
Med Almis lån kunde Hikkibiskus produceras
Lån
Hikkibiskus
-
Behov
När Hikkibiskus skulle ta fram en helt ny hibiskus-dryck behövde de kapital för att producera de första flaskorna.
-
Lösning
Almi gick in med finansiering i form av mikrolån.
-
Resultat
Almi har möjliggjort för Hikkibiskus att utveckla bolaget och genom ytterligare ett mikrolån har företaget kunnat producera ännu fler flaskor. Grundaren Annick Elfström har kunnat behålla större delen av bolaget.
Efter år av tjat från sin biologiska mamma i Burkina Faso insåg Annick Elfström att det var rätt tajming. Hon skulle utveckla en helt ny hibiskus-dryck.
Med hjälp av lån från Almi finns nu den hälsosamma drycken Hikkibiskus på hyllorna. Helt utan socker, sötningsmedel eller konserveringsmedel. Hibiskusen odlas hos Annicks mamma i Afrika av ett kvinnokooperativ.
Redan 2007, när Annick studerade vid Handelshögskolan i Jönköping, fick hon påtryckningar av sin biologiska mamma som var i Sverige och hälsade på.
– Hon dricker inte alkohol och inte heller kolsyrade drycker och ville ha något annat än vatten. Hon ville ha hit hibiskus-drycken som är jättepopulär i Burkina Faso. “Du får göra det!”, sa hon. Jag var statsvetare och skulle bli diplomat, så det fanns inte i min värld, berättar Annick Elfström.


Rätt tajming för att satsa
När hon 2016 väntade barn och drack alkoholfri öl kunde hon själva sakna ett alternativ. Hon fick hibiskus-växten från sin mamma och bryggde den hemma till dryck och bjöd på kalas. Alla gillade den och där någonstans började hon skissa på ett alternativ.
Men det dröjde till andra graviditeten, 2021, innan tajmingen skulle vara helt rätt.
– Jag kände “okej, ska det här bli verklighet är det nu”. Alla pratar om hälsosamma drycker, men ingen vill göra jobbet. Det var faktiskt dags. Mamma gick dessutom i pension, skulle få mer tid över och hade land att bruka. Jag såg “the big picture”.
Annicks mamma satte ihop ett kvinnokooperativ för odlingen på plats i Burkina Faso och Annick skötte allt kring bolaget och produktutveckling från Sverige.
Länge stod Annick hemma i köket för att labba fram den rätta smaken på drycken. Själva sötningen var en knäckfråga.
– Honung skulle bli för dyrt. Till slut landade vi i äpplen. Vi är ju välsignade med äpplen här i Sverige. De sista ämnena för att sätta rätt touch fick jag hjälp med från en skånsk produktutvecklare som blev vår producent.
Jag fick snabb hjälp och lånet täckte de initiala kostnaderna för att få fram en mindre batch flaskor att testa på folk. Det var verkligen en jättefin pushning att få statliga Almi med sig.
Annick Elfström, grundare av Hikkibiskus
“Vill aldrig tumma på smaken”
Annick beskriver hur hon tog ledigt från heltidsjobbet som IT-konsult för att vara på plats från klockan åtta till fem i Skåne och smaka av under hela dagen till dess att de fått fram tre perfekta alternativ: bergamott, hallon och fläder.
– Vi vill aldrig tumma på smaken. Det har varit viktigt att sänka tröskeln för att folk ska känna igen sig i smakerna, men ändå uppleva det nya och fräscha.
Eftersom hibiskus i sig är väldigt syrligt och har ett lågt pH-värde är den självkonserverande och kräver inte några konserveringsmedel.
När Annick hade produktutvecklat de tre smakerna tog hon kontakt med Almi som direkt gav klartecken till ett mikrolån om 250 000 kronor.
– Jag fick snabb hjälp och lånet täckte de initiala kostnaderna för att få fram en mindre batch flaskor att testa på folk. Det var verkligen en jättefin pushning att få statliga Almi med sig. Så småningom när vi når framgångar och gör exportsatsningar är detta något som kommer tillbaka till Sverige, säger Annick.


Stort intresse hos återförsäljare
Hikkibiskus fick snabbt återförsäljare och kunde i nästa vända öka produktion. Efter ännu ett mikrolån hos Almi kunde de i slutet av 2024 skala produktionen ytterligare till drygt 20 000 flaskor.
– Många förstår att det här är en dryck som efterfrågas. Nästa steg är att hitta fler distributörer för att nå bredare över Sverige. Eftersom det bara är jag som har sålt in drycken har det blivit runt Stockholm. Men efterfrågan finns över hela landet och efter att jag var med i Draknästet hörde folk av sig från Norge och Danmark också.
Väldigt spontant skickade Annick in en ansökan till Draknästet – och blev antagen!
– Det var jättehäftigt, jätteläskigt, ja – jätte-allt. Det är ett väldigt speciellt format, där du står framför folk som du aldrig har träffat och ska sälja in din produkt så att de förstår potentialen och ska vilja investera. Väldigt nervöst. Jag fick ingen investering, men bra exponering och fin feedback. En väldigt bra följarskara också som alla ville testa drycken.
Planen för 2025
En stor utmaning för Annick är att hon arbetar själv i bolaget från Sverige, samtidigt som hon har kvar sitt heltidsjobb.
Här förbereder hon sig för att söka investerare under 2025 för att kunna lägga ännu mer tid på bolaget.
– Störst fokus är att landa en investering så att vi kan skala och satsa mer brett. Vi vill täcka hela Sverige för att om några år nå de andra nordiska länderna och därifrån komma ut till resten av Europa och världen. Vi har satt en ganska ambitiös tillväxtplan. Vi tror på produkten – att den gör gott och vi ser att efterfrågan finns där. Vi tror också att folk är redo. Hela hälsotrenden talar för det, säger Annick Elfström.