Affärsutveckling
Vilka myter har vi egentligen om hållbarhet och våra små och medelstora företag? Här spanar vi in fem myter – och ser varför de inte stämmer.
Små och medelstora företag utgör ryggraden av Sveriges ekonomi och har därför en viktig roll att spela inom hållbar utveckling.
Men det finns en rädsla bland mindre företag att hållbarhetsarbetet ska bli övermäktigt både ekonomiskt och organisatoriskt.
Många av myterna som bygger upp rädslan är ganska enkla att slå hål på.
Här svarar vi därför på fem vanliga myter om hållbarhet och företagande:
- ”Hållbarhet är dyrt.”
Hållbarhet kan faktiskt vara motsatsen till dyrt. Det handlar helt enkelt om att använda det du redan har smartare och skapa nya erbjudanden som gör att du tjänar mer på varje vara eller tjänst som du säljer. Du kan alltså både spara pengar och hitta nya intäkter.
Det behöver inte heller nödvändigtvis föregås av stora investeringar, även om också de brukar löna sig i längden. - ”Jag måste lösa allt direkt för att inte få kritik.”
Alla behöver inte göra allt och absolut inte samtidigt. Hitta hållbarhetsområden som är relevanta för ditt företag, där din påverkan är som störst, och fokusera på dem. Det gör också att ditt hållbarhetsarbete särskiljer sig från andras.
Hållbarhetsarbetet är dessutom en resa där vissa är i början och andra kommit längre. Så länge du är transparent mot dina kunder om var du befinner dig i arbetet finns det en förståelse för att du ännu inte kommit hela vägen. - ”Andra i branschen har redan kommit långt. Det är ingen idé för mig.”
Jodå, men sätt rätt ambitionsnivå för dig. Vill du ta på dig ledartröjan eller ta rygg på någon annan? Det spelar ingen roll. Det viktigaste är att alla följer med på resan och att du lägger dig på den nivå som ditt företag mäktar med. - ”Hållbarhet är abstrakt.”
Faktum är att det går att mäta och följa upp hållbarhet med hjälp av KPI:er, precis som du gör med det mesta i ditt företag. Genom att mäta ditt hållbarhetsarbete blir det enklare att hålla koll på hur det går och du kan berätta för dina kunder och medarbetare om framstegen som ni gör. - ”Jag behöver rekrytera personer med hållbarhetsexpertis.”
Du kan mycket väl redan ha hållbarhetsstjärnor i ditt företag. Identifiera dina intraprenörer och involvera dina medarbetare. De kan sina områden bäst och kan ha idéer om hur du kan spara resurser och utveckla nya erbjudanden.
Dessutom kan hållbarhetsarbete skapa intern stolthet, bättre samanhållning och en känsla av meningsfullhet.