Lån
Teint AB
-
Behov
Teint behövde finansiering för att kunna ta fram sina första produkter och tog kontakt med Almi med en pitch och skisser över sina plåster.
-
Lösning
Almi gick in med finansiering och bidrog även med viktiga kontakter.
-
Resultat
Lånet från Almi var helt avgörande för att köpa in produkterna.
Nebe Al-Mayahi såg en butiksanställd med ett plåster i pannan. Mannen var mörkhyad och hade ett klassiskt, ljust beigefärgat plåster.
– Jag reagerade på det. Varför fanns det inte plåster i andra hudfärger? säger Nebe.
Nu har hon med sitt bolag Teint tagit fram just det.
Nebe fick idén till plåster i olika hudfärger under 2020. Ganska snart tänkte hon på Almi som rätt samarbetspartner att gå till.
– Jag kommer från en familj där alla är egenföretagare – alla mina syskon är det – och jag har känt till Almi sedan jag var barn. Det var ett självklart val att vända oss dit.
Inför mötet hade hon och sina två medgrundare förberett en gedigen pitch noga och hade dessutom skissat fram precis hur deras första produkt skulle se ut.
– Nästa steg var att sätta igång produktionen. Vi hade lite sparade pengar, men behövde mer kapital.
De träffade Almis rådgivare som ganska snart efter mötet beviljade ett lån om 200 000 kronor.
– Allt gick jättesmidigt och vi hade en fantastiskt fin känsla efter mötet. Irma har varit en fantastisk kontakt för oss och lånet var helt avgörande – jag tror inte att vi hade kunnat köpa in produkterna annars, säger Nebe och fortsätter:
– Våra 200 000 kronor höll dessutom otroligt länge. Vi tog visserligen inga löner och kunde inte betala alla samarbetspartners fullt pris, men pengarna räckte för att lansera produkterna.
Det gjorde de redan i november 2021 – en lansering som Nebe med team pushade på ordentligt.
– Det spelar ingen roll hur bra produkt du har – du måste lansera den med rätt tajming och vi behövde göra det då, med tanke på samhällsdebatten och Black Lives Matters som var aktuellt. Vi ville göra något som inger hopp! Något påtagligt och som alla förstår och som inte är politiskt laddat, säger hon och fortsätter:
– För oss var det viktigt att inte bara fylla på med plåster som saknas utan som passar alla, därför har vi fem nyanser, från ljust till mörkt.
Produkterna togs emot såsom teamet medvetet arbetat mot:
– Fantastiskt fint. Det var vår vision och vi är glada och tacksamma över responsen. Men det ligger också otroligt mycket kraft och tid bakom de här produkterna och är inte något som “bara blev”.
Jag kommer från en familj där alla är egenföretagare – alla mina syskon är det – och jag har känt till Almi sedan jag var barn. Det var ett självklart val att vända oss dit.
Nebe Al-Mayahi
Nu har Teint även lån hos banken, vilket blev lättare att få sedan Almis lån, tror hon:
– Tröskeln och risken blev mycket lägre för banken. De såg att vi redan hade en produkt och intäkter.
Samarbetet med Almi har fortsatt. Nebe har medverkat på många av Almis events och seminarier.
– Det har ökat mitt kontaktnät i det svenska näringslivet. Folk har ett stort engagemang och en stark vilja att hjälpa till. Det är ett tips jag brukar ge andra företagare: Våga be om hjälp – du blir förvånad när du ser hur gärna folk vill hjälpa till. Speciellt när de märker hur passionerad man är.
Under Internationella kvinnodagen 2022 deltog Nebe som talare under ett av Almis seminarier där mångfald och inkludering var i fokus.
– Det är två jätteviktiga ämnen för mig som jag verkligen brinner för. Med min bakgrund har givetvis mångfald alltid funnits där. Men nu ville jag omsätta det i affärsnytta och det har därför blivit vårt fokus i företaget. Jag såg ett behov, ett gap på marknaden som jag ville fylla, med fler inkluderande produkter som representerar och reflekterar den mångfald vi lever i.
Efter lanseringen med Teint har Nebe även fått förfrågningar från andra bolag som behöver produktutveckla med mångfald och inkludering i fokus. Här kan hon och Teint gå in som konsulter. Men samtidigt har Nebe kvar sin heltidsanställning från tidigare.
– Vi kan inte ta ut löner från Teint ännu, men är just nu inne i en investeringsrunda. När vi får in tillräckligt kan vi jobba heltid med Teint och lansera internationellt.
Det är nästa steg för bolaget, ser Nebe. Visst, de har redan etablerat sig fint på den svenska marknaden, med apotekskedjorna, NK, en del Ica-butiker och snart Åhléns som återförsäljare.
– Men vi behöver komma upp i höga volymer, eftersom vår produkt är billig, och då måste vi expandera utanför Sverige. Vi har verkligen en produkt som passar utomlands.
Nu tar Teint in kapital framför allt från privata investerare, men Nebe poängterar att de inte bara vill få in pengar utan även nätverk och ett kunnande.
– Vi vill bygga vår kompetens vidare och har ytterligare en fysisk produkt på gång. Jag kan inte avslöja vad det är ännu, men det är en konsumentprodukt, ett plagg som också adresserar flera delar av mångfald – i hudton, etnicitet, kön och storlek. Med den vill vi utmana klädindustrin. Det finns redan en prototyp klar, men när den finns på marknaden beror på vår kapitalanskaffning. Vi vill att det ska bli en lika framgångsrik lansering som med våra plåster.