Affärsutveckling, Lån
Ooaki Living AB
-
Behov
Ooaki Living behövde kapital för att kunna växla upp företaget.
-
Lösning
Almi gick in med både finansiering och affärsutveckling.
-
Resultat
Almis finansiering gjorde att Ooaki Living kunde bygga upp sin innovativa plattform och lösning.
Andreea Björnsson har drivit företag i 25 år. Nu har hon i bolaget Ooaki Living och med delägaren Anna Widén nischat sig mot miljövänliga lösningar för hemmet. De skräddarsyr soffklädslar av återvunnet tyg, tillverkar kvalitativa soffor och måttbeställda gardiner, för att hjälpa kunderna att inreda hållbart.
Inredning är en välbekant arena för Andreea som varit verksam i branschen lika länge som hon drivit bolag. Under många år producerade hennes företag soffor med specialmått. Kunderna återkom och ville efter hand ha nya soffklädslar.
– Då fick vi idén att kunderna skulle kunna klä om vilken soffa som helst, inte bara våra. Vi lanserade idén och växte organiskt väldigt fort, berättar Andreea.
Hon bestämde sig för att utöka bolaget och för tre år sedan kom vännen Anna Widén in. I denna veva bestämde de sig för att skapa en plattform där alla deras olika erbjudanden kunde enas. Det blev Ooaki Living – som står för “one of a kind living”.
– Soffklädslarna av återvunnet tyg har stuckit ut mycket och gör oss unika. Det finns ingen annan svensk aktör som erbjuder kunderna byte av soffklädsel oavsett vilken soffa de har. Det ligger också helt rätt i tiden och här finns mycket att göra på marknaden, säger Andreea och Anna.
De märker av ett stort intresse hos kunderna – målgruppen är väldigt medvetna kunder och i varierande åldrar, från 35 år till uppåt 65-70 år.
– De äldre har ofta bra soffor i hemmet som de vill bevara och bara byta klädsel på. Många yngre köper en billigare men bra soffa second hand och satsar på att klä om den istället, säger Anna.
De tillverkar soffor fortfarande, i samma fabrik i Estland där de gör sina soffklädslar.
En utmaning just nu är det ekonomiska världsläget, med inflation och stigande råvarupriser och logistik.
– Samtidigt har vi klarat oss bra. Vi har gjort ett grundligt jobb för att inte drabbas så hårt. Vi har hållit kostymen tajt och har inga onödiga kostnader, även om vi utvecklas mycket just nu, säger Anna.
Tack vare att de har vuxit organiskt även under pandemiåren känner de verkligen att de börjar få ett genombrott. Mellan 2021 och 2022 växte deras omsättning med 30-40 procent, och låg vid förra årets slut på cirka 3,5 miljoner kronor.
Målet under 2023 är att nära fördubbla omsättningen.
– Q1 har öppnat väldigt bra. Vi trodde att det skulle bli ett frostår, men nu ska vi växla upp ännu mer, på ett klokt sätt, och då behövs mer kapital, berättar Anna.
Här har de fått stöttning från Almi – både med finansiering och affärsutveckling.
– Hos Almi har vi fått fantastiskt mycket hjälp. Vår rådgivare Anneli är otrolig på att stärka oss, hon är positiv och ger oss en enorm boost. Det har gjort att vi vågat växla upp och varit tuffa, som kvinnor i en rätt mansdominerad bransch. Den är annars ganska trög och stel. Här försöker vi verkligen vara pionjärer med innovativa lösningar och Almis finansiering har hjälpt oss att bygga upp vår plattform, vilket har varit viktigt, säger Anna och Andreea.
Almi har alltid funnits vid min sida som samarbetspartner när jag har drivit bolag.
Andreea Björnsson. Idag får hon och Ooaki Living affärsutveckling och finansiering av Almi.
Just nu jobbar de bland annat i ett projekt med forskningsinstitutet Rise där de utvecklar maskininlärning, AI, för att på ett smidigare sätt visa på vilka ekonomiska vinster som finns i att återvinna möbler och inredning såsom de gör.
Bland deras företagskunder märker de att det finns en större efterfrågan på återvunna textilier när de exempelvis beställer gardiner till kontor och lokaler.
– Under det senaste året har vi också sett att det händer mycket hos leverantörerna av återvunna textilier. Nu när vi är på väg mot en mässa i Italien är vårt primära mål att få in ännu fler leverantörer. Inom en femårsperiod är målet att bara använda återvunna tyger, säger Anna.
Var är ni om fem år?
– Då har vi expanderat ännu mer, även utanför Sverige, troligtvis till de nordiska länderna och norra Europa. Vi har också tagit fram logistiska lösningar för att automatisera. Vårt projekt med Rise är också färdigt om fem år, säger Anna och Andreea.