EEN och Almi hjälpte Berena Bageriet att expandera – försäljningen sköt i höjden

Berena bageriet

  1. Behov

    Expandera sin verksamhet på en internationell marknad.

  2. Lösning

    Almi och EEN identifierade eventuella samarbetspartners, undersökte intresset för produkterna och tog fram en kontaktperson.

  3. Resultatet

    En av Danmarks största livsmedelsleverantörer nappade och står numera för 20 procent av Berena bageriets omsättning.

Först gick det inte som planerat. Få ville köpa Berena bageriets stenungnsbakade bröd. Men efter några års enträget arbete kom genombrottet i Danmark. Almi har varit ett viktigt stöd på denna resa och idag kan man köpa bröd från Berena bageriet i hela Skandinavien. 

Fikrit Tuma med sina kompanjoner, startade Berena bageriet 2014. De satsade helhjärtat på att lansera det irakiska brödet Sammoun, men det gick trögt. Så pass trögt att de fick tänka om och anpassa produkten mer efter kundernas önskemål.

–  Vi utvecklade en produkt som kunderna gillade, pitabröd. Först satsade mycket på den danska marknaden eftersom jag tyckte att konkurrenterna inte höll en särskilt hög kvalité, säger Fikrit Tuma. 

För att marknadsföra sitt bröd satte sig Fikrit i sin bil och körde omkring i hela Danmark och presenterade produkterna.

–  Jag gillar att bygga upp en personlig kontakt med mina kunder Vi försökte få till möten med allt från återförsäljare, matbutiker till storgrossister och så stod vi på mässor, säger Fikrit.

 

–  Det räcker inte med att endast kunna leverera bra produkter. Vi började med kebab Kiosk och små butiker och nu har vi kedja butiker i hela Skandinavien, alla är lika viktiga för mig. Även om vi växt mycket de senaste åren har jag fortfarande direktkontakt med många kunder, säger Fikrit Tuma.

Fikrit Tuma, grundare av Berena bageriet, säljer numera sitt bröd i hela Norden. Försäljningen ökade kraftigt när EEN och introducerade företaget för en av Danmarks största återförsäljare inom livsmedelsbranschen.
Det kända pitabrödet som blev Berena bageriets väg till framgång.

Framgången ligger i bra kundrelationer

Idag omsätter Berena bageriet 28 700 000kr kronor och har 26 anställda som bakar 7 000 pitabröd i timmen och cirka en tredjedel av omsättningen kommer från Danmark. I Sverige kan man köpa pitabröden i dagligvaruhandeln på Lidl, Ica, Coop och Willys. Mycket av framgången påstår han ligger i att ha bra relationer till sina kunder. 

–  Det räcker inte med att endast kunna leverera bra produkter. Vi började med kebab Kiosk och små butiker och nu har vi kedja butiker i hela Skandinavien, alla är lika viktiga för mig. Även om vi växt mycket de senaste åren har jag fortfarande direktkontakt med många kunder, säger Fikrit Tuma.

 

När vi väl fick chansen fick de genast förtroende för oss

Fikrit Tuma

Förutom Berenas målmedvetenhet har även Almi och Enterprise Europe Network (EEN), en verksamhet som Almi är värdorganisation åt, varit en viktig pusselbit för att nå framgång. EEN hjälper företag med att utveckla sina internationella affärer i frågor som import och export samt förmedlar internationella kontakter. 

–  Vår rådgivare, Dajana, från Almi som jobbar för EEN förmedlade en väldigt värdefull kontakt i Danmark – Salling Group. Det är en matkedja som bland andra äger Netto. Det tog mer än ett år innan Berena fick till ett möte, Carina Nilson som hjälper Berena med sin försäljning till kedja butiker var med i det här mötet och presenterade företaget och våra produkter. När vi väl fick chansen fick de genast förtroende för oss och gillade våra produkter, berättar Fikrit. 

Försäljningen sköt i höjden – flytt blir det nog snart!

Salling Group är numera deras största återförsäljare i Danmark och står numera för cirka hela 20 procent av deras totala omsättning. När Berena bageriet fick in denna nya storkund växte de snabbt ur sina gamla lokaler.

–  Försäljningen gick snabbt upp. Vi började planera flytt och även byta ut våra maskiner för att öka produktionstakten. Det var positiva bekymmer, ler Fikrit.

Fikrit har alltid nya projekt på gång och snart väntar en stor satsning som han redan inlett en dialog med Almi om. 

–  Almi har alltid varit ett stort stöd för mig. Vi har både fått lån och värdefull rådgivning. Det har handlat om stöd med exporten, hur vi kan presentera produkten i andra länder och hur vi ska jobba med vårt hållbarhetsarbete, säger Fikrit.

Dajana Kazazic, rådgivare på EEN och Almi, hjälper företag att hitta leverantörer, återförsäljare eller andra affärspartners utanför Sveriges gränser.

Så här jobbade EEN och Almi för att stötta Berena bageriet

Dajana Kazazic, rådgivare på EEN och Almi, hjälper företag att hitta leverantörer, återförsäljare eller andra affärspartners utanför Sveriges gränser. EEN erbjuder ett brett internationellt kontaktnät i över 60 länder.

–  Vi började med att skaffa oss en uppfattning om vilken typ av samarbetspartner som har förutsättningar att erbjuda Berena bageriets produkter till en bred allmänhet. Ganska snart landade vi en nettolista där den danska livsmedelskedjan placerade sig högst. Sen var vår roll att identifiera en kontaktperson och undersöka intresset för produkterna, något som våra danska EEN-kollegor hjälpte oss med, säger Dajana.

Hon berättar vidare att det varit ett riktigt nöje att stötta ett skånskt livsmedelsföretag att nå ut med sina produkter på nya marknader.

–  Det är kul när resultatet kommer så snabbt och haft en sådan positiv inverkan på företagets omsättning. Och att det numera uppstått ett behov av att utöka produktionen och bygga ut lager i syfte att möta kundens efterfrågan. Det är just detta som är kärnan i EEN:s arbete, att företag ska få hjälp att växa hållbart och konkurrenskraftigt på en global marknad, säger Dajana.