Lån, Riskkapital, Affärsutveckling
Vividye
-
Behov
När Vividye skulle satsa på sin teknik och produkt behövde de kapital för att kunna utveckla den vidare.
-
Lösning
Almi gick in med affärsutveckling, finansiering och Almi Invest gick in med riskkapital.
-
Resultat
Almi har möjliggjort för Vividye att utveckla bolaget och sin produkt. De har kunnat justera sin affärsmodell för att nå nya kunder och har samtidigt haft ett bollplank hos Almi. Almi Invest sitter dessutom i deras styrelse.
Vividye är experter på ytkemi, färger och hur dessa integreras bäst och mest hållbart med varandra. Det forskningsbaserade företaget har nyligen expanderat till ytterligare en industri – kosmetika.
– Tillsammans designar vi bättre och mer hållbara lösningar, säger Johanna Nissén Karlsson, vd och medgrundare.
Bolaget har fått lån och riskkapital från Almi och Almi Invest.
Idén till Vividye började 2015 på Chalmers tekniska högskola där forskaren Romain Bordes såg potential i hans upptäckter inom ytkemi och färgteknik.
– Han såg hur man kunde lösa en rad olika problem, bland annat att separera färg från textilier för att kunna återvinna dessa, vilket är väldigt svårt att göra, berättar Johanna Nissén Karlsson.
Hon och Gustav Larsson-Utas kom i kontakt med Romain på entreprenörskolan vid Chalmers tekniska högskola.
– Vi ville jobba med hållbarhet och något område vi ville lära oss mer om, såsom kemi – vilket är spännande och fantastiskt kul.
Vänder sig mot kosmetikaföretag
De hade också önskemål om att arbeta fram en fysisk produkt och fastnade för Romains forskning. Tillsammans startade trion Vividye 2020.
De är idag specialiserade på att modifiera pigments egenskaper och skräddarsyr dem för att uppfylla specifika behov hos sina kunder. Det kan handla om att förbättra egenskaper som färgintensitet och göra produkter mer hållbara.
Sedan start har de utvecklat tekniken samtidigt som de har försökt vara nyfikna på vilka som de kan hjälpa med sin lösning och vilka som är beredda att betala för den.
Grunden finns i textilbranschen, men nu har de även expanderat mot kosmetikabranschen.
– Här ser vi potential. Textilbranschen är intressant, men svår. Mycket av produktionen är i Asien och värdekedjan komplex. Därför känns en expansion mot kosmetiska produkter rätt för oss.
Vill skala upp
Johanna förklarar att kosmetikabranschen liknar den för livsmedel, med tuffa krav och regler.
– Det kommer även många nya lagförändringar som säger att du inte får jobba med en viss typ av färgämnen. Här kan vi bidra med vår kompetens.
I samarbeten med kunder kan de designa mer hållbara produkter.
– Vi bygger en skalbar affärsmodell och då är det också viktigt att bygga en teknik som går att skala. Det är kul att börja jobba mot en ny industri som kosmetikabranschen där man är hungrig för ny innovation, säger Johanna.
Johanna kan inte gå in på exakt vilka bolag som de har påbörjat samarbeten med, men det handlar om stora, globala kunder.
Almi och Almi Invest tar en risk tidigt som andra investerare inte är villiga att ta. Därför är det viktigt med statliga finansiärer – annars hade vi inte funnits kvar.
Johanna Nissén Karlsson, vd och medgrundare Vividye.
Tidig kontakt med Almi
Redan i Vividyes start kom de i kontakt med Almi.
– Almi har alltid funnits närvarande i många forum och varit duktiga på att synas. Vi visste också att det jobbar duktiga människor på Almi som har en väldigt hög närvaro hos bolagen, vilket är viktigt.
Vividye fick först Almis verifieringsmedel och har sedan fortsatt med ytterligare lån, affärsutveckling och riskkapital genom Almi Invest.
– Almi och Almi Invest tar en risk tidigt som andra investerare inte är villiga att ta. Därför är det viktigt med statliga finansiärer – annars hade vi inte funnits kvar.
Vividye har använt finansieringen till att validera marknad och teknikutveckling. Dessutom sitter Almi Invests Investment Manager Marcus Bredberg med i styrelsen.
Letar ytterligare investerare
Just nu är Vividye i fas att produktifiera.
– Vi vet att tekniken fungerar och nu ska den sammansmälta med produkten.
Johanna spår att de kan ha produkter med sin färgteknologi på marknaden om två-tre år.
Utmaningen framåt är att hitta rätt kompetens för fortsatt utveckling. Som startup behöver de också hitta mer kapital.
Om du tittar fem år framåt – var är ni då?
– Vi har vuxit och har en kontinuerlig försäljning. För oss är det viktigt att fortsatt vara en attraktiv arbetsgivare som folk söker sig till. Vi har vågat gasa, men är ändå sunda i de beslut som vi fattar.