
"Almi har hjälpt oss att ta nästa steg vid rätt tidpunkt"
Affärsutveckling
Minerals by Nordic
-
Behov
Nina och Sophie Fornander hade behovet av att fördjupa sina kunskaper för att på så sätt kunna utvecklas i takt med att bolaget växer.
-
Lösning
De hörde av sig till Almi som agerat bollplank. De har deltagit i flera workshops och coachningar under åren. Till exempel ekonomi och lönsamhet och senast vägledning i ledarskap och organisation.
-
Resultat
Affärsutveckling i olika former från Almi har varit en stöttning under tillväxtresan för Nina och Sophie. Minerals by Nordic har lagt grunden för att kunna ta sig an nästa utmaning - att expandera utanför Sverige.
När Minerals by Nordic grundades av mor och dotter var drömmen stor och visionen ännu större. E-handelsföretaget, som idag är en etablerad aktör på marknaden för hästfoder och tillskott, började sin resa med ett mål i sikte: att förändra branschen och bli den ledande leverantören av naturliga och funktionella produkter för hästars hälsa.
Deras ambition var att ta över världen – i alla fall marknaden för hästfoder.
- Vi skulle ta över världen! Alla hästar skulle äta vårt foder, berättar Nina och Sophie, grundarna av Minerals by Nordic.
De var fast beslutna att förändra branschen och ge hästar en bättre hälsa genom sina produkter. Efter över ett decennium i branschen står visionen fast, men deras syn på resan dit har mognat.
- Vi har blivit mer ödmjuka inför de utmaningar vi ställs inför, men drivkraften är fortfarande densamma. Varje häst vi får möjlighet att hjälpa till bättre hälsa är en seger, även om vi inte kan nå alla, säger Sophie.


Minerals by Nordic erbjuder produkter som utvecklats av Nina Fornander, som med sin livslånga erfarenhet av hästnutrition skapar produkter i samarbete med veterinärer, osteopater, agronomer och, inte minst, konsumenterna – ryttare och kuskar från hela Europa.
Sophie, som växt upp i stallet, har en särskild passion för mineralblandningen och dess positiva inverkan på hästars hälsa och prestation. Med sin bakgrund inom företagsutveckling, försäljning, ekonomi och marknadsföring kompletterar de varandra.
Samarbetet mellan de båda har varit en av de största framgångsfaktorerna. De beskriver sin öppna och raka kommunikation som grunden i att de kan fatta snabba och bra beslut.
"Eftersom vi delar passionen för hästar och har samma mål är det både roligt och givande att driva företaget tillsammans. Det är en resa vi aldrig hade velat göra utan varandra."
Nina och Sophie Fornander
Behovet av kunskap och vägledning
Det har gått drygt tio år sedan bolagets start och Minerals by Nordic har byggt en stabil grund och etablerat sig på marknaden.
När Minerals by Nordic först kom i kontakt med Almi, var det i olika finansieringsfrågor men det allra viktigaste har alltid varit kunskap – att förstå företagande på djupet för att utvecklas i takt med bolaget.
- Vi behövde kunskap. Almi har hjälpt oss att ta nästa steg vid rätt tidpunkt, säger Nina och Sophie.
Vid ett tillfälle behövde de stärka sin ekonomiska förståelse, och Almi erbjöd sin coachning ekonomi och lönsamhet. Senare, när företaget växte och teamet expanderade, fick de rådgivning i ledarskap och hur man bygger en stark organisation.
Almi blev en resurs som gav dem stöd och vägledning genom olika faser av företagsresan.
- Det har varit en stor hjälp att ha någon som kan guida oss när vi behövt fördjupa oss inom olika områden, säger Sophie.
När Minerals by Nordic blickar fem år framåt
Efter över tio år har Minerals by Nordic byggt en stabil grund och etablerat sig på den svenska marknaden. Men de är långt ifrån nöjda.
- Vi ser fortfarande så många möjligheter framför oss. Att etablera oss utanför Sverige är en spännande utmaning, och vi har lagt grunden för att kunna ta det steget, säger Sophie.
På frågan vart de ser bolaget fem år framåt i tiden genomsyrar visionen svaret:
- Vi ser oss som en ännu starkare aktör, både på den svenska marknaden och internationellt.
Målet är att Minerals by Nordic ska bli ett välkänt och respekterat varumärke – inte bara i Sverige, utan även på den internationella marknaden.
För att ta sig dit planerar de att etablera sig i fler länder där de nu ser att efterfrågan på naturliga och funktionella fodertillskott växer. Samtidigt kommer de att fortsätta utveckla sitt sortiment och skapa innovativa lösningar för hästars hälsa.