Lån
Sensorem
-
Behov
Sensorem behövde kapital för att utveckla sin nya produkt och tjänst.
-
Lösning
Almi gick in med finansiering i form av verifieringsmedel och olika lån.
-
Resultat
Almi har möjliggjort för Sensorem att utveckla bolaget. Sensorem har kunnat köpa in hårdvara, bygga, testa och utveckla. De har en produkt och tjänst till försäljning och grundarna har kunnat behålla majoriteten av ägandet.
Företaget Sensorem har tagit fram ett helt nytt trygghetslarm. Med det kan framför allt en äldre målgrupp röra sig fritt – både i sina hem, utomhus och till och med utomlands – och kan alltid nå sina anhöriga.
Almi var med företaget från dag ett.
Grundarna av Sensorem, Johan Danielsson och Bobo Delemark, träffades på Handelshögskolan i Stockholm, och var redan då taggade på att starta eget bolag.
Men det dröjde några år efter studierna innan de bestämde sig för att inte bara snacka utan också göra verklighet av bolagsdrömmarna.
De scannade av marknader brett för att se vilka utmaningar och möjligheter som fanns. Var kunde de på riktigt göra skillnad?
– Vi landade tidigt i seniormarknaden, av olika anledningar, berättar Johan. Vi blir väldigt många fler äldre, vilket har jättestora utmaningar. Sedan blev vi av privata skäl intresserade av trygghetslarm, då vi hade anhöriga som ofta behövde åka förbi sina äldre för att se efter att allt var okej.
Johan och Bobo tyckte att det borde finnas bättre hjälpmedel här. Hittills erbjuder kommunerna en röd larmknapp kopplad till hemtjänst som äldre kan använda, men bara inomhus.
– Vi kände att tekniken borde ha kommit längre. Den har inte alls kommit så långt tekniskt som man själv är van vid. Vi kan exempelvis streama serier och musik, men för de äldre har det kretsat mycket kring den klassiska röda knappen, för att få hjälp.
Varken Johan eller Bobo hade erfarenhet från äldrevård eller tech, men utgick från ett businessperspektiv, träffade kunder och pratade med seniorer och undrade nyfiket: Vad var de mest oroliga för?
– Det återkommande svaret var att falla och bli liggande utan att kunna nå sina anhöriga, berättar Johan.
De bestämde sig därför för att ta fram ett trygghetslarm som fungerar överallt, även utomhus. Det ser ut som en vanlig klocka och fungerar dessutom i hela världen eftersom det går på mobilnätet. Om kunden behöver hjälp trycker den på larmknappen och då ringer trygghetslarmet automatiskt upp anhöriga via klockans inbyggda högtalartelefon. Svarar inte den första anhöriga rings nästa anhöriga upp och när någon svarar pratar användaren och den anhörige med varandra precis som ett vanligt telefonsamtal.
Utifrån hur kunden mår kan den anhöriga åka dit eller larma vidare till exempelvis SOS Alarm. Om ingen anhörig skulle svara på larmet går det vidare till Sensorems larmcentral som är öppen dygnet runt, alla dagar. De bedömer om ärendet är akut och kopplar i sådana fall vidare till SOS Alarm som agerar enligt sina rutiner och kan skicka ambulans och så vidare.
Alla anhöriga får sms att klockan har larmat och de får pushnotiser i appen där de även kan se användarens GPS-position på en karta.
– Vi har bland annat haft en kund som trillade i skogen, efter att ha åkt längdskidor uppe i Norrland. Han skadade sig rejält och blev liggande men räddningstjänsten kunde hitta honom snabbt tack vare GPS-positioneringen i hans trygghetslarm, berättar Johan.
– Det känns väldigt bra att veta att larmet gör skillnad och vi är glada när kunder hör av sig och berättar om hur larmet har förändrat livet och vardagen för dem eller deras föräldrar.
Sensorem vill att det ska vara enkelt att bli kund och har därför ingen bindningstid på sina larm – är kunden inte nöjd kan den enkelt avsluta och har då bara betalat för tiden som den använt larmet.
– Kundnöjdhet är grundläggande i en affärsmodell utan bindningstid och hela bolaget genomsyras av att erbjuda enastående kundservice och ha nöjda kunder.
Sensorem bjuder in samtliga kunder för att lämna omdöme på Trustpilot och där har de 4,6 av 5 i betyg.
Samarbetet med Almi
Från dag ett hade de kontakt med Almi, som de lärde känna vid Handelshögskolan. De fick Almis verifieringsmedel. Därefter har de också fått lån från Almi i olika omgångar.
– Lånen har gjort det möjligt för oss att driva bolaget. Alla pengar har varit så viktiga. De första 50 000 kronorna var jättebra att investera i hårdvara, när vi inte hade några pengar alls. Vi kunde köpa in och börja testa. Mikrolånet på 200 000 kronor var superviktigt – vi kunde ta in konsulter för att utveckla vår app, berättar Johan.
De senare tillväxtlånen har de använt för att bygga vidare tjänsten som de har idag.
– Samtidigt har vi tagit in pengar från ängelinvesterare och toppat med Almis lån. Vid vårt senaste lån hos Almi hade vi säkert kunnat ta in mer pengar från investerare, men i och med Almi-lånet behöver vi inte späda ut vårt ägande.
Johan har också uppskattat samarbetet med rådgivaren Stefan Guter:
– Han är väldigt intresserad av hur det går för oss och säljer även in vår produkt till sina vänner och bekanta som kan vara potentiella kunder – väldigt uppskattat! Almi är väldigt bra och smidiga att jobba med.
Vad är fokus framåt?
– Tillväxt! Allt handlar om tillväxt nu. Lönsamhet också såklart, men nu när vi vet att vi har en väl fungerande tjänst med väldigt nöjda kunder jobbar vi med hur vi ska få det här riktigt stort och nå ut till alla.
Sensorem lanserade mot konsumenter direkt och där sker försäljningen primärt via hemsidan.
– Vi ville ha något som växer stadigt medan vi förhandlar större kontrakt, med till exempel kommuner. Det är längre processer, men någon gång smäller det till. Det finns cirka 250 000 röda larmknappar ute i landet och när de ska bytas ut – ja, då är vi redo, säger Johan.