Andreea Björnsson och Anna Widén

Ooaki Livings unika lösning ger din soffa extra långt liv

Affärsutveckling, Lån

Ooaki Living AB

  1. Behov

    Ooaki Living behövde kapital för att kunna växla upp företaget.

  2. Lösning

    Almi gick in med både finansiering och affärsutveckling.

  3. Resultat

    Almis finansiering gjorde att Ooaki Living kunde bygga upp sin innovativa plattform och lösning.

Andreea Björnsson har drivit företag i 25 år. Nu har hon i bolaget Ooaki Living och med delägaren Anna Widén nischat sig mot miljövänliga lösningar för hemmet. De skräddarsyr soffklädslar av återvunnet tyg, tillverkar kvalitativa soffor och måttbeställda gardiner, för att hjälpa kunderna att inreda hållbart.

Inredning är en välbekant arena för Andreea som varit verksam i branschen lika länge som hon drivit bolag. Under många år producerade hennes företag soffor med specialmått. Kunderna återkom och ville efter hand ha nya soffklädslar.

Efter-bild: den svarta soffan har renoverats och är nu vit.
Efter. “En soffa är ganska tålig om du tillverkar den rätt och genomtänkt och inte genom billig quick-fix. Alla har såklart inte råd med en soffa av hög kvalitet, men nu börjar vi se ruljans hos folk som köper begagnat och ändå kan få en bra möbel. Det är mycket bättre än att köpa billigt från lågprisvaruhusen”, säger Andreea Björnsson.
Före-bild på en svart soffa.
Före. Ooaki Living arbetar för att inredning inte behöver vara ny. Du kan ta din gamla trotjänare till soffa och bara byta ut tyget om det blivit solkigt, till ett snyggt återvunnet.

– Då fick vi idén att kunderna skulle kunna klä om vilken soffa som helst, inte bara våra. Vi lanserade idén och växte organiskt väldigt fort, berättar Andreea.

Hon bestämde sig för att utöka bolaget och för tre år sedan kom vännen Anna Widén in. I denna veva bestämde de sig för att skapa en plattform där alla deras olika erbjudanden kunde enas. Det blev Ooaki Living – som står för “one of a kind living”.

– Soffklädslarna av återvunnet tyg har stuckit ut mycket och gör oss unika. Det finns ingen annan svensk aktör som erbjuder kunderna byte av soffklädsel oavsett vilken soffa de har. Det ligger också helt rätt i tiden och här finns mycket att göra på marknaden, säger Andreea och Anna.

De märker av ett stort intresse hos kunderna – målgruppen är väldigt medvetna kunder och i varierande åldrar, från 35 år till uppåt 65-70 år.

– De äldre har ofta bra soffor i hemmet som de vill bevara och bara byta klädsel på. Många yngre köper en billigare men bra soffa second hand och satsar på att klä om den istället, säger Anna.

Efter-bild på en renoverad, grå soffa.
Efter-bild
Före-bild på en grå soffa.
Före-bild.

De tillverkar soffor fortfarande, i samma fabrik i Estland där de gör sina soffklädslar.

En utmaning just nu är det ekonomiska världsläget, med inflation och stigande råvarupriser och logistik.

– Samtidigt har vi klarat oss bra. Vi har gjort ett grundligt jobb för att inte drabbas så hårt. Vi har hållit kostymen tajt och har inga onödiga kostnader, även om vi utvecklas mycket just nu, säger Anna.

Tack vare att de har vuxit organiskt även under pandemiåren känner de verkligen att de börjar få ett genombrott. Mellan 2021 och 2022 växte deras omsättning med 30-40 procent, och låg vid förra årets slut på cirka 3,5 miljoner kronor.

Målet under 2023 är att nära fördubbla omsättningen.

– Q1 har öppnat väldigt bra. Vi trodde att det skulle bli ett frostår, men nu ska vi växla upp ännu mer, på ett klokt sätt, och då behövs mer kapital, berättar Anna.

Här har de fått stöttning från Almi – både med finansiering och affärsutveckling.

– Hos Almi har vi fått fantastiskt mycket hjälp. Vår rådgivare Anneli är otrolig på att stärka oss, hon är positiv och ger oss en enorm boost. Det har gjort att vi vågat växla upp och varit tuffa, som kvinnor i en rätt mansdominerad bransch. Den är annars ganska trög och stel. Här försöker vi verkligen vara pionjärer med innovativa lösningar och Almis finansiering har hjälpt oss att bygga upp vår plattform, vilket har varit viktigt, säger Anna och Andreea.

Almi har alltid funnits vid min sida som samarbetspartner när jag har drivit bolag.

Andreea Björnsson. Idag får hon och Ooaki Living affärsutveckling och finansiering av Almi.

Just nu jobbar de bland annat i ett projekt med forskningsinstitutet Rise där de utvecklar maskininlärning, AI, för att på ett smidigare sätt visa på vilka ekonomiska vinster som finns i att återvinna möbler och inredning såsom de gör.

Bland deras företagskunder märker de att det finns en större efterfrågan på återvunna textilier när de exempelvis beställer gardiner till kontor och lokaler.

– Under det senaste året har vi också sett att det händer mycket hos leverantörerna av återvunna textilier. Nu när vi är på väg mot en mässa i Italien är vårt primära mål att få in ännu fler leverantörer. Inom en femårsperiod är målet att bara använda återvunna tyger, säger Anna.

Var är ni om fem år?
– Då har vi expanderat ännu mer, även utanför Sverige, troligtvis till de nordiska länderna och norra Europa. Vi har också tagit fram logistiska lösningar för att automatisera. Vårt projekt med Rise är också färdigt om fem år, säger Anna och Andreea.

Fakta Ooaki Living AB

Grundades: 2015, men ordentligt landsatt 2020

Ägare: Anna Widén och Andreea Björnsson, tillsammans med två ytterligare delägare

Säte: Täby

Gör: Miljövänliga lösningar för hemmet, såsom skräddarsydda och återvunna soffklädslar, egendesignade soffor i specialmått och måttbeställda gardiner

Anställda: Två – Anna och Andreea arbetar operativt i bolaget

Kunder: Flest privatkunder, men även företagskunder

Webb: ooaki.se/

Anna Widén och Andreea Björnsson

Almis rådgivare om Ooaki Living

Att bedriva ett bolag som arbetar med hållbarhet inom möbelindustrin är en fantastisk möjlighet att göra skillnad för både miljön och samhället. Det menar Anneli Viklund som arbetar som rådgivare på Almi i Stockholm:  

– Ooaki har, genom ett uthålligt och högkvalitativt arbete, bevisat att det går att utveckla långsiktigt hållbara och affärsmässigt intressanta koncept inom miljöbranschen. Genom att exempelvis använda förnybara, återvinningsbara och biologiskt nedbrytbara material, minimera energiförbrukning och samarbeta med leverantörer för att förbättra hållbarhetsprestandan, kan företag inom möbelindustrin skapa produkter som är både miljövänliga och hållbara på lång sikt.

Detta har Ooaki tagit fasta på och har bevisat att de kan göra miljöhållbara, designmässigt attraktiva och gångbara lösningar för kunder som efterfrågar hög kvalitet, innovation och miljösmarta val, säger Anneli och fortsätter:  

 

– Det är också glädjande att se hur allt fler möbelföretag, som Ooaki, väljer att ha hållbarhet som grund i sin verksamhet. Genom att fokusera på hållbarhet kan företag skapa konkurrensfördelar, attrahera och behålla kunder och medarbetare, och bidra till en mer hållbar framtid för alla.

Teamet på Ooaki är ett bolag i framkant som verkligen har framtiden för sig. Vi längtar efter att se mer smarta innovativa och hållbara lösningar från dem och vi vill gärna verka stödjande i deras tillväxtresa.

Anneli Viklund, rådgivare Almi