Svenska herraccessoarer når världen med Almis stöd

Lån, Affärsutveckling

By Billgrens

  1. Behov

    Stöd att möta olika slags utmaningar under sin tillväxt, för att säkra finansiering för sin expansion.

  2. Lösning

    Genom samarbetet med Almi har By Billgrens fått tillgång till nödvändig finansiering i form av två företagslån samt två microlån och rådgivning.

  3. Resultatet

    Tack vare stöd från Almi har företaget kunna expandera utomlands, starta nya varumärken och utökat sitt lager.

Johan Billgren hade inte bakgrund inom smyckesbranschen, men med erfarenhet som marknadsekonom såg han snabbt en affärsmöjlighet: ett gap på marknaden för herraccessoarer. Med visionen att erbjuda stilrena och prisvärda smycken för män grundade han By Billgren. Almi har varit en viktig partner genom hela resan och stöttat både i framgång och under utmanande perioder.

By Billgrens produkter är designade för att passa en bred målgrupp och hålla hög kvalitet. Sortimentet består av tidlösa smycken, såsom flätade läderarmband och stålsmycken, med kollektioner som sträcker sig från klassiska till ungdomligt diskreta. Deras kundgrupp består av 80 procent kvinnor som vill köpa en personlig present till någon de tycker om.

- Våra smycken bärs av allt från högstadiegrabbar till män i pensionsåldern. Tillverkningen sker i Kina, jag besöker fabrikerna regelbundet för att säkerställa att arbetsmiljön uppfyller våra värderingar kring arbetsförhållanden och hållbarhet. Vi betalar hellre högre kostnader än tummar på etiken, säger Johan Billgren, vd och grundare för By Billgrens.

Expansion och internationella marknader

Företaget är främst verksamt i Sverige, där man säljer via cirka 200 butiker. Även Danmark och Grekland ingår i företagets expanderande marknader. I Grekland, där Johan har starka personliga band, har smyckena blivit populära i ett 20-tal butiker. För att stärka sin närvaro i Tyskland har företaget ansökt om internationaliseringscheck från Region Skåne och Almi och arbetar på strategier för att anpassa marknadsföringen.

Johan kom i kontakt med Almi redan 2017 via en rekommendation från sin redovisningsbyrå och fick då ett mikrolån för att kunna köpa loss ett startlager. Sedan dess har samarbetet fortsatt, med rådgivaren Karl Grudén som ett långvarigt bollplank.

-  Genom åren har Almi stöttat mig i utmanande perioder, särskilt under pandemin då restriktioner drabbade leveranskedjan och butikernas försäljning. Tack vare lån från Almi har vi kunnat övervinna dessa motgångar, säger Johan.

Almi hjälpte till att bota växtvärken

Under en snabb tillväxtperiod hjälpte Almi även till att finansiera inköp och säkerställa lagerkapacitet, vilket gav Johan möjlighet att fortsätta fokusera på företagets utveckling.

- Vi växte med 45 procent under bara ett par månader. Jag blev orolig när jag insåg att vårt lager inte skulle räcka till för att möta efterfrågan. Då kom Almi till vår räddning med både kapital och som ett tryggt bollplank, säger Johan.

Med stöd från Almi lanserade företaget i september 2024 en damkollektion under varumärket Sintrido, designad av Johans sambo – en satsning som snabbt blivit en framgång. Damaccessoarerna, som länge efterfrågats av både återförsäljare och kunder, finns redan tillgängliga i cirka 40 butiker.

- Jag ville först bara fokusera på en målgrupp, men blev till slut övertalad att vi även skulle tillverka accessoarer för kvinnor. Jag bad min sambo att göra några skisser till en damkollektion och hon visade sig vara en dold talang! Hon kommer från Grekland och blev inspirerad av sandstränderna och den varma solen vid Chalkidike, säger Johan.

Johan kom i kontakt med Almi redan 2017 via en rekommendation från sin redovisningsbyrå. Sedan dess har samarbetet fortsatt.
Save the ocean-armbandet är populärt bland kunderna och har dragit in flera hundratusen till välgörenhet.

- Vi växte med 45 procent under bara ett par månader. Jag blev orolig när jag insåg att vårt lager inte skulle räcka till för att möta efterfrågan. Då kom Almi till vår räddning med både kapital och som ett tryggt bollplank

Johan Billgren, VD och grundare av By Billgrens

Genom sina smycken har de nästan fått ihop en miljon till välgörenhet

Företaget tar ett stort socialt ansvar genom att stötta olika välgörenhetsprojekt. Genom försäljningen av två specifika smycken – ett noshörningshalsband och ett havsinspirerat armband – har de donerat totalt 900 000 kr till The Perfect World Foundation.

- Noshörningarna vill vi rädda från tjuvskytte. Och årligen dumpas det åtta miljoner ton plast i våra hav. Som entreprenör kan man påverka och detta initiativ engagerar både kunder och medarbetare som uppskattar möjligheten att bidra till en bättre värld, säger Johan.

Framtida planer

Med Almis hjälp planerar företaget nu för en fortsatt expansion, särskilt i Tyskland. Johan lyfter fram att Almi har varit en trygg samarbetspartner under hela resan och att rådgivningen är ovärderlig både för nystartade och väletablerade företag.

- Almi har hjälpt oss att både växa och överkomma utmaningar. Jag har rekommenderat Almi till många i mitt nätverk för deras bredd och kompetens, som möter företag i alla faser,  avslutar Johan.

 

Om By Billgrens:

  • Grundat: 2018 
  • Företag: Grundat av Johan Billgren, VD och resande säljare 
  • Anställda: Fyra – med ett starkt fokus på kundservice och att snabbt kunna möta kundens behov 
  • Marknader: Sverige, Danmark, Grekland och snart Tyskland
  • Anställda: Fyra – med ett starkt fokus på kundservice och att snabbt kunna möta kundens behov  

Almi om By Billgrens:

"Det är jättekul att ha varit med från starten och följt företagets utveckling. De har lyckats med att bygga upp ett startkt varumärke både i Sverige och utomlands. Johan är en driven entreprenör som är ödmjuk samtidigt som han är bra på att se affärsmöjligheter."

 

Karl Grudén, rådgivare på Almi Skåne.