Lån, Affärsutveckling
Specialisten i Tandreglering
-
Behov
Företaget behövde kapital för att köpa in inventarier, arbetsmaterial och att renovera för att kunna starta tandregleringskliniken. När de tog kontakt med Almi insåg de att de kunde få hjälp med mycket annat också.
-
Lösning
Almi gick först in med ett mikrolån och har även stöttat med affärsutveckling. Hållbarhet var något som var viktigt för företaget och fick hjälp med konkreta tips på vad de kunde göra för att jobba mot en mer hållbar framtid.
-
Resultat
Almis finansiering möjliggjorde att kliniken kunde öppna genom att täcka kostnader för inventarier, arbetsmaterial och renovering. Tack vare Almis stöd i kunde bolaget snabbare utvecklas. Stödet öppnade upp för fler behov som har hjälpt kliniken fram till var de är idag.
Med över 20 års erfarenhet av svensk tandvård, pedagogisk erfarenhet och Medicine Master från Karolinska Institutet kände Dr. Sanaz att det var dags för nästa steg och utmaning i karriären. Tillsammans med sin man, Simon Sendowski som har en mångårig erfarenhet av ekonomi och entreprenörskap, startade de Specialisten i Tandreglering 2023. Tidigare i höst tog företaget hem priset för Årets Nyföretagare tilldelats av Nyföretagarcentrum Södra Värmland.
Grunden till att de startade var att Dr. Sanaz länge velat arbeta på en klinik där kunderna står allra högst på prioriteringslistan. Hennes dröm var att skapa en klinik där patienterna känner sig trygga och där de kan prata om allt.
- Mina patienter är det bästa jag vet och därför vill jag verkligen lyssna och ta in deras tankar och känslor. Ytterdörren är låst under behandling för att patienterna ska känna sig trygga när de kommer till mig, säger Dr. Sanaz.
Hon berättar att hennes vision varit att erbjuda ett lokalt privat alternativ som har stort fokus på korta köer, maximal tillgänglighet och hållbarhet. Det har inte funnits någon privat tandregleringsklinik med specialisttandläkare i tandreglering i Värmland tidigare. Dr. Sanaz och Simon såg därmed en lucka på marknaden och en möjlighet att skapa den klinik Dr. Sanaz länge drömt om att arbeta på.
Mikrolånet från Almi blev startskottet
I mars 2023 kunde den första och just nu enda värmländska kliniken inom Specialisttandvård i Tandreglering öppna och Almi fanns med från allra första början. I starten fanns behovet att köpa in inventarier och arbetsmaterial utan att behöva dra ner på kvalitén samt att rusta upp den lokal som tagits över i Läkarhuset på Drottninggatan 19 i Karlstad.
- Almi var en av anledningarna till att vi vågade satsa, berättar Dr. Sanaz.
Kombinationen av Dr. Sanaz långa erfarenhet inom svensk tandvård och Simons gedigna erfarenhet inom ekonomi och inköp kändes beslutet om att öppna en klinik som en självklarhet, men också läskigt.
- Det var nervöst innan vi fick lånet godkänt, men när det godkändes släppte allt och vi kunde äntligen sätta i gång med vår verksamhet, berättar Simon.
Genom eget kapital och mikrolånet från Almi gick arbetet med att öppna kliniken smidigt. Ambitionen från dem båda var inte att kunna betala tillbaka lånet snabbt. Men trots det betalades lånet tillbaka ett halvår senare. Den största anledningen är, menar paret, Dr. Sanaz stora kundfokus.
- Jag tar emot mina patienter när det passar i deras liv. Det gör mig ingenting att ha flexibla öppettider om det är det som krävs för att patienterna ska ha möjlighet att komma till mig. Relationen till dem och att de känner sig lugna och trygga när de kommer hit är det absolut viktigaste, berättar hon.
Den personliga kontakten med Almi har varit ovärderlig för oss. När våra tankar har känts stora och spretiga har Almi funnits där och skapat en struktur. De har också ställt krav på oss som företagare, vilket vi uppskattar.
Simon Sendowski, VD.
Personerna på Almi har varit extra betydelsefullt
Medan Dr. Sanaz ägnar sig 100% åt den dagliga verksamheten sköter Simon det administrativa, ett arbete som också bidragit till den snabba framgången. I tätt samarbete med Almi har deras idéer konkretiserats ner till tydligt uppsatta mål och visioner för vad företaget behöver arbeta med för att skapa tillväxt.
- Den personliga kontakten har varit ovärderlig för oss. När våra tankar har känts stora och spretiga har Almi funnits där och skapat en struktur. De har också ställt krav på oss som företagare, vilket vi uppskattar, berättar Simon.
I ett första möte träffade Simon och Dr. Sanaz rådgivarna Christina Nyström och Anna Lilleng som beviljade krediten för företaget. I samband med det gjordes även Framtidsdialogen som innebär att hitta de fokusområden som företag kan rikta in sig på utifrån deras behov, utmaningar och målbild med inriktning på hållbarhet.
Hållbarhet är en hjärtefråga
I öppningen av kliniken så använde sig Dr. Sanaz och Simon mycket av ett hållbarhetstänk genom att använda inredning som de redan hade hemma eller köpte cirkulärt.
- Det var viktigt för oss från första stund att arbeta med hållbarhet, men det var svårt att veta var vi skulle börja. Framtidsdialogen blev ett första steg och det var bra att det togs upp så tidigt i processen, berättar Simon.
Genom Framtidsdialogen öppnades fler tankar och möjligheter upp för hur Specialisten i Tandreglering kunde arbeta med hållbarhetsfrågan. Det här ledde till att de 2024 fördjupade sitt arbete med Almi och träffade Joumana Maghamez för en individuell fördjupning inom området.
- Det var fantastiskt att se hur företaget ville ta ansvar och arbeta aktivt för att bidra till en mer hållbar framtid. Det visar att de inte bara bryr sig om sina patienter, utan även om miljön och samhället i stort, berättar Joumana.
Jämställdhet och mångfald är också viktiga pusselbitar som de verkligen vill lyfta inom bolaget när det kommer till hållbarhet. Oavsett kön, etnicitet, ålder eller bakgrund behandlas alla patienter på samma sätt och inom klinikens väggar ska alla känna sig välkomna.
- Med vår klinik kan vi skapa möjlighet på riktigt genom att se alla människor. Vi vill hela tiden säkerställa att vi behandlar alla människor lika och det är något som vi verkligen efterlever, vi lever som vi lär, berättar Dr. Sanaz.
Utmaningen med varumärkesbyggandet
Dr. Sanaz och Simon har stått inför en utmaning när det kommer till att marknadsföra företaget och att hitta nya kunder. En faktor har varit att de faktiskt är den första och enda som erbjuder enbart privat Specialisttandvård i Tandreglering i Värmland. De beskriver att det är en stor styrka men också en utmaning i att veta hur de ska nå ut med sitt varumärke.
- Vår största utmaning är att sprida ordet om vår verksamhet, inte bara till potentiella kunder, utan också till våra kollegor – både inom den privata sektorn och den offentliga, förklarar Dr. Sanaz.
Det är viktigt för Dr. Sanaz att hennes tandläkarkollegor vet att hennes fokus enbart ligger på tandreglering och inte på allmäntandvård. Målet med kliniken är att erbjuda expertis och omsorg inom tandreglering så att patienterna får en säker och trygg behandling. Efter avslutad behandling kan patienten snabbt och smidigt återgå till sin ordinarie tandläkare för fortsatt allmäntandvård.
- Vi ser oss som partners, inte konkurrenter, till våra kollegor inom allmäntandvården, säger Dr. Sanaz.
För Dr. Sanaz är det viktigt att kliniken inte tappar sin själ även när det kommer till marknadsföring. Hon vill inte ägna sig åt reklam som känns vräkig och påtryckande utan vill att hennes långa erfarenhet, kompetens och varma bemötande kommer fram i exponeringen av hennes varumärke.
- Jag har aldrig drivits av enbart pengar utan jobbar med hjärtat. För mig är det relationerna och äran att få vara del av resan mot varje patients drömleende, som driver mig till att fortsätta göra det jag gör, och det vill jag också ska synas i marknadsföringen utåt, säger hon.
Ser ljust på framtiden
Dr. Sanaz förhoppning om framtiden är att fortsätta i den anda som hon påbörjat med det senaste året och att fler hittar till kliniken. Hon vill upprätthålla sin kultur som handlar mångt och mycket om hållbarhet, jämställdhet, mångfald och inkludering. Samtidigt som hon fortsätter arbeta med ärlighet, transparens och relationen till sina kunder som hon ser som det absolut roligaste, men också viktigaste för att bolaget ska gå i linje med de värderingar som hon och Simon lever efter.