Christoffer Tyrefors, Torkel Hallander och Gustav Gavenas

“Almis finansiering fick fler investerare att våga satsa”

Lån

Moory Nautics AB

  1. Behov

    Moory behövde finansiering för att tillhandahålla det enorma lager av båtartiklar till sin e-handel.

  2. Lösning

    Almi gick in med finansiering.

  3. Resultat

    Vid den första investeringen var Almi en god garanti för att andra investerare skulle våga gå in med kapital. Finansieringen hjälpte även till att bygga lager.

Har du försökt köpa ett ankare på nätet? Krångliga båttillbehör köps oftast i butik – eftersom du troligtvis behöver hjälp. Det vill företaget Moory ändra på och erbjuder nu tusentals båtprylar på nätet.

– Med Almis hjälp har bolaget fått en rivstart, säger Torkel Hallander, medgrundare av Moory, som beräknar en omsättning på 40 miljoner kronor i år.

Med lång erfarenhet inom e-handel av just sällanköpsvaror visste Moorys grundare Christoffer Tyrefors, Torkel Hallander och Gustav Gavenas att framgången ligger i att hjälpa kunder. Om en kund inte får svar på alla sina frågor i hela köpprocessen på ett enkelt och snabbt sätt blir det inget köp.

Christoffer Tyrefors, Torkel Hallander och Gustav Gavenas läser sjökort på en segelbåt.
Grundarna av Moory, Christoffer Tyrefors, Torkel Hallander och Gustav Gavenas, har alla lång erfarenhet av e-handel från flera olika bolag. Allt från klockor till hundmat. “Den röda tråden har alltid varit sällanköpsvaror som kräver kunskap och hjälp för att förstå tillräckligt mycket för att våga köpa – prylar som kunden ofta tror att man behöver köpa i butik”, säger Torkel.
Två personer grillar på en skärgårdsö.
Almi kom in tidigt med finansiering. “I det tidiga skedet var det ett enormt stöd för oss och gjorde att vi vågade satsa stenhårt på projektet. Det gjorde också att vi attraherade riskkapital”, säger Torkel.

I nya bolaget Moory ville de matcha teknisk data och produktinformation med kundens behov av att göra det enklare att köpa båttillbehör på nätet.

– Går du till en butik och frågar efter ett ankare är säljarens första fråga: Vad har du för båt? Ställer du samma fråga till en onlinebutik är frågan istället: Vilket varumärke vill du ha? Kunden har ingen aning! säger Torkel.

Många e-handelsbutiker förutsätter att kunderna vet en massa om produkterna. Du kan filtrera på varumärke, storlek, tekniska specifikationer och så vidare.

– Men eftersom alla dessa datapunkter är som kinesiska för kunden är det omöjligt att köpa. Sannolikheten att lyckas köpa rätt är superlåg. Därför går kunden till en butik där någon kan hjälpa en och säga “den här ska du ha”, säger Torkel.

Moory jobbar med massor av verktyg i hela köpprocessen för att underlätta köp – och vara som den där hjälpsamma, bästa säljaren i butik.

Och konceptet tycks verkligen fungera – Moory räknar med en omsättning på 40 miljoner kronor redan efter andra verksamhetsåret.

Tack vare Almi har vi sträckt upp arbetet, blivit bättre och gjort mer professionella pitchar.

Torkel Hallander, medgrundare av Moory.

Har något varit extra utmanande?

– Ja, den här branschen är som en gigantisk gott-och-blandat-butik. Inte en båt är den andra lik. Det har gjort att vi måste hålla ett extremt stort sortiment. Vi har 15 000 artiklar i lager och 28 000 artiklar i vår produktdatabas. Detta leder till ganska hög instegströskel vilket innebär en stor första investering för att vara med i matchen. Omsättningshastigheten ökar sedan med skala och utmaningen är alltså att ha tillräckligt med kapital och dessutom uthållighet tills volymen skalar och lagret börjar snurra snabbare, säger Torkel.

Hur har ni fått hjälp av Almi?

– Almi var ett perfekt bollplank tidigt för att få fram en proffsig och bra affärsplan. Vid den första investeringen var Almi en god garanti och stämpel i passet för att andra investerare skulle våga gå in med kapital. För att bygga ett riktigt stort lager behövdes massor med kapital – och med Almis hjälp har finansieringsplanen kunnat fullföljas i sammanlagt fyra rundor trots lite sämre tider på finansmarknaden.

"Den är enorm. Det här skulle kunna bli ett miljardbolag. De ligger i framkant vad gäller e-handel och har ett försprång – och ska också ut i Europa."

Moutasm El Soudi, Almis rådgivare om Moorys potential

Moutasm El Soudi, rådgivare på Almi.

Torkel ser också att samarbetet med Almis rådgivare fungerat fint:

– Almis rådgivare har alltid varit stringenta och noggranna i sina bedömningar av affärsplan och budget. Det har gjort att vi har sträckt upp arbetet, blivit bättre och gjort mer professionella pitchar.

Nu när verksamheten har börjat växa ordentligt har grundartrion siktet inställt på övriga Norden och på sikt även Europa.

– Det finns inte så många spelare som gör det vi gör i den här branschen och tillväxtmöjligheterna är enorma, säger Torkel Hallander.

Moorys strategi

Strategin som Moory jobbar utifrån bygger på tre fundamentala pelare:

  1. Att ha absolut högst synlighet – alltså mest trafik till sajten.
  2. Att vara bäst på att hjälpa kunder så att de fattar vad de ska köpa – alltså hög konverteringsgrad.
  3. Att ha så nöjda kunder att de kommer tillbaka.

Fakta Moory Nautics AB

Grundades: I december 2021 av Christoffer Tyrefors, Torkel Hallander och Gustav Gavenas  

Ägare: Grundarna tillsammans med externa investerare  

Säte: Stockholm  

Är: Sveriges största och bredaste butik för båttillbehör  

Kunder: Svenska, men snart satsar Moory även på Norden och övriga Europa

Anställda: Sex personer  

Webb: moory.se/

De tre grundarna av Moory på en segelbåt läser ett fysiskt sjökort.