Lån, Affärsutveckling
Mylla
-
Behov
När Mylla har utvecklat sin tekniska handelsplattform för närproducerad, svensk mat har de behövt finansiering.
-
Lösning
Almi har gått in med affärsutveckling och finansiering i form av bland annat det gröna lånet.
-
Resultat
Almi har möjliggjort för Mylla att utveckla sin affär och plattform genom finansiering. Lånen har även hjälpt till att inte späda ut ägandet för mycket. Delägaren och vd Jens Thulin har också funnit ett gott samarbete i den vd-grupp som han deltagit i via Almi.
De kämpar som David mot Goliat. Mylla är det skånska företaget som via sin SaaS-plattform knyter samman småskaliga och svenska bönder och livsmedelsföretag med konsumenterna. Mylla kämpar mot de stora livsmedelsjättarna – och gamla köpbeteenden hos folk.
Lånen från Almi har hjälpt bolaget att utveckla den bästa tekniska lösningen som jättarna nu knackar på dörren för.
Jens Thulin är femte generationens lantbrukare och driver Vismarlövsgården, lite utanför Malmö, tillsammans med sin pappa. Gården är en av de första klimatcertifierade nötköttsproduktionerna i världen.
Det var Jens kärlek till den cirkulära ekonomin som fick Rickard Sandahl att kontakta Jens under 2020. Rickard hade då startat upp grunden till dagens Mylla – i frustration över bristen på närproducerat i de vanliga butikerna.
Samlar idag 300 producenter
Tidigt köpte Jens in sig i halva Mylla vilket under åren har utvecklats till vad det är idag: En transparent handelsplattform med direktförsäljning av råvaror och livsmedel – på producenternas villkor.
Bakom plattformen ligger ett gediget utvecklingsarbete som nu skapar förutsättningar för det maskineri som krävs för lagerhållning, försäljning, datadriven prissättning och allt annat för att erbjuda kunderna hundratals producenter under samma tak.
– Mylla.se är egentligen en försäljningskanal och ett varumärke utåt medan plattformen är ett viktigt verktyg för att få större kontroll, både för mindre producenter att sälja sina råvaror och för konsumenterna att kunna göra klokare val, säger Jens.
“Det kostar att producera mat”
Idag har de den önskvärda tekniken på plats och producenterna knutna till sig som ser att det lönar sig att sälja via Mylla.
Nu är det konsumenterna som behöver förändra sina köpbeteenden.
– Folk behöver komma ur sina gängse vardagliga rutiner. Det är väldigt enkelt att handla på Mylla, men tyvärr är det ofta lättare att skita i det. Konsumenterna behöver bryta sina vanliga mönster – lite som att börja träna som också är ganska lätt men känns jobbigt i början, beskriver Jens.
Han berättar om kunder som lämnar fem stjärnor i Trustpilot efter sina köp, men som ändå glömmer bort att handla på flera veckor. Det är lättare att gå förbi en av de stora kedjorna eller klicka hem varor därifrån.
– Vi konsumenter måste ifrågasätta vad vi stoppar i oss. Det kostar att producera bra, näringsrik mat. Folk prioriterar konstigt – man köper Red Bull och andra energidrycker för ibland över hundra kronor litern, men kan inte köpa hem bra mjölk. Eller närproducerad potatis, samtidigt som chipsen får kosta hur mycket som helst, säger Jens och fortsätter:
– Som konsument måste du vara mer långsiktig i ditt tänk. Vill du ha mat den dagen det är riktig kris måste vi handla rätt innan krisen kommer. Handlar vi inte de svenska råvarorna idag finns de inte heller kvar den dag som de verkligen behövs.
Möjliga synergier med jättarna
Kriser är såklart jobbigt att prata om, men inte alldeles för långt borta, enligt Jens:
– Vårt system i Sverige är extremt sårbart. Vi har ett beredskapslager som är nästan lika med noll. Om vi skulle stänga gränserna helt och hållet med nuvarande system finns det siffror från MSB som visar att vi skulle klara oss en-två veckor. Krisen är nära. Vi har ett fullskaligt krig bara några timmar bort.
En annan typ av kris rör lantbrukarna och producenterna som lägger ned sina verksamheter dagligen.
Men – trots alla utmaningar är han ingen deppig typ, Jens. Mer trött på folks skygglappar och driven att vilja förändra bekväma beteenden.
Nu har han också fått bekräftat från flera håll att Myllas affärsidé är helt rätt i tiden. 2023 fick de en investering från Sara Wimmercranz och hennes Backing Minds efter att de träffats i Draknästet. Och dessutom har de stora dagligvarujättarna nyfiket knackat på dörren.
– De vill gärna kunna erbjuda det som vår plattform erbjuder. Men de vill inte jobba med det – de vill ha stora volymer och standardiserade flöden. Det ska gå snabbt, enkelt med höga marginaler. Vi börjar ändå närma oss spännande synergier för att tillsammans ta Mylla dit kunderna befinner sig. Men det är fortfarande i sin linda.
Så var tv-äventyret i Draknästet
Myllas medverkan i Draknästet gav inte bara en investering utan också bra exponering i nationell tv, på bästa sändningstid.
– Lärorikt och personligt utvecklande för både mig och Rickard. Den allra största effekten vi såg var alla småskaliga producenter som hörde av sig efteråt och frågade hur de ansluter sig. Vi fick också många frågor som: “När kommer ni till Härjedalen, Gotland eller Jämtland?” Det vittnar om ett stort behov.
Så, när kommer ni till Gotland eller Jämtland?
– Rent tekniskt är vi kanske ett halvår bort från att skala på andra geografiska platser i Sverige och även utanför Sveriges gränser. Om vi tar Jämtland som exempel finns det många duktiga producenter där och det skulle även vara möjligt för en aktör att sätta upp ett mylla.se på plats – att docka in i tekniken som redan finns.
Vd-gruppen lever vidare – även utan Almi
Almi var tidigt med på Myllas resa. Jens hade haft kontakt med Almi i ett tidigare bolag som han drev.
– När läget på kapitalmarknaden blev ansträngt och Mylla inte hade möjlighet att resa det kapital som behövdes, till de villkor vi önskade, fattade vi beslut i styrelsen att söka traditionell finansiering, berättar Jens.
Valet föll på Almi och Mylla har fått mikrolån, tillväxtlån och Almis gröna lån.
– Almis lån har varit bra för oss och gjort att vi har fortsatt kunna hålla hyfsad bra kontroll på ägandet och inte behövt späda ut det ytterligare, med respekt för affärsänglarna som var med oss tidigt.
Med tanke på att Mylla fått Almis gröna lån har bolaget också analyserat sitt hållbarhetsarbete och satt strategier framåt.
Dessutom deltog Jens i Almis vd-grupp – en grupp som blev så lyckad att de åtta vd:arna fortsatt träffas, även om träffarna inte längre är i Almis regi.
– Det var ett väldigt bra upplägg från Almis sida. Sedan hade jag tur, och kanske lite skicklighet, att komma i en så bra grupp. Vi har en bra dynamik och tilltro till varandra. Vi har numera kvartalsträffar som vi delar upp mellan oss. Varsin vd-dag med frukost, lunch och workshop vilket är väldigt kul och givande.
Ni har hunnit mycket under åren – vad har varit nyckeln för er utveckling?
– Vi är ett riktigt bra team. Många andra team med våra förutsättningar har valt att kasta in handduken när det varit så tufft på marknaden. Bara att vi inte gått i konkurs är ett bra kvitto på hur vi hanterat situationen. Vi har också haft en bra tajming – med självförsörjning, hälsoaspekter och inflationen kopplad till matpriser. Den gynnar ju inte vår försäljning, men gynnar oss för att det vittnar om hur icke-transparent systemet är.
Handlarna styr mycket med ökade kostnader på hyllan, säger Jens och fortsätter:
– Dessutom är det ingen nackdel att bönder och matlagning är hett på tv just nu, haha.
Hur ofta längtar du själv hem till gården?
– Det är såklart mycket kontorsjobb framför datorn för mig, med Mylla. Då är det alltid skönt att komma hem och ha gården att falla tillbaka på. Pappa driver den operativt med en anställd, så för mig är det mer som en hobby idag – och mental återhämtning.