Affärsutveckling
Copter
-
Behov
När Peter Malm började som vice vd och operativ chef på Copter nappade han på Almis erbjudanden inom hållbar utveckling.
-
Lösning
Almi gick in med bland annat affärsutveckling i form av Framtidsdialog och hållbarhetsworkshop.
-
Resultat
Almi har hjälpt Copter att utveckla bolaget inom hållbarhet. De har gjort en egendeklaration och kartlagt hur deras hållbarhetsarbete ser ut idag och hur de kan arbeta vidare inom prioriterade områden.
Copter utvecklar och producerar skydd till mobiltelefoner, surfplattor, datorer och klockor.
“Hur kan vi arbeta mer med hållbar utveckling?”, frågade de sig.
Ganska mycket, visade det sig när de tagit del av Almis erbjudanden inom hållbarhet.
Copters bolagsresa startade 2009. På den tiden hade de 200 personer från Samhall som förpackade deras produkter.
2012 byggde de en ny förpackningslinje i Kumla där de numera kan göra 30 skärmskydd – i minuten. Det behövs inte lika många i produktionen och idag är de bara två-tre där och en på lagret.
Film utvecklad av amerikanska armén
Det mesta görs alltså per automatik, men produkten är lika unik.
Copter säljer skydd till våra mest använda prylar – telefonerna, plattorna, datorerna och även klockor.
– Vi köper filmen på rulle från Asien som vi sedan designar, skär ut och förpackar. Filmen är unik och vi har inte sett någon liknande. Den utvecklades i grunden av amerikanska armén, för att skydda rotorbladen på helikoptrar. Sedan dess har den såklart vidareutvecklats, berättar Peter Malm, vice vd och operativ chef för Copter.
Eskalerande hållbarhetsarbete
Filmen är “självläkande”, vilket är speciellt. När du monterar den på exempelvis mobiltelefonen arbetar du med en "våt" applicering, till skillnad mot de flesta andra, vilket gör det lättare att justera skärmskyddet innan limmet fastnar ordentligt.
– Du behöver alltså inte vara lika rädd att misslyckas som när du applicerar andra skydd.
Peter kom in i bolaget 2021 och har en lång bakgrund inom livsmedelsbranschen. Här var han van vid att jobba med hållbarhetsfrågor.
När han ny i rollen på Copter blev uppvaktad av Almi som erbjöd stöttning inom hållbar utveckling nappade han direkt.
– Copter jobbade tidigt med hållbarhet och hade FSC-märkta produkter redan 2009. Efter att jag tog ett första möte med Almi 2021 har hållbarhetsarbetet bara eskalerat.
50 frågor där alla inte var helt enkla att besvara eller förstå. Men efteråt kände vi: “Gud, vad skönt!” Vilket steg vi hade tagit. Supporten från Almi var jättebra och prisvärd.
Peter Malm, vice vd och operativ chef för Copter, om att göra en egendeklaration.
Hjälpen från Almi
Direkt tog Peter in ledningsgruppen för en hållbarhetsworkshop med Almi.
– Det hållbara intresset hos våra kunder och konsumenter har inte varit så stort, men när du och ditt företag blir medvetna om vad som går att göra externt, vilket avtryck vi har och hur vi kan påverka det – ja, då smäller det till.
Peter säger att de såklart har en hel del kvar att göra, men arbetet är igång.
– Vi har fått jättemycket hjälp från Camilla Bergholm på Almi, tillsammans med den konsult som hållit i olika workshops. Vissa frågor var väldigt abstrakta för oss, men med tiden tydligare. Det tar tid att jobba med hållbarhet, det finns ingen genväg. Du måste förstå varför du har valt att jobba med det ena eller andra. Eller varför du mäter vissa saker. Det är egentligen bra att det går långsamt i början – då hinner man landa i det.
Copters nästa steg
Peter ser också en fördel i att få extern hjälp med att boxa in saker, både vad som redan har gjorts bra och vilka nya lärdomar företaget har dragit. Plus att ringa in vad som krävs för att ta nästa steg.
– Jag kände snabbt att “här kan vi inte sluta”. Det här måste vi ta vidare.
Nästa steg blev att göra en egendeklaration som utgår från ISO 26000 och se hur Copter kan maximera bidraget till en hållbar utveckling (egendeklaration).
– Äntligen, kände jag. Klart vi ska göra det! Då kan vi få ett bevis.
Tillsammans med sin kollega Sofia Persson, inköpare och logistikansvarig, genomförde Peter och Copter egendeklarationen.
– 50 frågor där alla inte var helt enkla att besvara eller förstå. Men efteråt kände vi: “Gud, vad skönt!” Vilket steg vi hade tagit. Supporten från Almi var jättebra och prisvärd. Första delen var kostnadsfri tack vare EU-bidrag, den andra delen betalade vi bara en mindre slant för.
”Galet mycket information”
Efter arbetet fick de ett certifikat från revisorn. Copter informerade också sina kunder om sitt hållbarhetsarbete och framför allt Telia, som är en av deras större kunder.
– Flera av våra kunder är stora och har ännu högre krav på sig. Att vi kan visa vad vi gör som underleverantör är viktigt för dem, berättar Peter.
Han skrattar lite innan han beskriver hur han blev lite “nördigt intresserad” av att kartlägga Copters produkter. Han tog fram ett Excel-ark och noterade ursprung, vikt och beskrivningar för en mängd av underartiklarna i den färdiga produkten.
– Det blev helt galet mycket information. Till slut fick jag pausa. Men nu är det exakt dessa uppgifter som kunder vill ha av oss.
Copter ser också en möjlighet att få vara med och utvärdera de hållbarhetsverktyg, för små och medelstora företag, som nu finns tillgängliga på marknaden där bland annat Telia är en sponsor.
– Om vi kan hjälpa och påverka andra företag att arbeta mer hållbart så vill vi gärna göra det.
Så berättar Copter om sin hållbarhetsresa
På Copters webb berättar de i detalj om sin hållbara resa. De har också delat sin egendeklaration “Hur Copter kan maximera sitt bidrag till hållbar utveckling” i sociala kanaler.
Nämn något som du har lärt dig av ert hållbarhetsarbete!
– Den största insikten är att hållbarhet är så mycket mer än miljö. Det handlar även om ekonomi och socialt arbete och berör alla delar i företaget. Det skulle man vilja att alla förstår. Och att allt bli lättare när man sätter sig in i frågor, rutiner och processer.
Just rutiner och processer har Peter varit noga med sedan starten 2021, allt från exempelvis personalhandbok till manualer och arbetsmiljö.
– Jag får ibland feedback internt att vi är ett litet företag, men har rutiner och agerar processmässigt som ett stort. Då har vi också möjlighet att växa som ett stort företag.
Den största insikten är att hållbarhet är så mycket mer än miljö. Det handlar även om ekonomi och socialt arbete och berör alla delar i företaget. Det skulle man vilja att alla förstår. Och att allt bli lättare när man sätter sig in i frågor, rutiner och processer.
Peter Malm, vice vd och operativ chef på Copter
Vad är er största hållbara utmaning nu?
– Att vår grundprodukt är från Asien. Vi tittar på om vi kan göra det här på närmare håll. Vi har hittills inte hittat något lika bra alternativ. Allt annat runt vår produktion görs lokalt runt Kumla. Vi förpackar produkterna själva i Kumla vilket gör att vi fraktar väldigt lite luft i mindre förpackningar från våra leverantörer i Asien istället för färdigförpackat – det är en stor konkurrensfördel som Copter har. Vi gör ett mindre avtryck, men det räcker inte för oss. Vi vill se på vad som är mest hållbart och gå djupare i alla led, säger Peter Malm.