Affärsutveckling, Lån
Familjekök Design
-
Behov
Familjekök Design ville expandera sitt sortiment och behövde kapital.
-
Lösning
Almi gick in med lån och även med affärsutveckling.
-
Resultat
Familjekök Design började med att köpa in badrum från Spanien och även inredningar i fler material.
Rania Matar jobbade som inredningsarkitekt i mer än 15 år mellan hemlandet Syrien och Gulfregionen. När hon kom till Sverige 2015 sökte hon liknande jobb, men fick aldrig något.
– Jag köpte ett företag för att kunna göra det som jag är utbildad till, berättar hon.
Rania Matar har sökt många vägar i branschen i Sverige för att hitta ett jobb som hon är kvalificerad för. Men hon fick aldrig napp.
– Jag har även gått många kurser för att hitta rätt och göra vägen lättare. Men svaret blev bara: “Tyvärr, du är så duktig, men det finns inga jobb.” Så jag arbetade istället för kommunen med ett integrationsprojekt. Roligt, men det är ju inte min bransch, säger Rania.
Under ett möte inom integrationsprojektet fick en företagare nys om hennes bakgrund.
– Han sa: “Du kanske kommer köpa mitt företag en dag”. Jag skrattade bara – det lät långt borta.
Men så en dag blev det ändå verklighet. Rania insåg att om hon skulle få jobba som inredningsarkitekt i Sverige var det genom ett eget företag.
Hon köpte företaget i februari 2020 och driver nu Familjekök Design från Eskilstuna.
– Det var inte den bästa tiden att starta, med tanke på pandemin, men både jag och min man som är anställda har kämpat. Det är en utmaning att driva företag.
De säljer både kök och annan inredningsdesign och Rania har också uppdrag som inredningsarkitekt.
Det var svårt för oss att få lån från en vanlig bank. Men det gick väldigt smidigt via Almi.
Rania Matar
– Jag försöker göra båda delarna. I det tidigare företaget jobbade de bara med köksinredning, men jag tänkte direkt ett större sortiment och med hjälp av lån hos Almi kunde jag skaffa det.
Hon började med att köpa in badrum från Spanien och även inredningar i fler material.
– Det var svårt för oss att få lån från en vanlig bank. Men det gick väldigt smidigt via Almi, berättar Rania.
Hon värdesätter också kontakten med sin rådgivare hos Almi, Abdul Wahab Zoort.
– Vi har en jättebra relation med Abdul. Han hjälpte oss mycket med kurser så att vi lärde oss om ekonomi, moms och skatt. Det som är svårt för mig att förstå. Han svarar alltid i telefon när jag ringer med någon fråga.
Det största behovet de har just nu är fler kontakter. Att göra varumärket känt – gärna utanför Eskilstuna. Och allra helst få mer trafik i butiken.
– Du måste kämpa hela tiden, varje dag, inte ta rast – det finns ingen rast, bara att utveckla vidare. Bli bättre, större och bredare.
Trots att det varit tuffa år som ny företagare i Sverige är Rania positiv:
– Jag lär mig nya saker varje dag och jag blir starkare och starkare – varje månad och varje år.