Lån, Affärsutveckling
Nord Ability
-
Behov
Under uppbyggnadsfasen har Nord Ability behövt löpande kapitaltillskott för att utveckla produkter och etablera en helt egen produktion.
-
Lösning
Almi har delfinansierat utveckling och kommersialisering tillsammans med Nords ägare och bank samt bidragit med rådgivning.
-
Resultat
På flera marknader har Nord börjat etablera sig som ett konkurrenskraftigt alternativ inom proteslösningar.
En liten svensk startup inom ortopedteknik utmanar de globala jättarna med protesprodukter som ska kännas som en del av dig.
Nord Ability utvecklar och säljer så kallade liners och sleeves för benproteser, komponenter som är avgörande för protesens funktion och bärarens upplevelse.
Liner är en stötdämpande, mjuk hylsa mellan benstumpen och protesen, sleeve är en manschett som skapar ett undertryck, som i sin tur stabiliserar protesen. Om dessa delar av proteslösningen inte fungerar väl, så spelar det ingen roll om man har en hightech knä- eller fotprotes för flera hundra tusen kronor.
− Den finaste feedbacken vi kan få är: ”Jag har inte tänkt på det på hela dagen!”, säger Johan Liljeholm, CEO på Nord Ability.
Nord har valt att låta brukarnas upplevelse styra utvecklingen av både funktion och design. Produkterna ska vara sköna att bära, enkla att använda och se bra ut.
− Det här är ju något mycket personligt. Linern kan vara bland det första du ser på morgonen och vi hoppas att den känns mer som brukarens produkt än vår. Därför har vi fokuserat på ren design och en nedtonad logotyp.
Finns i tjugo länder
Färska distributörsavtal i USA, Tyskland, Australien och Nya Zeeland visar att intresset för en ny aktör finns i branschen. Just nu går brukare i tjugo länder på Nord-produkter och 2025 siktar Nord på att ha närmare tio distributörer runt om i världen.
− Det är så coolt att inköpare och kunder gör sig besväret att välja en ny aktör framför de befintliga stora, säger Johan Liljeholm. Det känns som en seger att vi kan utmana miljardbolagen genom att låta brukaren bestämma och att vi lyckats uppnå den patientupplevelse som vi siktade på.
Att protesbärare ska kunna känna stolthet över sina hjälpmedel år ett av Nords mål. Det andra är att driva den ortopedtekniska branschen mot större hållbarhet.
Så länge vår tillväxt drivs av nöjda brukare och vi har lägre miljöpåverkan än andra kan jag sova jättegott.
Johan Liljeholm, medgrundare till Nord Ability
Full koll på hållbarhet
Nord har genomfört en livscykelanalys (LCA) av sina produkter − från råmaterial till end of life − eftersom själva produkten står för 95 procent av all miljöpåverkan. För att minska klimatavtrycket gäller det alltså att fokusera på förbättringar kopplade till råmaterial, produktion och återvinning.
− Såvitt jag vet är vi de enda i världen i vår bransch som gjort en LCA på produktnivå. När jag väl förstod att vi som företag kan påverka ville jag göra rätt från början. Jag vill kunna stå för Nord fullt ut, säger Johan Liljeholm.
Nords liners och sleeves tillverkas av 95 procent återvunnet textilmaterial och förpackningarna av 85 procent återvunnet papper. Företaget arbetar löpande med justeringar som ska minska miljöpåverkan ytterligare.
Partnerskap ger styrka
Nords höga ambitioner inom hållbarhet omfattar även företagets samarbeten. Man har valt partners och underleverantörer med stor omsorg.
Tanken med tajta partnerskap är också att lilla Nord kan bli starkare tillsammans med andra och öka takten i utvecklingen av material och produktionsmetoder.
2024 har varit ett bra år för Nord Ability, men förra året upplevde man ett litet bakslag då en mindre mängd produkter inte motsvarade förväntningarna och en del brukare och kunder fick enheter som inte levde upp till bolagets kvalitetsstandard.
− Det är bara bra att vi blir synade så att vi kan blir bättre. Vi fixade snabbt bristerna i processer och kvalitetskontroll och ser nu väldigt positivt på framtiden och en internationell expansion.
Almi partner sedan start
Nord Ability har haft ett nära samarbete med Almi alltsedan starten 2019. Omkring 15 procent av de medel som investerats under bolagsresan har finansierats av Almi.
− Almi är en viktig partner som betytt väldigt mycket från start. Vi två grundare hade nog inte haft kvar så stor del av ägandet utan Almi.
− Almi stöttar oss även i bolagsbyggandet. Att vara grundare är ju ganska ensamt och jag uppskattar verkligen allt pepp och stöd från rådgivare som har erfarenhet av bolag i olika branscher men i samma fas som vi.
Satsar för att bli globala
Nord är fortfarande en startup, som ännu inte genererar vinst till ägarna, men nu finns ett ökat momentum tack vare fler distributörsavtal och nya produkter för lansering under 2025.
− Vi vill bli ett globalt varumärke, slår Johan fast.
− Man måste vara lite, lite naiv för att kunna göra en sådan här sak. Det skulle inte startas ett enda bolag om man kände till allt i förväg. Det kostar mer, tar längre tid och är mycket tuffare än man tror. Men vi har visat att man kan nå långt med ett litet team och starka partnerskap.