Andreas Wilhelmsson, vd Ljusgårda

Närproducerad sallad i industriell skala

Lån, Affärsutveckling

Ljusgårda

  1. Behov

    Ljusgårda såg en mycket stor marknadspotential i närodlad sallad i industriell skala och behövde kapital för att bygga en ny, toppmodern inomhusodling.

  2. Lösning

    Almi erbjöd finansiering tillsammans med bank. Ljusgårda har även tagit del av Almis nätverk och kompetens inom affärsutveckling.

  3. Resultat

    Bolaget har kunnat skala upp både snabbt och strategiskt för att ta en stark position på marknaden, samtidigt som expansionen fortsätter.

Den svenska marknaden för inomhusodling håller på att vakna. På Ljusgårda utanför Tibro är ambitionerna skyhöga – nu investeras det i bolagets andra fabrik på 18 000 kvadratmeter.

Som livsmedelskonsumenter lägger vi en hel del energi på att reflektera över vissa typer av varor, medan andra åker ner i varukorgen utan några större analyser. Möjligen är produkten ”sallad i påse” just en sådan – det ställs sällan frågor om hur den produceras eller varifrån den kommer.

På Ljusgårda ser man den enorma marknads­potentialen i närproducerad sallad i industriell skala. 2017 började tre unga män från Tibro kommunicera sin idé om en livsmedelsproduktion där det gröna och hållbara stod i fokus, men där ambitionerna i det närmaste liknande tech­bolagens aggressiva uppskalningsprocess.

Vägg av odlad sallad.
Produktion av sallad.

Andreas Wilhelmsson kom in i bolaget som vd redan samma höst, när de vertikalodlade grödorna – då mest örter – fortfarande fick plats i ett garage. Året därpå byggdes en pilotanläggning och Ljusgårdas egen ruccola kunde äntligen säljas på Ica Supermarket i Tibro.

– Jag kom från en bakgrund inom försäljning och affärsutveckling, så jag började studera marknaden. Det visade sig att över 70 procent av butikernas frukt- och gröntutbud är importerat, samtidigt som sju av tio svenskar säger att de vill köpa mer svenskt. Då insåg vi att det fanns ett annat sätt att göra det här på, säger Andreas.

Sedan de första stapplande stegen har det gått fort. 2020 byggdes en egen fabrik på 7 000 kvadratmeter med investeringar på över 100 miljoner kronor.

Närbild på salladsodling.

 Jenny Jonsson, affärschef och rådgivare på Almi, minns hur hon fick höra grundartrions pitch på ett investerarnätverk.

– Jag kände direkt att det lät spännande. Många andra bolag pratade om hållbarhet ur ett miljöperspektiv, men här kom entreprenörer som verkligen ville att det gröna och hållbara skulle genomsyra hela affären. De har lyssnat in ett behov på marknaden och vill förändra beteendet inom sin bransch. Redan från start upplever jag att Ljusgårda lever som de lär, vilket gör att det de kommunicerar blir legitimt.

Finansiering på flera ben

Kapitalanskaffningen blev en blandning mellan lån från banken, lån från Almi och riskkapital. Att späda ut ägandet för mycket redan i den infrastrukturbyggande fasen var viktigt att undvika, minns Andreas.

 – De flesta startup-företag tänker bara på riskkapital. Men man får titta på hela ekosystemet, och där har Almi spelat en viktig roll för oss. Det finns en växelverkan i att deras engagemang ger banken trygghet och vice versa.

Mer än 70 procent av butikernas frukt- och gröntutbud är importerat, samtidigt som sju av tio svenskar säger att de vill köpa mer svenskt.

Andreas Wilhelmsson, vd Ljusgårda

Andreas poängterar att Ljusgårda under resans gång även haft tillgång till Almis rådgivning, nätverk och affärsutvecklingskompetens , något som varit värdefullt. Jenny Jonsson utvecklar:

– Jag tror att deras höga tempo sågs som en risk på finansmarknaden. Men från Almis håll delade vi bolagets uppfattning att en snabb uppskalningsprocess är viktig för att verkligen ta position på marknaden. Ljusgårda var med i vårt Växa Smart-program, vilket gjorde att de kunde vrida och vända på en del viktiga frågor inför vidare expansion. Den typen av forum är mycket värdefulla.

Skördar på beställning

Att ta plats i grönsaksdiskarna har gått fort – från den första butiken 2018 är man nu uppe i 130. Innan 2021 är till ända ska antalet vara 400, och efter första kvartalet 2022 är målet 900. Behöver man då tumma på löftet om att kunna landa i varukorgen 24 timmar efter skörd?

– Det blir förstås en utmaning när vi blir allt mer beroende av logistikkedjor utanför oss själva, som kan ha andra rutiner. Vi levererar inom 24 timmar när vi kör själva – och skulle kunna göra det ännu snabbare om det fanns en lösning för det, eftersom vi skördar ”på beställning”, säger Andreas.

Salladsblad i närbild.
Maria Hillerström
Maria Hillerström

Bland de största globalt

I dag fokuserar Ljusgårda enbart på två produkter: mixsallad och krispsallad. Men om tillväxten har varit hög hittills är det inget mot vad som väntar. Med Skaraborgs starka industritradition i ryggen går man nu in för att bygga en anläggning på 18 000 kvadratmeter, vilket kommer att bli en av världens största inomhusodlingar – den här gången med siktet inställt på spenat och rucola.

De andra nordiska länderna står inför samma problematik, med hög andel importerade varor med hög klimatpåverkan. Andreas poängterar att det här bara är början.

Vill fylla hela tallriken

– Vi är ett matföretag, vilket innebär att vi så småningom vill fylla hela tallriken med våra produkter. Folk trodde aldrig att vi skulle kunna bygga vår första fabrik på nio månader, men vi visade att det gick. Vi är humlan som kunde flyga.

Fakta Ljusgårda

Grundades 2017 av Erik Lundgren, Magnus Crommert och Christoffer Barath.

Gör: Började vertikalodla örter i ett garage, men gick snart över till rucola. Nu produceras ”svensk sallad” och krispsallad. Nästa steg blir spenat och – återigen – ruccola.

Var: En av världens största inomhusodlingar finns i Tibro.

Webb: ljusgarda.se/

Ljusgårda-logotyp i mörkgrön färg med ett stiliserat, handskrivet typsnitt. Ovanför bokstäverna finns en grafisk illustration av en soluppgång med strålar som symboliserar ljus och tillväxt. Designen förmedlar en naturlig och hållbar känsla.