En närbild av en förpackningsmaskin som hanterar gula instruktionsblad. Maskinens valsar och band transporterar bladen genom systemet, medan en mekanisk arm eller klämma håller dem på plats. Texten på bladen indikerar att de innehåller instruktioner för en produkt relaterad till skärmskydd. Bilden har en industriell känsla med fokus på precision och effektivitet i tillverkningsprocessen.

Copters hållbara satsning ger resultat

Affärsutveckling

Copter

  1. Behov

    När Peter Malm började som vice vd och operativ chef på Copter nappade han på Almis erbjudanden inom hållbar utveckling.

  2. Lösning

    Almi gick in med bland annat affärsutveckling i form av Framtidsdialog och hållbarhetsworkshop.

  3. Resultat

    Almi har hjälpt Copter att utveckla bolaget inom hållbarhet. De har gjort en egendeklaration och kartlagt hur deras hållbarhetsarbete ser ut idag och hur de kan arbeta vidare inom prioriterade områden.

Copter utvecklar och producerar skydd till mobiltelefoner, surfplattor, datorer och klockor. 

“Hur kan vi arbeta mer med hållbar utveckling?”, frågade de sig. 

Ganska mycket, visade det sig när de tagit del av Almis erbjudanden inom hållbarhet.

Copters bolagsresa startade 2009. På den tiden hade de 200 personer från Samhall som förpackade deras produkter. 

2012 byggde de en ny förpackningslinje i Kumla där de numera kan göra 30 skärmskydd – i minuten. Det behövs inte lika många i produktionen och idag är de bara två-tre där och en på lagret.

Ett skärmskydd balanserar lutat mot en smartphone som står upprätt på ett mörkt bord. Telefonens skärm är svart och reflekterar svagt ljuset i rummet. Skärmskyddet är genomskinligt och har rundade kanter, vilket visar dess tunna och exakta passform för enheten. Bilden har en stilren och minimalistisk känsla med en dämpad ljussättning.
Copter strävar efter att göra så hållbara produkter som de kan. Förutom att deras skärmskydd ska hålla länge ska de även klara tuffa miljökrav och andra krav utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
En man med kort, ljust hår och ett välansat skägg ler mot kameran. Han bär en vit skjorta och står framför en mörk bakgrund. Hans uttryck är vänligt och självsäkert.
Peter Malm, vice vd och operativ chef, tvekade inte när Almi föreslog satsningar inom hållbar utveckling för Copter.

Film utvecklad av amerikanska armén

Det mesta görs alltså per automatik, men produkten är lika unik.

Copter säljer skydd till våra mest använda prylar – telefonerna, plattorna, datorerna och även klockor.

– Vi köper filmen på rulle från Asien som vi sedan designar, skär ut och förpackar. Filmen är unik och vi har inte sett någon liknande. Den utvecklades i grunden av amerikanska armén, för att skydda rotorbladen på helikoptrar. Sedan dess har den såklart vidareutvecklats, berättar Peter Malm, vice vd och operativ chef för Copter.

Eskalerande hållbarhetsarbete

Filmen är “självläkande”, vilket är speciellt. När du monterar den på exempelvis mobiltelefonen arbetar du med en "våt" applicering, till skillnad mot de flesta andra, vilket gör det lättare att justera skärmskyddet innan limmet fastnar ordentligt.

– Du behöver alltså inte vara lika rädd att misslyckas som när du applicerar andra skydd. 

Peter kom in i bolaget 2021 och har en lång bakgrund inom livsmedelsbranschen. Här var han van vid att jobba med hållbarhetsfrågor.

När han ny i rollen på Copter blev uppvaktad av Almi som erbjöd stöttning inom hållbar utveckling nappade han direkt.

– Copter jobbade tidigt med hållbarhet och hade FSC-märkta produkter redan 2009. Efter att jag tog ett första möte med Almi 2021 har hållbarhetsarbetet bara eskalerat.

50 frågor där alla inte var helt enkla att besvara eller förstå. Men efteråt kände vi: “Gud, vad skönt!” Vilket steg vi hade tagit. Supporten från Almi var jättebra och prisvärd.

Peter Malm, vice vd och operativ chef för Copter, om att göra en egendeklaration.

Hjälpen från Almi

Direkt tog Peter in ledningsgruppen för en hållbarhetsworkshop med Almi.

– Det hållbara intresset hos våra kunder och konsumenter har inte varit så stort, men när du och ditt företag blir medvetna om vad som går att göra externt, vilket avtryck vi har och hur vi kan påverka det – ja, då smäller det till. 

Peter säger att de såklart har en hel del kvar att göra, men arbetet är igång. 

– Vi har fått jättemycket hjälp från Camilla Bergholm på Almi, tillsammans med den konsult som hållit i olika workshops. Vissa frågor var väldigt abstrakta för oss, men med tiden tydligare. Det tar tid att jobba med hållbarhet, det finns ingen genväg. Du måste förstå varför du har valt att jobba med det ena eller andra. Eller varför du mäter vissa saker. Det är egentligen bra att det går långsamt i början – då hinner man landa i det.

Almi om Copters potential:

"För att möta de växande kraven från storbolagen, valde Copter istället att ta eget initiativ och agera proaktivt. Genom att skapa en egendeklaration och låta den certifieras av en tredje part, är de nu betydligt bättre rustade för framtiden. På så vis har de som underleverantör både säkrat sin konkurrenskraft och öppnat dörrar till ännu större affärer." 

 

Camilla Bergholm, rådgivare hos Almi

Camilla Bergholm, rådgivare hos Almi

Copters nästa steg

Peter ser också en fördel i att få extern hjälp med att boxa in saker, både vad som redan har gjorts bra och vilka nya lärdomar företaget har dragit. Plus att ringa in vad som krävs för att ta nästa steg.

– Jag kände snabbt att “här kan vi inte sluta”. Det här måste vi ta vidare. 

Nästa steg blev att göra en egendeklaration som utgår från ISO 26000 och se hur Copter kan maximera bidraget till en hållbar utveckling (egendeklaration).

– Äntligen, kände jag. Klart vi ska göra det! Då kan vi få ett bevis. 

Tillsammans med sin kollega Sofia Persson, inköpare och logistikansvarig, genomförde Peter och Copter egendeklarationen. 

– 50 frågor där alla inte var helt enkla att besvara eller förstå. Men efteråt kände vi: “Gud, vad skönt!” Vilket steg vi hade tagit. Supporten från Almi var jättebra och prisvärd. Första delen var kostnadsfri tack vare EU-bidrag, den andra delen betalade vi bara en mindre slant för. 

En närbild av en metallplåt med utskurna konturer av skärmskydd. De tunna, precisionsskurna linjerna formar rektangulära former med rundade hörn och små utskärningar, vilket antyder att detta är en del av tillverkningsprocessen för skärmskydd till smartphones. Plåtens yta har en borstad metallfinish, och ljuset reflekteras mjukt över materialet, vilket skapar en industriell och teknisk känsla.
En industrimiljö med automatiserade maskiner och transportband i ett mörkt lager eller fabrik. Maskinerna har kontrollpaneler med lysande indikatorlampor i rött och grönt. I bakgrunden syns staplade kartonger och ett stort fönster som släpper in dagsljus, vilket kontrasterar mot den dämpade belysningen i rummet.
Copter ses idag som en av de ledande aktörerna inom sitt segment i Sverige.

”Galet mycket information”

Efter arbetet fick de ett certifikat från revisorn. Copter informerade också sina kunder om sitt hållbarhetsarbete och framför allt Telia, som är en av deras större kunder.

– Flera av våra kunder är stora och har ännu högre krav på sig. Att vi kan visa vad vi gör som underleverantör är viktigt för dem, berättar Peter.

Han skrattar lite innan han beskriver hur han blev lite “nördigt intresserad” av att kartlägga Copters produkter. Han tog fram ett Excel-ark och noterade ursprung, vikt och beskrivningar för en mängd av underartiklarna i den färdiga produkten. 

– Det blev helt galet mycket information. Till slut fick jag pausa. Men nu är det exakt dessa uppgifter som kunder vill ha av oss. 

Copter ser också en möjlighet att få vara med och utvärdera de hållbarhetsverktyg, för små och medelstora företag, som nu finns tillgängliga på marknaden där bland annat Telia är en sponsor.

– Om vi kan hjälpa och påverka andra företag att arbeta mer hållbart så vill vi gärna göra det.

Så berättar Copter om sin hållbarhetsresa

Copters webb berättar de i detalj om sin hållbara resa. De har också delat sin egendeklaration “Hur Copter kan maximera sitt bidrag till hållbar utveckling” i sociala kanaler.

Den här bilden presenterar Copters hållbarhetsarbete genom fyra huvudområden: 1. Vision – Copter strävar efter att hjälpa kunder att skydda sina skärmar på ett hållbart sätt, med fokus på transparens och utbildning. 2. Resa – Företaget har producerat och förpackat sina produkter lokalt i Kumla sedan 2009 och har under 15 år tagit steg för att bli mer miljömässigt, ekonomiskt och socialt hållbart. 3. Budskap – Copter har samarbetat med Almi och experter inom global hållbarhet för att koppla sitt arbete till FN:s globala hållbarhetsmål (Agenda 2030) och har deltagit i flera workshops kring hållbarhet. 4. Mål – Företaget har nått en verifierad egendeklaration enligt ISO 26000, vilket bekräftar deras engagemang för hållbar utveckling. Sammantaget visar detta Copters långsiktiga hållbarhetsstrategi och deras konkreta åtgärder för en mer ansvarsfull framtid.
Den här bilden visar Copters fokusområden och de specifika delområden de arbetar med enligt ISO 26000, en internationell standard för socialt ansvarstagande.  Fokusområden: Copter har valt ut fem huvudsakliga områden: 1. Kund & Konsument – Fokus på hållbar konsumtion och kundmedvetenhet. 2. Samhälle – Engagemang i det lokala samhället. 3. Affärsetik – Hållbar värdekedja och etiskt företagande. 4. Miljö – Hållbar resursanvändning och klimatpåverkan. 5. Arbetsmiljö – God arbetsmiljö och personlig utveckling.  Delområden: För varje fokusområde har Copter identifierat specifika delmål enligt ISO 26000, exempelvis: - Hållbar konsumtion - Lokalt samhällsengagemang - Hållbar resursanvändning - God arbetsmiljö och utveckling - Hållbar värdekedja. Sammanfattningsvis visar bilden hur Copter integrerar hållbarhet i olika delar av sin verksamhet för att bidra till en ansvarsfull framtid.

Nämn något som du har lärt dig av ert hållbarhetsarbete!

– Den största insikten är att hållbarhet är så mycket mer än miljö. Det handlar även om ekonomi och socialt arbete och berör alla delar i företaget. Det skulle man vilja att alla förstår. Och att allt bli lättare när man sätter sig in i frågor, rutiner och processer. 

Just rutiner och processer har Peter varit noga med sedan starten 2021, allt från exempelvis personalhandbok till manualer och arbetsmiljö.

– Jag får ibland feedback internt att vi är ett litet företag, men har rutiner och agerar processmässigt som ett stort. Då har vi också möjlighet att växa som ett stort företag.

Den största insikten är att hållbarhet är så mycket mer än miljö. Det handlar även om ekonomi och socialt arbete och berör alla delar i företaget. Det skulle man vilja att alla förstår. Och att allt bli lättare när man sätter sig in i frågor, rutiner och processer.

Peter Malm, vice vd och operativ chef på Copter

Vad är er största hållbara utmaning nu?

– Att vår grundprodukt är från Asien. Vi tittar på om vi kan göra det här på närmare håll. Vi har hittills inte hittat något lika bra alternativ. Allt annat runt vår produktion görs lokalt runt Kumla. Vi förpackar produkterna själva i Kumla vilket gör att vi fraktar väldigt lite luft i mindre förpackningar från våra leverantörer i Asien istället för färdigförpackat – det är en stor konkurrensfördel som Copter har. Vi gör ett mindre avtryck, men det räcker inte för oss. Vi vill se på vad som är mest hållbart och gå djupare i alla led, säger Peter Malm.

Fakta: Copter AB

Grundades: 2009 i Karlstad

Ägare: Northbaze Group sedan i slutet av 2021

Säte: Kumla där all tillverkning och produktion sker

Gör: Utvecklar, deisgnar och producerar skydd till mobiltelefoner, surfplattor, datorer och klockor bland annat

Kunder: Återförsäljare, distributörer och privatkunder

Anställda: Tolv personer

Omsättning: Cirka 35 miljoner kronor 

Webb: copter.com/sv

Följ Copter på: Facebook och LinkedIn

En förpackning för Copter ExoGlass™ Flat skärmskydd, designat för iPhone 15 Plus, 15 Pro Max och 16 Plus. Förpackningen är gul och svart med text som lyfter fram egenskaper som stöttålighet, reptålighet, HD-klarhet och perfekt passform. Framför förpackningen visas en smartphone med skärmskyddet applicerat, vilket ger en tydlig bild av produktens utseende och funktion.