Lån, Affärsutveckling
Collective Minds
-
Behov
När Collective Minds behövde kapital för att utveckla sin plattform vände de sig till Almi.
-
Lösning
Almi har gått in med finansiering vid flera tillfällen i form av lån och företaget har även fått stöd i affärsutveckling och arbetat med hållbar utveckling.
-
Resultat
Almi har möjliggjort för Collective Minds att utveckla bolaget. De har idag 235 globala partners med 23 000 användare som använder företagets plattform. Lånen har gjort att grundarna har kunnat behålla majoriteten av ägandet.
Varför finns det ingen global plattform inom sjukvården för att dra nytta av all världens expertis och kompetens? Hur kan vi hjälpa sjukvården att dela viktig bild-data utanför den egna organisationen på ett säkert och effektivt sätt?
Det frågade sig grundarna av Collective Minds. De har nu skapat en global samarbetsplattform för sjukvården med drygt 235 partners och över 23 000 uppkopplade användare.
Grundarna av Collective Minds har många års erfarenhet från hälso- och sjukvård. Johan Norling, tidigare vd för GE Healthcare Sverige AB, och kollegan Anders Nordell, såg all expertis och data som fanns inom branschen, men att kunskapen satt fast i den egna organisationen, på sjukhusen.
– För att kunna förbättra och utveckla sjukvården krävs ett större samarbete. Att aktörer måste dela data utanför den egna organisationen, säger Johan Norling, idag styrelseordförande och CFO för Collective Minds.
Grundarna såg ett stort behov
Han och Anders diskuterade sin idé med Lennart Blomqvist, professor i radiologi vid Karolinska Universitetssjukhuset, och han bekräftade också behovet. Snart fanns även Pär Kragsterman, tidigare IT-arkitekt på PepsiCo och expert på att bygga globala, skalbara och säkra molnbaserade lösningar, med i grundarteamet.
– Vi hade direkt enormt stora ambitioner och var överens om att den molnplattform som vi såg som lösning inte bara skulle vara ett svenskt projekt utan ett globalt bolag som verkligen gör skillnad. Skillnad för sjukvårdsindustrin och i slutändan för den enskilda patienten – som snabbare ska komma till rätt behandling.
Så löser de integriteten
Bolaget grundades 2017 och de två-tre första åren handlade mest om teknisk proof of concept: Hur ska man kunna dela data på bästa sätt – och samtidigt legalt?
Många av företagets partners är GDPR-experter och jurister.
– Det har varit en av våra USP:ar. Vi ser inte GDPR som ett problem – snarare en möjlighet, säger Johan.
För att hålla sig inom alla regler innebär kortfattat deras lösning att när data lämnar en sjukvårdsgivare avidentifieras den av sjukhuset. Sjukvårdsgivaren, som äger datan, har fortfarande spårbarhet, men för alla andra är den avidentifierad. Det gör plattformen säker. Och tillgången till data blir så enormt stor som grundarna önskar.
Tillväxt år för år
Fokus har initialt legat på bilddata – radiologer som jobbar med bildbehandlingsteknik ska kunna se bilder från sjukvård var som helst i världen.
– Det finns så enormt mycket expertis. Vi är duktiga på vissa diagnoser här i Sverige, i andra delar av världen är de experter på annat. Kan vi demokratisera och få alla att samarbeta kan vi så mycket bättre ta hand om patienter, var de än finns.
Idag är Collective Minds den ledande plattformen för professionellt samarbete inom radiologi. Deras plattform levererar tre huvudtjänster – utbildning, forskning och kliniska samarbeten.
2021 började företagets kommersiella resa och sedan dess har de dubblat sin organisation i form av antal anställda varje år. Nu är de ungefär 60 medarbetare. Omsättningen har ökat kraftigt sedan start – till ungefär 68 miljoner kronor i nettomsättning 2024. Planen är att vara lönsamma senast 2027.
Du har dina investerare och så har du Almi som gör en årlig, uppföljning av din plan. De ställer rätt frågor.
Johan Norling, styrelseordförande och CFO för Collective Minds, som både uppskattar Almis finansiella stöd och att ha ett bollplank under resan.
Fick tidigt lån hos Almi
Idag har de 235 samarbetspartners runt om i hela världen. Allt från stora europeiska forskningsprojekt till stora prestigefyllda universitetssjukhus.
– En av våra verkliga tillgångar är antalet uppkopplade institutioner och användare. 23 000 användare och vi växer med 130 nya användare i veckan. Ju fler som använder plattformen desto bättre blir den.
Tidigt inledde företaget ett samarbete med Almi – i samband med deras första kapitalanskaffning. Sedan dess har Collective Minds haft fem ytterligare och tagit in ungefär 145 miljoner kronor totalt, både i form av lån och investeringar.
– Sedan har vi fortsatt att samarbeta med Almi. Jag har träffat Milan Zivlak på Almi minst en gång per år sedan 2018 och de har stöttat vid varje kapitalanskaffning. Jag är otroligt tacksam över Almis support, säger Johan, som både uppskattar Almis finansiella stöd och att ha ett bollplank under resan:
– De följer upp. Du har dina investerare och så har du Almi som gör en årlig, uppföljning av din plan. De ställer rätt frågor. Eftersom vi känt Almi och Milan sedan 2018 är de insatta i vår resa, vilket gör allt betydligt enklare. Dessutom har vi också haft hjälp vad gäller hållbarhet.
Ser affärsnyttan med hållbarhet
Collective Minds har tillsammans med Almi byggt en hållbarhetsstrategi.
– De utmanar oss och det är bra. Idag har vi ett mer strukturerat tänk kring hållbarhet. Framför allt hur man kan använda hållbarhet utifrån affärsnytta. Vårt bolag passar väldigt bra inom FN:s globala mål. Vi bygger något som verkligen hjälper samhället och bidrar till en hållbar framtid.
De får även andra insatser från Almi inom affärsutveckling där de sätter mål för hur de ska växa på sikt. Deras rådgivare Julia Martinsson coachar dem mot att nå målen och hjälper med aktivitetsplaner för att jobba åt rätt håll.
Vilka utmaningar har ni framåt?
– Vi är i ett mycket starkt tillväxtskede. Vi växer snabbt, både i omsättning och antal anställda. Vår största utmaning är tid. Att fatta rätt beslut, i rätt ordning och samtidigt få in tillräckligt med kapital och då är Almi är en mycket bra partner. Tid är pengar och det kostar att växa. Men vi är helt övertygade om att få det här att fungera och att vi gör nytta. Så vårt fokus handlar fortsatt om att expandera med målet att bli lönsamma och stå på egna ben 2026-2027, säger Johan Norling.