En grupp unga människor som samtalar framför en bärbar dator.

8 tips som gör att du lyckas med din pitch

Riskkapital

Har du svårt att faktiskt beskriva vad ditt företag gör? Dags för förändring! Här får du åtta bra råd. 

  1. Gör din hemläxa
    Om du ska pitcha för kapital är det viktigt att kunna redovisa fakta. Har du testat produkten eller tjänsten på kunder? Har du undersökt marknaden? Räknat på potentialen? Sett över möjliga konkurrenter? Kollat på vilket team du har? Det gäller nämligen att ha på fötterna när du ska pitcha för att verkligen kunna få fram fördelarna med just ditt erbjudande. 
  2. Skriv ner, läs upp och korta
    Skriv ner allt det du tänker och känner kring din affärsidé och när du har gjort det läser du upp allt högt för dig själv. Sedan börjar du stryka allt onödigt och korta det som är för utdraget. Tänk efter vad det är du egentligen vill få fram. Och de här stegen upprepar du tills du är nöjd!
  3. Tänk på att knorren kommer sist
    Läser man forskningen så vet man att de som lyssnar framför allt kommer ihåg de sista tre meningarna av ditt framförande. Ska du ha någon knorr så ska den komma där, på slutet. Så lägg extra tid på de sista meningarna så att du får till en pitch som fastnar i minnet hos de som lyssnar.
  4. Låna andras ögon
    När du har kortat ner din pitch så att du känner dig nöjd så ska du be andra läsa den. Ju fler som läser och ger feedback desto bättre. Viktigt då är också att du är villig att lyssna på vad de har att säga och inte hamnar i försvarsläge. Du kan lätt bli hemmablind på ditt expertområde så var beredd att ändra på det som andra inte tycker fungerar.
  5. Anpassa efter målgruppen
    Grunden med en bra pitch är att veta vad som är syftet och vem du pitchar för. Är det en säljpitch gäller det att förstå kundens behov och hur köpresan ser ut. Pitchar du för kapital så handlar det åter igen om att ha gjort hemläxan så att investerarens tänkta frågeställningar besvaras.
  6. Visa engagemang
    Att känna och visa engagemang för det du pitchar är jätteviktigt. Där handlar det mycket om att i framförandet visa att du verkligen tror på din idé och att du lyckas väcka mottagarens intresse. Engagemang visar du också genom den trovärdighet det innebär att kunna redovisa fakta.
  7. Klocka dig själv!
    Ska du pitcha muntligt måste du hålla koll på tiden. Får du två minuter så ska din pitch inte ta längre än två minuter att läsa upp. Andas du på fel ställe eller skrattar till så rinner sekunderna iväg och du hinner inte pitcha klart. Öva, öva och öva tills du vet precis i vilket tempo du ska prata och håll dig till ditt manus – här finns ingen tid för utsvävningar.
  8. Ge dig möjlighet att bli bättre
     Att bli bra på att pitcha är en läroresa och det är också anledningen till att det dyker upp fler och fler tävlingar och arrangemang kring just detta. Om du ser till att pitcha i sammanhang där du kan få kvalificerad feedback så lär du dig. Du kan inte sitta själv på kammaren och skapa din perfekta pitch – du måste ut och testa vad som håller.