Lån, Affärsutveckling
Bilpunkten i Nyköping
-
Behov
När Magnus Redlig skulle köpa Bilpunkten i Nyköping behövde han ett lån.
-
Lösning
Almi gick in med finansiering och har även bidragit med affärsutveckling under åren, bland annat inom hållbarhet.
-
Resultat
Magnus kunde med Almis finansieringshjälp köpa företaget 2006 och har sedan dess utvecklat det. Senast fick Magnus rådgivning inom hållbarhet och har kunnat förbruka mindre energi och planerar att investera i ett nytt värmesystem.
Stick ut som bilhandlare – det är inte det lättaste. Men en som försöker är Magnus Redlig, ägare av Bilpunkten i Nyköping.
Företaget är specialiserat på nyare begagnade bilar och har funnits sedan 1991. Nu satsar Magnus på att skapa en tajtare relation med kunderna. Samtidigt som elförbrukningen ska ned.
När Magnus Redlig bestämde sig för att köpa Bilpunkten av grundaren 2006 tog han direkt kontakt med Almi.
– Att köpa en bilfirma är kapitalkrävande och Almi var beredda att stötta direkt i starten. Det gjorde att jag överhuvudtaget kunde starta upp, säger han.
Jobbar på kundrelationerna
Magnus fastnade för just Bilpunkten för att de hade “ett sunt tänk och ett bra rykte”.
– Och det kändes som att de hade en vettig människosyn.
Just det mänskliga, både i kundrelationer och på sättet du driver företag, är något extra viktigt för Magnus.
Och det är också här en av de största utmaningarna finns när du driver en bilfirma med begagnade bilar.
– Du har nästan inga kundrelationer. Ni träffas, du och kunden, och så syns ni om tre år igen, träffas och syns igen om tre år. Därför har vi nu startat verkstaden.
Genom verkstaden vill de ha en mer löpande kontakt och dialog med sina kunder.
– Då kan vi också få ut det som gör oss unika – att vi verkligen försöker hjälpa kunden på riktigt. Vi har ett genuint intresse för kundens behov, säger Magnus.
Det märks inte minst när han ska intervjuas.
– Du, jag är ledsen. Men nu kommer en kund in som jag inte har träffat på mycket, mycket länge, säger han ursäktande.
Självklart går kunderna först.
Blev långvarigt sjuk i covid
Magnus är också öppen med hur verkligheten ser ut för en företagare. Som när han blev extremt dålig i covid, under hela tre år.
– En katastrof ekonomiskt. Men samtidigt kände jag mig tacksam att jag inte haft spenderbyxorna på innan jag blev så dålig. Det gjorde att jag klarade företaget ur denna kris. Att jag skött mig innan är enda anledningen till att vi finns kvar idag.
Under åren har han haft löpande kontakt med Almi genom olika utvecklingsfaser. Senast gällde det hållbarhet.
– Jag fick flera insikter. Att hållbarhet inte bara gäller energi och miljö utan även människor. Det tyckte jag var intressant eftersom jag gillar människor.
Ihop med Almi och Energikontoret i Mälardalen gjorde Magnus och företaget energiutredningar på sitt befintliga värmesystem och tittade på alternativ att byta till.
– Jag har fått en förståelse för hur jag ska göra mina investeringar. Det första var att vi kunde förbruka mindre ganska omgående med befintlig utrustning. Nu har jag också förståelse för ett stundande byte av värmesystem. Det kommer att ske, men exakt när vet jag inte.
Vilka utmaningar har ni framåt?
– Vi behöver sänka vår värmeförbrukning ytterligare – vi har för höga elräkningar. Det är en utmaning. Den andra är oviljan att förändra bilparken i Sverige kontra köparnas upplevelse och behov. Elbilsomsättningen är svår att genomföra på begagnatmarknaden. Den är fortfarande omogen för begagnade elbilar, säger Magnus och fortsätter:
– Men vi ser att uppstarten av vår nya verkstad blir en bra start för oss och våra verkstadskunder. Ett sätt att komma närmare varandra. Vi har för långt mellan köpen och därför är det svårt med lojalitetskänsla och kundnöjdhet. Vi kämpar med att få hit kunderna fler gånger under ett år än att de bara är nöjda vart tredje år. Det hoppas vi på att utveckla.
Jag känner en stor ödmjukhet i min roll hos Almi – att få hänga med de här drivande företagarna. Det bästa är när jag hör dem säga: ‘Det här var riktigt jobbigt, när ska vi ses igen?’
Anton Manhem, rådgivare hos Almi