Gör smarta lösningar för elektriker

Affärsutveckling

ElektroSkutt

  1. Behov

    ElektroSkutt behövde hjälp med att definiera stegen i sin tillväxtresa och att verifiera den allra första produktens unikitet.

  2. Lösning

    Almi genomförde en utvecklingsdialog och finansierade verifieringen av den första produkten för att se om den var unik och behövd på marknaden.

  3. Resultat

    ElektroSkutt kunde snabbt lansera sin andra produkt och utveckla affären i samspel med sin Almi-rådgivare.

ElektroSkutt förenklar elektrikers vardag med överraskande enkla och smarta produkter. Nu lanserar företaget ett flertal nyheter och vill samtidigt ta klivet ut i Europa.

Saker och ting kan alltid bli bättre. Drivkraften hos tidigare elektrikern Svante Olsson har fått snurr på Trollhätteföretaget ElektroSkutt, som förbättrar och kompletterar dagens produkter för elinstallation med effektivare och smartare alternativ.

Dutts, Klicks, Stepps, Blocks, Pluggs och Twist – produktnamn som sätter sig. På några få år har Dutts & co tagit plats på butikshyllan och i elektrikers hjärtan, och under 2025 lanserar Svante ännu fler innovativa produkter.

Dubblerar produktutbudet

− Vi kommer att fördubbla vårt produktutbud med nya innovativa lösningar och vi siktar även på att nå ut på fler marknader, säger Svante Olsson.

ElektroSkutt har hittills sålt sina produkter för elinstallation i Sverige och Norge, men vill nu smaka på potentialen på den betydligt större Europamarknaden.

− Vi börjar med Finland, Tyskland och Nederländerna, eftersom elektriker från dessa länder har hört av sig och är nyfikna.

Svante Olsson, själv elektriker, utvecklar och designar alla ElektroSkutts produkter.

Kunden är nyckeln

Svante utvecklar själv produkterna genom att lyssna in folk i branschen, förstå deras problem och bolla lösningar med dem.

− Jag har förstått att jag borde ha frågat ännu mer än vad jag har gjort. Man kan aldrig bli tillräckligt bra på att fråga sin kund om vad de söker.

På sin webbplats bjuder ElektroSkutt in elektriker att höra av sig med sina idéer. Folk i yrket ska känna att företaget står på deras sida och intresserar sig för deras vardag.

Wow-faktor ger framgång

Att bredda produktportföljen och ta fram fler produkter inom olika användningsområden driver företagets tillväxt och sprider riskerna. Ju fler produkter som finns desto större är chansen att produktchefer, inköpare och användare får upp ögonen för lösningarna.

ElektroSkutts framgångsfaktor är, menar Svante, hans ambition att inte bara lösa ett problem men att också bygga in en wow-faktor i produkten.

− Jag är väldigt detaljfokuserad och vill verkligen lyfta varje produkt till en ny nivå som överträffar elektrikernas förväntningar. Man ska direkt se på produkterna att någon verkligen tänkt till. 

Almi har hjälpt mig otroligt mycket. Jag hade inte kunnat dra i gång min andra produkt så snabbt utan det stödet.

Svante Olsson

Almi och Innovatum

Både Almi och Innovatum Science Park har varit betydelsefulla för startupen ElektroSkutt.

Kontakten med Almi började med en utvecklingsdialog som tog ut riktningen för ElektroSkutts företagsresa. I nästa steg fick Svante ett bidrag för att verifiera att den första produkter verkligen var ny på marknaden och att den tillförde kunderna ett värde.

− Kontakten med Almi har hjälpt mig otroligt mycket. Jag hade inte kunnat dra i gång min andra produkt så snabbt utan det stödet, säger Svante Olsson.

− Stödet från Innovatum var också väldigt viktigt i början av min företagsresa. Jag var med i deras inkubator för startups och hade en bra affärscoach under 1,5 år. Jag fick även hjälp med finansiering.

 

 

 

Svantes tre bästa råd till unga entreprenörer

Beväpna dig med tålamod! Allting tar extremt mycket mer tid och kraft än vad man tror i början. Så tänk långsiktigt.

Skaffa dig en mentor som du kan bolla med och ta hjälp av. Välj någon som har erfarenhet av de områden som du tycker är svåra eller har problem med.

Prata med din kund så tidigt som möjligt. Ta reda vilket problem kunden har och hur man kan lösa det på bästa sätt, så att du tar fram det som kunden faktiskt behöver.

ElektroSkutts produkter tillverkas av återvunnen plast och förpackningarna är återvinningsbara.

Fakta: ElektroSkutt

Grundades: 2021

Ägare: Svante Olsson

Säte: Trollhättan

Gör: Utvecklar och designar produkter för elinstallation

Marknader: Sverige och Norge

Omsättning: 3,7 miljoner kronor (2024), 5 miljoner kronor (förväntat 2025)

Resultat: 1,3 miljoner (2024)

Anställda: 1 + två timanställda samt konsulter

Webb: elektroskutt.se