Affärsutveckling, Lån
Stedsans Farm and Restaurant
-
Behov
Under pandemin försvann gästerna och Stedsans behövde kapital för att hålla igång verksamheten.
-
Lösning
När pandemin slog hårt på verksamheten fick de möjlighet till finansiering i form av Brygglån hos Almi samt även affärsutveckling.
-
Resultat
Brygglånet bidrog till att de klarade sig under pandemin, och affärstutvecklingen gjorde att de fick kunskap för att få bättre koll på att driva företag.
Stedsans Farm and Restaurant vill visa världen att det går att leva på den – utan att skada den. Mette Helbæk och Flemming Hansen flyttade från Danmark för att skapa ett retreat i den halländska skogen.
När du besöker Stedsans webbplats förstår du att platsen som Mette Helbæk och Flemming Hansen skapat är unik. Mitt ute i de halländska skogarna, med närhet till de småländska, ligger Stedsans Farm and Restaurant.
Här kan du bo i en vacker stuga eller tält i naturen och antingen laga maten, som är odlad på plats, själv eller bli serverad.
Maten är i fokus. Mette och Flemming drev en av Köpenhamns mest framgångsrika restauranger innan de för fem år sedan valde att flytta till Sverige.
– Det var många vägar som förde oss hit. Vi har jobbat med mat direkt från producenten i 20 år och i början var det smaken som drev oss framåt, men på senare år har vårt fokus legat på produktionen. Är maten ordentligt producerad smakar det så mycket bättre – inte bara för världen utan för oss själva. Det är win-win-win, säger Flemming.
Han och Mette gifte sig i Skåne 2004, där Mettes föräldrar har ett torp, men sedan tog det drygt tio år innan de fattade beslut om att flytta över till Sverige. Under dessa år studerade de hur de skulle kunna flytta ut i skogen och kunna hantera mat, vatten, ström, komposttoaletter på bästa sätt – för miljön och människor.
De flyttade 2016 och ett år sedan öppnade de Stedsans Farm and Restaurant som under åren vuxit sig större.
– Med Stedsans vill vi visa att man kan göra saker på ett annat sätt än det konventionella. Vi tar med våra gäster ut i naturen. Här ska de få smaka, känna, andas, lyssna – till rena saker. Vi använder inget gift och vi vill visa att det här kan också vara verklighet. Framtidens sätt att leva på. Och varje år kommer folk tillbaka.
Deras resort är vattenneutral där duschar, toaletter och restaurangen inte har något spillvatten.
De har inte heller matsvinn, då de odlar själva och handlar lokalt utan mellanhänder och det som eventuellt blir över går till hönsen eller komposten.
– Vi tar gärna med våra gäster på en rundtur där vi pratar om hållbarhet och vad som gör oss lyckliga. Det allra bästa är att verkligen gå på djupet med de som är intresserade. Ungefär hälften av alla gäster brukar vara det, berättar Flemming.
Istället för att hålla föredrag kring deras lärdomar använder de sig av sina egna sociala medier för att sprida kunskap och tips till sina följare. På InstagramLänken öppnas i nytt fönster har de över 61 000 följare.
– Vi säger i princip nej till de flesta medieförfrågningar som kommer. Vi tycker att det är ett för komplext område och mycket enklare att kommunicera direkt. Då kan vi dela med oss av små fina historier som kan inspirera andra att också bidra.
Till deras resort kommer många olika typer av människor – jättemånga arkitekter, folk som jobbar med hållbarhet, “foodies”, trendsättare med flera.
– Även alla som vill uppleva naturen, men kanske är för gamla för att bo i ett eget tält och mat på trangia.
Samarbetet med Almi
När pandemin slog till påverkades verksamheten inte direkt. De hade sålt 75 procent av beläggningen innan säsongen. 95 procent av gästerna kom 2020.
Värre var det sommaren 2021.
– Då slog det mycket mer, med alla reserestriktioner. Vi har en stor kundbas i Danmark, fler danska än svenska gäster. Så de första sex veckorna av säsongen låg vi 75 procent under budget. Vi behövde säga upp personal och belånade vår fastighet. Det har varit ett tufft år, men också fint på många sätt. Vi lär mycket av kriser. Vi är optimister, gräver inte ned oss utan ser att vårt projekt är viktigare än någonsin.
När pandemin slog hårt på verksamheten fick de möjlighet till finansiering i form av Brygglån hos Almi.
– Det har varit en smidig process kring lånet hos Almi. Även Din affär var givande. Att driva företag i ett nytt land är en utmaning och här fick vi bra kunskaper för att få bättre koll. Det är väldigt bra att sitta ned med duktiga människor. Det ger en stor trygghet med någon förstående och all hjälpsamhet. Självklart också fint att se att vi faktiskt hade fina nyckelsiffror, säger Flemming.
Hur beskriver du era första fyra år som företagare?
– En häftig resa! Det känns som att vi har levt fyra liv de senaste fyra åren. Vi har lärt oss jättemycket om oss själva och att sätta gränser. Vi har också blivit bekräftade i att det vi gör är rätt. Vi gör det här för att vi älskar naturen. Inte en dag är densamma – vi hör nya ljud, ser nya djur och hjärnan producerar mer dopamin. Vi inser också varje dag vad fantastiskt det här är.