Affärsutveckling
Boda Borg Oxelösund
-
Behov
Boda Borg Oxelösund ville lära sig mer om hållbarhet och tog kontakt med Almi.
-
Lösning
Almi gick in med affärsutveckling i form av Hållbarhetsdialog och Hållbarhetsworkshop.
-
Resultat
Boda Borg Oxelösund investerade i LED-belysning i alla sina fastigheter, bytte elbolag och fick hjälp med att effektivisera användandet av sina maskiner. De har också fått nya fokusområden – vad gäller miljö och biologisk mångfald.
I år slår Boda Borg Oxelösund besöksrekord under den så kallade “klassresesäsongen”. Under sex veckor gästas de av 230 skolklasser.
– Vi är stolta över att så många väljer att komma hit, säger ägaren Emil Viking.
Han och företaget har dessutom gjort hållbara satsningar med Almi.
Emil Viking driver äventyrshuset Boda Borg Oxelösund och beskriver det som ett unikt koncept. Det påminner om Fångarna på fortet, där besökarna möts av olika utmaningar i rummen – så kallade questars.
Det är reality gaming, som att vara med i ett tv-spel. Och det lockar alla åldrar – Boda Borg Oxelösund har besökare mellan 6 och 95 år.
Konceptet låter internationellt, men startade faktiskt i Sverige 1995, i Torpshammar, i Ånge kommun. Det var också den anläggningen som Emil Viking först gästade – och fastnade för.
Boda Borg finns över världen
När Emil senare flyttade tillbaka till sina hemtrakter började han jobba hos franchisetagaren i Oxelösund 2007. 2018 köpte han hela anläggningen av den tidigare ägaren.
– Det här är unikt i världen och som franchisetagare får vi bestämma våra questars, alltså utmaningar, mycket själva. Vi är ganska fria här i Sverige.
Konceptet finns på sju platser i landet, men även på Irland, i USA, Schweiz och under maj öppnas det första i Tyskland.
– Fyra personer härifrån har varit på plats för att hjälpa till i bygget där. Många i min personal stannar länge så vi har ett stort kunnande tillsammans, säger Emil.
Blev nyfiken på Almis hållbarhetserbjudanden
När Emil deltog på en frukost om hållbarhetsarbete som kommunen anordnade fick han kontakt med Almi. Emil hörde om Almis Hållbarhetsdialog och Hållbarhetsworkshop och mejlade Almi en timme efter frukosten.
– Jag blev direkt sugen på att veta mer. Vi som företag behöver jobba med hållbarhet och när vi senare fick hjälp av Almi insåg vi att vi redan gör väldigt mycket. Men det var viktigt för oss att få det bekräftat. Det gör oss mer självsäkra.
De jobbade exempelvis redan med social hållbarhet – men hade inte benämnt det så. Med hjälp av Almi har de även hittat nya fokusområden. Mer mot klimat och biologisk mångfald.
– Vi förbrukar otroligt mycket el. Nu gjorde vi en investering om 40 000 kronor och bytte ut all belysning till LED. Det betalar tillbaka sig inom ett par år.
Bytt ut färsen
Genom samarbetet med Almi fick Boda Borg Oxelösund också besök av det lokala energikontoret som gjorde en energianalys av fastigheterna.
– Det var till stor nytta och lärde oss hur vi kan använda våra maskiner mer effektivt, vilket både är lönsamt och hållbart.
Företaget har också bytt till ett mer hållbart elbolag.
– Det har absolut varit värt våra investeringar – både i tid och pengar, säger Emil.
Vilka hållbara utmaningar har ni framåt?
– Det svåra för oss att servera mer miljövänliga matalternativ och ha färre transporter. Eftersom vi köper så stora volymer behöver vi använda grossister. Men nu har vi exempelvis börjat köpa färsen av vår lokala Ica-butik. Det är många mindre delar som krävs när det gäller hållbarhet och utmaningen är att göra hållbara val fullt ut. Vi försöker.