Lån, Affärsutveckling
Baby Journey
-
Behov
Baby Journey hade behov av finansiering för att utveckla sin app.
-
Lösning
Almi gick in med affärsutveckling och lån.
-
Resultat
Förutom att få kapital för att växa har Almi även varit ett värdefullt bollplank för bolaget.
Michaela Forni och Damon Foroozesh fick idén till Baby Journey när de själva väntade barn och sökte pålitlig information.
Idag är deras Baby Journey en plattform som underlättar föräldraskapet. De erbjuder stöd och kunskap genom hela graviditeten och de tidiga småbarnsåren.
När influencern Michaela Forni och hennes partner Damon Foroozesh väntade sitt första barn gjorde de så som många andra blivande föräldrar gör – man googlar efter fakta om graviditet och förlossning.
Här föddes idén om att ha en samlad plats för all information och support som de själva sökte under denna viktiga livsfas. De började skapandet av Baby Journey-appen – en oumbärlig följeslagare för gravida och föräldrar.
– Appen är som förälderns bästa vän som också är en barnmorska – förstående, vänlig, kunnig och icke-dömande, förklarar Michaela.
Baby Journey – en värld utan pekpinnar
Idag är deras app fylld med artiklar, veckouppdateringar, checklistor och du kan få råd, tips, information och inspiration. Innehållet är skapat av både barnmorskor, barnpsykologer och barnsjuksköterskor, men även av Baby Journeys egna redaktörer.
– Man har sina kontroller på MVC men däremellan uppstår många gånger fler funderingar. Det är viktigt att vi finns där hemma i soffan när frågorna dyker upp, säger Veronica Ericsson Lakso, som är Head of Sales och B2B-marketing på bolaget.
För företaget har det varit viktigt att vara inkluderande på många olika sätt, inte minst när det gäller fördomar och normer kring familjeliv och familjekonstellationer.
Men även för att låta användaren forma sitt eget föräldraskap.
– Det finns inga pekpinnar i Baby Journey. Istället kan våra användare skapa unika gravid- och barnresor utifrån egna förutsättningar och preferenser, säger Michaela.
Vill finnas för alla
Det är också viktigt för företaget att vara ett stöd för alla typer av gravidresor.
– Vi har till exempel tagit fram en särskild del som erbjuder stöd och vägledning för dem som går igenom en avbruten graviditet, säger Veronica och fortsätter:
– En del av våra användare går igenom missfall. När det händer vet vi, efter hundratals intervjuer med kvinnor, att det också är vanligt att känna sig ensam. Därför är det otroligt viktigt att vi är en trygg och informativ plats även när något sådant sker.
Rejält födelsedagsfirande på ettårsdagen
När Baby Journey firade ett år på Junibacken i oktober 2021 var det ett speciellt tillfälle. Då gick det verkligen upp för Michaela vilken framgångssaga de var i början på.
300 influencers och barn var på plats och sjöng ”Ja må hon leva” för bolaget.
– Då var det gåshud. Vi hade byggt något och vi stod där med alla de här människorna. Då insåg jag hur mycket jag verkligen vill satsa på det här och se vad det kan bli, säger Michaela.
Baby Journey har haft en stadig tillväxt och varit lönsamma från start. Mellan 2021 och 2022 mer än dubblades omsättningen till drygt 16 miljoner kronor.
Under 2023 fortsatte de att öka med positivt kassaflöde. En viktig milstolpe för bolaget var när Länsförsäkringar gick in som samarbetspartner och storkund och sedan investerade i bolaget.
Vikten av rätt grundartrio
Det senaste året har varit en intensiv tillväxtresa, där de hela tiden behöver balansera mixen mellan tech och marknad.
– Baby Journey är ett bolag som har ett högt tempo och skapar revolutionerande funktioner. Man får hela tiden tumma på sina önskemål och krav – av 15 funktioner som vi listade som viktiga när vi började bygga appen har vi med ett fåtal idag. Det har varit viktigt att lära sig att prioritera, säger Michaela.
Hon grundade företaget med sin partner Damon och även sin bror Timothy Forni.
Erfarenheten som grundarna hade med sig in i bolaget har spelat stor roll, ser de. Michaela och Damon är pionjärer inom digital marknadsföring och har båda varit nyckelpersoner för influencer-branschens tillväxt i Norden. Med 20 års erfarenhet som bloggare, influencer och författare räknas Michaela även som en av Sveriges mest inflytelserika och största inom sin nisch. Och med Timothys erfarenhet av vårdappar och inom hälsa blev de ett komplett team.
– Vi är rätt grundartrio för det här bolaget, säger Michaela.
Almi har varit ett värdefullt bollplank och hjälpt oss att lyfta blicken när det har behövts. De har pushat oss att identifiera fokusområden som bidrar till nya affärer såsom att lyfta fram oss som ett hållbart bolag som gör positiv impact.
Veronica Ericsson Lakso, Head of Sales och B2B-marketing på Baby Journey
Har tagit fram ett digitalt förlossningsbrev
Michaela ser att Baby Journeys framgång ligger i balansen mellan det datadrivna och det mjuka. De erbjuder individanpassat innehåll och är snabbtänkta i att möta både användarnas och vårdpersonalens behov. Samtidigt hjälper de träffsäkert varumärken som vill kommunicera med målgruppen.
Ett exempel på hur Baby Journey har jobbat innovativt är det digitala förlossningsbrevet. Med deras verktyg blir det mer informativt, vilket är en trygghet både för vårdpersonal och den födande. Det har gjorts i samråd med barnmorskor som tidigare uttryckte att fokus i förlossningsbreven hamnar fel och kunde göras tydligare.
Inkludering och flexibilitet i såväl app som arbetsplats
Något som fått affären att flyga på senare tid är att de utvecklats att jobba mer som ”ett nischat mediehus”.
– Vi har en definierad målgrupp och vet vad som är aktuellt och intresserar gravida och småbarnsfamiljer. Vi har verktyg för att vara otroligt datadrivna och erbjuda unikt träffsäkra annonseringslösningar för andra varumärken som vill synas hos vår målgrupp, säger Veronica.
Med flexibilitet och individuell anpassning som ledord skapar Baby Journey inte bara en framgångsrik app utan även en inkluderande arbetsplats där passionen delas av hela teamet.
Även om inte alla i teamet själva är föräldrar så ska alla känna ett ägarskap i att skapa framtiden för bolaget.
Passionen grundas i ett engagemang för samhällsfrågor.
– Jag vill vara en förebild för kvinnor som driver företag och samtidigt är föräldrar, säger Michaela.
Framtidens mediehus för en nischad målgrupp
Under 2023 såg Baby Journey en enorm tillströmning av användare och de har nu fler än 200 000 aktiva användare. De har etablerat sig som en central plattform för gravida och föräldrar i Sverige genom att nio av tio nya gravida varje månad laddar ner appen.
Företaget tittar på fler samarbeten med den offentliga sektorn för att avlasta vården. Teamet siktar också internationellt. I januari 2024 lanserades appen i Norge.
– Nu har vi lyckats på den svenska marknaden och är därför redo att gå in i nya länder. Vi har byggt en skalbar produkt då visionen från start har varit att bli ett internationellt techbolag med närvaro på större marknader än Sverige, säger Veronica och får medhåll av Michaela:
– Vi ska bli störst i Europa.
Almis stöttning för bolaget
Almi har varit med på olika sätt under resan. I ett tidigt skede när bolaget var i behov av finansiering fick de ett mindre lån för att finansiera sina utvecklingsinsatser. Lånet kompletterades med affärsstrategisk rådgivning och fördjupades med insatser i verksamhetsstrategi.
– Almi har varit ett värdefullt bollplank och hjälpt oss att lyfta blicken när det har behövts. De har pushat oss att identifiera fokusområden som bidrar till nya affärer såsom att lyfta fram oss som ett hållbart bolag som gör positiv impact, säger Veronica.