när det inte har gått ihop sig. De vill alltid säkerställa kvaliteten och ta hand om personalen som numera är elva anställda. De har bland annat nyligen rekryterat en affärsutvecklande säljare.

– Den tjänsten kommer också bidra till vår framtida tillväxt. Tanken är att vi därigenom kommer att hitta nya affärsområden, utveckla och stärka bolaget. 

“Det är lätt att bli smickrad av att växa som bolag och att kunder vill göra affärer och samarbeten, men vi måste också rannsaka oss själva. Är tillväxten i linje med att vi ska vara socialt hållbara – och dit vi vill med bolaget? Hela tiden har vi vår värdegrund att utgå från och göra medvetna val."

Angelica Sjödin, vd för ASiL

Porträtt av en kvinna med blont, axellångt hår som ler mot kameran. Hon sitter i en ljus fåtölj och bär en jeansskjorta med ASL-logotypen på ärmen. Bakgrunden är enkel med ljusa väggar.

Lyckat samarbete med Almi

ASiL känner att de har fått stort stöd från sin kommun, Timrå, och tillväxt- och näringslivsenheten där.

– En helt fantastisk enhet. De lever verkligen sin värdegrund. De lyfte fram möjligheten för oss att gå ett affärsutvecklingsprogram hos dem tillsammans med Almi.

Samarbetet med Almi har fortsatt och Angelica med medarbetare har nu kunnat ta del av Almis hållbarhetstjänst.

– Hållbarhet var ganska svårgreppbart innan, men nu har vi kunnat koka ned det till faktiska affärsmöjligheter i vår affärsplan. Hållbarhetsarbetet är verkligen mer konkret och högst aktuellt med tanke på den nya EU-lagen, CSRD, som ställer krav på större företag att rapportera sitt hållbarhetsarbete i sin årsredovisning. Det kommer att regna ned på oss också såklart och för oss är det viktigt att vi är med tidigt på resan. Dessutom är det ett viktigt ansvar vi har i samhället – både med social och miljömässig hållbarhet.

Almis rådgivare om ASiL:s potential:

“Angelica är en otroligt positiv och framtidsinriktad person. Dessutom väldigt klok – och delar med sig av både tankar och erfarenheter. 

När vi har samarbetet märker man hur öppen och angelägen hon är att ta till sig ny kunskap. Det är otroligt viktigt. 

Bolaget är på en tillväxtresa och Angelica är väldigt värderingsstyrd. Hon är noga med en kultur och värderingar i bolaget som jag kanske inte ser så ofta hos andra bolag i den här fasen. Det är häftigt – och en nyckel till att både behålla rätt personal och att vara en attraktiv arbetsgivare. Angelica är noga med att verkligen värna om sin personal och ha en samsyn om resan som de är på. I nuläget är det viktigt att fortsätta hitta rätt personal och också våga släppa taget och delegera. 

Jag tror att det finns en jättemarknad för dem och om de hittar rätt i framgångskonceptet – med rätt personer på rätt plats – då har de alla möjligheter att växa stort." 

Katrine Leyonberg, rådgivare hos Almi

Porträtt av en kvinna med blont axellångt hår och glasögon. Hon bär en svart tröja med brunt mönster och sitter framför en ljus vägg med delar av en färgglad logotyp av Almi i bakgrunden. Hon ler lätt och tittar snett åt sidan.

Djupare förståelse för att driva bolaget

Angelica känner att de även har fått ytterligare kompetensutveckling genom kontakten med Almi:

– I flera lager. Idag har vi en djupare förståelse för hur vi kan driva bolaget, i ekonomiska och investeringsfrågor, vilka utmaningar vi kan stöta på och vi har fått kontakt med andra entreprenörer i kommunen. Vi har ett nätverk av kollegor i branschen vilket känns som en stor nyckel. Det finns en bredd hos Almi som är helt fantastisk, säger hon och fortsätter: 

– Som småföretagare kan det vara lätt att känna sig ganska ensam, men det finns hjälp om man vet om den och vågar ta den. 

Vilka utmaningar har ni framåt? 

– Hitta rätt kompetens och var noggrann med den. Inte springa på för snabbt utan ha rätt personal på plats först. Vi hyr in en del underentreprenörer och då gäller det verkligen att få dem att känna sig som en del i laget. Vi jobbar i detta nu med en ny onboardingprocess som även omfattar de vi hyr in. Allt för att leverera rätt kvalitet till kunderna och för att förstå varandra. Vi skapar tydliga förutsättningar och förväntningar. Vi fortsätter också att prioritera ett aktivt hållbarhetsarbete och vara på tårna där, säger Angelica. 

Fakta: Andreas Sjödin i Ljustorp (ASiL) AB

Grundades: 2019 av Andreas Sjödin som äger bolaget.
Säte: Sundsvall.
Gör: Levererar och monterar lösningar inom områdesskydd, portar, dörrar och stålkonstruktioner inom olika miljöer. Har mångårig erfarenhet av branschen och kan leverera en helhetslösning med projektering och utförande från början till slut.
Kunder: Fastighetsägare, fastighetsförvaltare, kraftbolag, vattenbolag och även företag som vill expandera och har behov av att förbättra sina lokaler. Kunderna finns främst i Västernorrlands län, men även från Mora i söder till de norrländska skogarna.
Anställda: Elva personer.
Omsättning: Drygt 28 miljoner kronor i oktober 2024 (brutet räkenskapsår).
Webb: asilab.se/
Följ ASiL på: Instagram.

Svartvit bild på en man som bär hjälm och arbetsjacka med logotypen 'ASiL' på ärmen. Han står vid en bil med ena armen lutad mot bakluckan och ler mot kameran.