Jonas och Erik Schenkel

De kunde köpa hotell ett år tidigare med Almis lån

Lån

Siljansnäs Hotell AB

  1. Behov

    När Jonas och Erik Schenkel ville förvärva Siljansnäs Hotell var de i behov av finansiering för köpet och renovering av fastigheten.

  2. Lösning

    De kom i kontakt med Almi genom banken som tillsammans gav finansiering.

  3. Resultat

    Finansieringen möjliggjorde att de kunde genomföra och bli färdiga med renoveringen. Och tack vare att Almi gick med och trodde på dem kunde de också genomföra förvärvet ett år tidigare än de trott.

Bröderna Jonas och Erik Schenkel har arbetat inom restaurangbranschen länge och ville öppna något i Dalarna.
Det räckte med tio-femton meter in i Siljansnäs Hotell innan de båda fastnade för objektet.

Jonas och Erik Schenkel har drivit restaurangen Elise på Öland sedan 2018. Där hittade de även sin köksmästare Robin Sandström. Eftersom Elise har öppet åtta veckor sommartid började de leta efter någon verksamhet att driva övrig tid – helst i Dalarna.

– Vi var intresserade av regionen i stort. Dalarna har den fjärde största besöksattraktionen efter storstadsregionerna och är en väldigt stark marknad. Dessutom har Robin anknytning hit, berättar Jonas.

Närbild på en maträtt.
Visionen hos Siljansnäs Hotell är att vara en av Dalarnas mest minnesvärda hotellupplevelser där maten står i centrum ...
En solstol i i förgrunden framför en pool och berg i bakgrunden.
... i symbios med en vacker vy.

Under 2020 var de runt bland ett tiotal hotell, men det var först när de kom till Siljansnäs Hotell som det klickade till på allvar.

– Vi klev in och gick tio-femton meter innan vi tittade på varandra och vi var alla överens om att här fanns det potential. Fastigheten och utsikten var något alldeles extra, säger Jonas.

Därefter började en researchresa där de tittade ännu mer på objektet, historiken, läget, konkurrenter och potentiellt kundunderlag.

– I och med att både Tällberg och Leksand ligger så nära är det en väldigt stor marknad för hotell och restaurang. Vi var trygga i att det skulle finnas ett kundunderlag att jobba med. Vilket det bevisligen finns.

De tog över i januari 2021, renoverade och öppnade hotellet under sommaren 2021. Första året omsatte de 6,5 miljoner kronor och 2022 9 miljoner kronor, båda åren med lönsamhet.

– Det känns jättebra. Företagsklimatet här, samarbetet och intresset från kommun, andra företag, organisationer och även från Almi känns väldigt modernt, ja, men mer på ett sätt där man håller fast vid att värna om att faktiskt mötas än att allt sker digitalt. Och att bygga relationer. Man är inte heller så rigid vid “det institutionella”, vilket jag gillar väldigt mycket.

"Ägarna förstår verksamheten väldigt väl. De har också planer för att parera svårigheter som uppkommer. Så även om det är en tuff bransch vet jag att de kommer att driva vidare det här på ett bra sätt.!"

Jimmy Johansson, rådgivare på Almi, om Siljansnäs Hotells potential

Jimmy Johansson, rådgivare på Almi

Bröderna Schenkel hade inte haft någon relation med Almi innan fastighetsförvärvet, utan kom i kontakt med Almi genom banken. Nu har de fått finansiering i två delar – först för att renovera hotellet.

– Det möjliggjorde att vi kunde genomföra och bli färdiga med en stor del av renoveringen. Jätteskönt att kunna stryka det.

Den andra stora finansieringsdelen gällde själva fastighetsförvärvet.

– Tack vare att Almi gick med och trodde på oss kunde vi genomföra förvärvet ett år tidigare än vi trott. Den tryggheten betydde väldigt mycket och gav också oss möjlighet att fokusera på att driva verksamheten istället för att lägga viss del av vår energi på ovisshet. Vi har även snabbare kunnat fortsätta med den plan vi hade tänkt oss.

Flygfoto över hotellet med pool i förgrunden.
“Vi gör saker på annorlunda sätt, än det traditionella dalaromantiska, men vi fångar ändå upp färger och material från närområdet”, säger Jonas.
Fåtöljer och soffa i entrén.

Jonas känner att verksamheten börjar sätta sig. De når olika typer av gäster. Vissa kommer bara för att äta i restaurangen medan andra är på semester i närområdet och lockas mer av den geografiska platsen. Deras konferensgäster är ute efter en bra helhetsupplevelse – med bra service, mat, faciliteter och fin inredning.

– Nu är fokus mer på att förvalta och förfina produkten än att växa i den takt vi redan har gjort.

Vilka utmaningar har ni just nu?
– Dels makroekonomiska utmaningar som alla andra står inför, där man inte riktigt vet vad som kommer att hända och vilken påverkan konjunkturen får. Dels att sätta organisationen, hitta rätt arbetssätt, effektivisera och fortsätta vara lönsamma, säger Jonas.

Fakta: Siljansnäs Hotell AB

Grundades: 1964. “På den tiden var det ett väldigt flott hotell, med pool redan då. När vi tittar på bilder från hotellets början ser vi att inredning, detaljer och möbler hade åter varit moderna idag, men finns tyvärr inte kvar.”

Ägare: Jonas och Erik Schenkel som tog över i januari 2021.

Säte: Siljansnäs i Dalarna.

Är: Hotell, restaurang och konferensanläggning.

Kunder: Verksamheten är säsongsbetonad där sommaren är starkast tillsammans med jullov och sportlov. Besökarna är oftast folk som semestrar i Dalarna. Sedan i februari 2023 har de också konferensrum och i snitt en konferens i veckan. En handfull bröllop om året.

Anställda: Sju personer året runt och 30-35 sommartid.

Webb: siljansnashotell.se/

Jonas och Erik Schenkel