Lån, Affärsutveckling
Crave Design
-
Behov
När Crave Design skulle ta fram en helt ny produkt behövde de kapital för sin första serie.
-
Lösning
Almi gick in med affärsutveckling och finansiering.
-
Resultat
Crave Design kunde producera sina första produkter. Grundare Anette Andersson har också fått affärsutveckling, mentor och varit en del av EEN.
Anette Andersson tyckte att det borde finnas en smartare lösning för skohorn. Varför får de så lätt fötter?
Nu har hon tagit fram ett unikt och smart skohorn som du alltid vet var du har – WALLi.
För ungefär 15 år sedan stod Anette Andersson i en provhytt och saknade ett skohorn. Du vet själv hur det kan vara – kläder ska av och på, och dessutom ska du trixa på dig skorna på en liten yta.
Eller varför inte hemma i hallen, där det enda skohornet verkar springa iväg så fort du behöver det?
– Jag tänkte att det borde gå att få fram ett skohorn som alltid är på samma plats och som folk inte stjäl i butiker eller på hotell, säger Anette.
Vattenslangen gav inspiration
En tid senare vattnade hon blommorna i trädgården och slogs av att slangens vajer kanske vore något även för ett skohorn?
Men det dröjde ändå ytterligare några år innan Anettes son ringde, lite uppjagad efter att ha besökt ett köpcentrum utan att ha hittat ett enda skohorn.
– Han sa: “Nu måste du ta tag i din idé! Jag blir så himla less på att leta skohorn!” berättar Anette.
Det tog skruv. Anette, som både jobbat inom Ung Företagsamhet och hos Företagarna, hade ett bra kontaktnät för att utveckla sin idé. Hon började med att kontakta en industridesigner för att få fram en första prototyp.
Genom en affärsrådgivare fick hon möjligheten att delta i ett innovationsprogram. Även om pandemin kom emellan ville hon inte ge upp idén och tog fram sina första prototyper.
– De var jättejättedyra, men jag satte upp dem i provrum, hotellrum och på gym. I samma veva kom jag också i kontakt med Almi.
Influencer fick igång webbshopen
Hos Almi har Anette både fått rådgivning och lån för att ta fram sin första produktserie.
– Jättebra att det gick väldigt snabbt och var smidigt, säger Anette.
Men att hitta rätt producent var svårt. Till slut landade Anette i att ta in sin producent som delägare. Så i augusti 2022 öppnades webbshopen med skohornet i tio olika färger. I samma veva stod hon på Formex.
– De första 200 skohornen hade min sambo och jag skruvat ihop själva och de gick åt som smör. Jag sålde alltid alla jag hade med mig. Så jag trodde att det skulle gå jättelätt med webbshopen, men där försvann man i bruset. Först trodde jag inte att den fungerade, berättar Anette.
På Formex-mässan kom en influencer förbi som visade skohornet i en av sina händelser på Instagram. När hon gjort det fick Anette tio ordrar direkt och hon insåg att webbshopen faktiskt var igång.
– Och vilken påverkan en influencer har, säger Anette.
Allt hände samtidigt
Efter det körde Anette på med försäljning hela hösten. Hon kom i kontakt med Enterprise Europe Network (EEN) genom Almi och fick åka till Paris i början av 2023. Där deltog hon på Europas största inredningsmässa och blev introducerad till flera hotell, inredningsbutiker och arkitekter.
– Ett jättebra och värdefullt besök. EEN har varit fantastiska och hjälpt mig, bland annat med att hitta nya producenter och återförsäljare. Vi har haft många digitala möten med olika länder för att på så sätt kunna få ut produkten internationellt. Men samma dag som jag kom hem från Paris fick jag åka med min mamma till hospice.
Anettes mamma, och hennes allt, hade drabbats av cancer och kommande sju veckor var Anette med henne på hospice.
Företagandet kom av sig. Men ändå inte. För under tiden fick Anette svar från Draknästet att hon gärna fick delta.
– Mamma dog den 16 mars och två dagar senare var det dags för inspelning. Det var lite typiskt mamma – hon visste att jag inte hade åkt annars.
Intresserad drake
Anette höll på att få en drake på kroken, men fick till slut ett nej, med skälet att Anettes kompanjon ägde 50 procent. Efter det köpte Anette tillbaka hela bolaget och har valt att driva det själv. Med allt vad det innebär.
– Det är tuffa, ekonomiska tider nu. Folk håller i sina pengar. Jag försöker få ut mina smarta skohorn på så många ställen som möjligt, men det kräver ofta att jag är på plats och visar dem först.
Här får hon stöd och råd från Almi och EEN samt av sin mentor som hon också träffat genom Almi.
– Rådgivarna är peppande och bra. Förra året var jag också med i ett nätverk för kvinnliga företagare där vi träffades en gång i månaden under fem månader. Vi fick byta erfarenheter och jag fick mycket pepp där också.
På sistone har Anette gått en kurs i hur hon ska sälja via Amazon för att lansera produkten där.
– Just nu undrar jag lite när proppen ska gå ur ketchupflaskan? Och hur länge man ska stå ut? Det känns ofta som att jag har tagit två steg fram, men tre tillbaka. Jag blir ändå så peppad när jag träffar folk som tror på produkten och tycker att jag ska kämpa vidare – och det är klart att jag ska göra det. Men det gäller verkligen att vara uthållig.