
Ballongkungen flyger ut i Europa
Lån
Ballongkungen AB
-
Behov
Ballongkungen har mycket eget kapital bundet i lager och behövde finansiering för att kunna växa och de. Under pandemin behövde de också låna för att kunna satsa på egna innovationer.
-
Lösning
Almi har gått in med finansiering vid flera tillfällen.
-
Resultat
Att ha Almi och banken nära har varit oerhört viktig för Ballongkungens expansion. De kunde satsa och gasa sig ur pandemin.
Många förvånas när de hör att Torbjörn Olsson driver ballongföretag.
– Folk tror att vi måste sälja något mer än ballonger – att vi inte kan ha 1 000 kvadratmeter med bara ballonger, säger han.
Men det går! Och det går riktigt bra.
För 20 år sedan väcktes Torbjörns intresse för ballonger. Eller egentligen sonens. Han var då i femårsåldern och fick en heliumballong på en familjedag.
– Ballongen flög till väders och min son skrek något väldigt. Jag tänkte att en sån produkt som väcker så starka känslor måste finnas business i, säger Torbjörn.


Han började lite smått att köpa in och sälja ballonger som fritidsintresse. Satte upp en webbshop och sålde på marknader med barnen.
– De fick lära sig lite affärer. Men det var först för tio år sedan, 2013, när jag lagt ned en annan verksamhet och var på ett seminarium som jag träffade Joel Svensson, grundare av Partykungen. Jag frågade: “Kan inte du köpa in ballonger av mig?”
Jodå! Partykungen, som säljer festtillbehör, tog in Torbjörns ballonger.
Ballongkungen var född. Torbjörn deltog på Toy Fair, en stor leksaksmässa i tyska Nürnberg och fann leverantörer som han signade avtal med – där två hänger med än idag.
Ballongkungen har vuxit varje år och omsatte 22,5 miljoner under 2022.
– Tillväxten beror främst på att hela partyindustrin går så bra. Om Joel omsatte 15 miljoner på den tiden, omsätter de över 300 miljoner idag. Hela marknaden har exploderat. Personalen är såklart viktig och gör ett bra jobb. Det är en förutsättning för vår framgång. Vi har också flyttat fram våra positioner, lyssnat av marknaden, tagit in rätt typ av produkter och jobbat med rätt leverantörer.
När vi expanderar vänder jag mig till Almi. De känner oss, det är korta kanaler och det uppskattar jag mycket.
Torbjörn Olsson
Hur viktigt är det?
– Det är jätteviktigt, men det vet man aldrig när man kliver på ett samarbete med en leverantör. Ballongvärlden är liten och det gäller att hitta leverantörer som vill satsa på en.
Det känner Torbjörn att de har gjort. De har hittat bra samarbeten i Spanien, Italien och nu senast i Turkiet. De senaste veckorna har de anställt två till i personalen för att mäkta med beställningar.
– Vi har tagit några stora steg och viktiga milstolpar de senaste åren.
Under pandemin stannade marknaden av under ett antal veckor och då passade de på att utveckla egenbrandade produkter – Balloon Arch Kit. Dessa “bågar” av ballonger hade Partykungen efterfrågat och nu hade de plötsligt tid att ta fram dem. Torbjörn upplevde det också lätt att få krediter under pandemin, både från banken och Almi.
– Vi kände att nu kör vi och tog fram sju egna Arch Kit som började sälja så in i bomben. Vi tog även fram Ceiling Kit, ballonger som hänger i taket i samma färgteman.
Nu är de uppe i 20 olika kit och släpper sex-sju nya snart igen.
Samarbetet med Almi
Torbjörn har haft kontakt med Almi i sitt tidigare företag och därför var det naturligt för honom att kontakta Almi igen när det dök upp finansieringsbehov för Ballongkungen.
– Vi binder kapital i och med vårt stora lager och då har det varit jätteviktigt att ha Almi och banken nära. När vi expanderar vänder jag mig dit. Almi känner oss, det är korta kanaler och det uppskattar jag mycket.
De satsade och gasade sig ur pandemin och tog även in 600 artiklar från nya turkiska leverantören Kalisan.
– Kalisan är en högkvalitativ ballong och de har blivit vår spjutspetsleverantör. Vi har ensamrätt på dem i Norden.
Under 2022 satsade de på säljresor till Nordens huvudstäder vilket gav resultat – nu är de ledande även i Norge, Danmark och Finland.
– I år ställde vi ut vid Toy Fair vilket redan gett ett antal ordrar i bland annat Rumänien och Slovakien och vi har fått ett 30-tal kontakter i Europa. Vi har redan en större monter bokad för nästa år, när vi fyller tio, och har nu tagit våra första steg ut i Europa, säger Torbjörn.
Eller som de skriver på sin hemsida: “Vår egen ballongfärd har bara börjat – för vi siktar högre och högre tillsammans med våra kunder och samarbetspartners. Du följer väl med på resan?”