Lån, Affärsutveckling
Change Collective
-
Behov
Change Collective behövde finansiering för att utveckla sin affär.
-
Lösning
Almi gick in med finansiering och gav senare även stöttning inom hållbarhet och affärsutveckling.
-
Resultat
Almi har hjälpt företaget att utvecklas – både affärsmässigt och ekonomiskt. Det tidiga lånet fick Change Collective att komma vidare och nu fortsätter samarbetet i form av rådgivning.
Change Collective har breddat sin verksamhet i kampen mot våld i nära relationer. Efter att ha tagit fram den första lösningen i världen för arbetsplatser hjälper de nu även privatpersoner, försäkringsbolag och företagshälsor över hela landet.
Iwette Rapoport har egen erfarenhet av våld i nära relationer och såg att det inte fungerade speciellt bra med insatser – varken på arbetsplatser eller i samhället.
– Det kanske fungerar när det har gått väldigt långt, när du springer ut i natten och behöver en jour, men det preventiva arbetet är inte speciellt bra, säger hon.
Den nordiska paradoxen
Äldre siffror från Socialstyrelsen visar att varje timme sjukskrivs en kvinna på grund av våld i nära relationer.
Även om de nordiska länderna betraktas som några av de mest jämställda i världen är statistiken över mäns våld mot kvinnor hög här. I Sverige ligger den rapporterade förekomsten av fysiskt och sexuellt våld mot kvinnor under en livstid på 28 procent, i Danmark på 32 procent och i Finland 30 procent. Att jämföra med genomsnittet i EU på 22 procent.
– Det är den nordiska paradoxen. Vi tror att vi har ett bra skyddsnät, men det är enorma hål. säger Iwette.
“Chefer behöver verktyg”
Hon beskriver hur svårt det kan vara att upptäcka våld i nära relationer. Den drabbade kan brytas ned under en lång tid, vill eller kan ibland inte ens veta att det är just psykiskt våld som man utsätts för – och det gäller samtidigt att nå fram tidigt.
– Många som drabbas är enormt starka individer. I början märks det sällan på arbetsplatsen, däremot kommer varningssignalerna efter ett tag.
Change Collective ville från start nå arbetsplatser. Där chefer med ett medarbetaransvar sitter med problem utan att veta vad de ska göra.
– På längre sikt blir det ofta slitningar i teamen. Ska ohälsan och sjukfrånvaron på arbetsplatser minska behöver chefer ha verktyg för att se helheten, säger Iwette.
Samarbetar med företagshälsor
De senaste två åren har företaget fått många företagshälsor anslutna till sig. De har också blivit utvald som leverantör till Riksnära Företagshälsor, ett nätverk av fristående mottagningar spridda över hela landet.
– Det är verkligen jättestort för oss. Att ha direktavtal med företagshälsor är en viktig renommé.
Change Collective har också varit delaktiga i att ta fram hälsoenkäter som används inom företagshälsovården.
Under hösten 2024 valde företaget att öppna upp även för privatmarknaden. Nu kan privatpersoner som inte jobbar på en arbetsplats som är ansluten, ändå få hjälp.
– Dessutom har vi försäkringsbolag som en ny kundgrupp. Vi ser att detta är viktigt i vårt preventiva arbete – vi hjälper människor i en tidigare fas. De behöver inte hamna i den värsta fysiska och psykiska ohälsan.
Det var extremt viktigt då. Det hjälpte oss att komma vidare. Vi har skapat en helt ny marknad, eftersom den här lösningen inte funnits.
Iwette Rapoport om vad lånet från Almi betytt
Kontakten med Almi
Som ett ytterligare ben i verksamheten finns kommande samarbeten med bolag utomlands.
– Det handlar om större bolag där vi kan erbjuda delar av vårt paket ganska lätt internationellt. Primärt handlar det om England, Irland och Skottland.
Change Collective har tidigare fått finansiering i form av lån av Almi.
– Det var extremt viktigt då och hjälpte oss att komma vidare. Vi har skapat en helt ny marknad, eftersom den här lösningen inte funnits.
De har tagit del av Almis stöd inom hållbar utveckling och nu får Iwette rådgivning av Almis Anneli Viklund inom affärsutveckling.
– Hon är helt fantastisk och har en sådan erfarenhet. Hon har förmågan att ställa rätt frågor vid rätt tillfälle och det blir ett väldigt bra utfall.
Ingen egen revanschlusta
Som många företag har bolaget haft utmaningar att tampas med.
– Tuffast har nog ohörsamheten varit – att det här området är “någon annans ansvar”. Men det finns absolut en högre medvetenhet idag. Vi har starka varumärken som vi jobbar med. Bolagen känner en stolthet över att de faktiskt tar tag i ett samhällsproblem. Ett bolag som går ut aktivt är Sodexo Sverige som lagt ut samarbetet med Change Collective på sin site.
Vad gäller den drabbade är alltid målet att optimera framtiden för den utsatta:
– När vi följer upp dem som får hjälp genom oss ser vi att de inte hamnar i en sådan här situation igen. Man blir "vaccinerad" framgent. Det är ett jättestort steg.
Någon “revanschlusta” för vad hon själv varit med om har hon inte.
– Inte alls. Jag pratar egentligen aldrig om mina egna erfarenheter. Det är inte därför jag gör det här. När du ser något som är förbannat fel måste du ibland bara göra något åt det. Visst, du har alltid valet att titta bort, men du måste också ibland säga: “Nä, så här kan vi inte ha det! Vi kan inte låta så många leva så här.” Det handlar inte om mig, utan om oss.