Lån
Hur kan företagare tänka kring tillväxten och utvecklingen av bolaget framåt?
Anneli Viklund är rådgivare hos Almi och coachar företag i deras tillväxt. Här är hennes tips för att växa och fem viktiga områden du bör ha koll på.
Att bestämma sig för att göra en tillväxtresa med sitt företag eller att växa organiskt är ett centralt beslut som kräver noggrann övervägning av flera orsaker. Det menar Anneli Viklund, rådgivare sedan många år på Almi.
– Genom att noggrant överväga ett antal punkter och förstå skillnaderna mellan en tillväxtresa och organisk tillväxt kan du som företagare fatta ett välgrundat beslut om vilken strategi som bäst passar ditt företags unika situation och mål, menar hon.
Här är fem viktiga områden som du som ägare bör fundera över inför en tillväxtresa:
1. Vision och mål
– För att växa krävs en tydlig och väl formulerad vision samt smarta mål. Vilka är dina långsiktiga mål och din vision för företaget? Kopplat till detta kan du fundera över om du snabbt kan öka marknadsandelar och expansion – eller föredrar du en långsiktig och stabil tillväxt? Om målet är att snabbt växa och ta en ledande position på marknaden – ja, då är en tillväxtresa något för dig, säger Anneli.
2. Finansiering
– Har du tillräckligt med kapital för att stödja en snabb tillväxt eller expansion? Varje tillväxtresa kräver exempelvis kapital, rätt planering, rätt organisation, kunskap om marknaden, och inte minst, muskler för att marknadsföra företaget och dess erbjudanden till kunder, fortsätter Anneli Viklund.
Det kan kräva att företaget satsar egna resurser tillsammans med externt kapital eller lån, istället för egengenererade intäkter i en mer långsam tillväxtprocess.
3. Marknad
– Finns det möjligheter på marknaden att växa just nu? Har du undersökt och förstått om dina produkter eller tjänster är gångbara på marknaden, och hur snabbt du kan möta dessa behov? Krävs marknadsföring? Det är viktigt att ställa sig de här frågorna. Varje marknad kräver nämligen en fortlöpande marknadsundersökning och där får du också svar på om det finns ett problem eller behov att möta hos just dina kunder. Vill du däremot växa långsamt är det bättre att möta efterfrågan i mindre steg.
4. Organisation och ledarskap
– Har du den organisation och det ledarskap som krävs för att växa? Finns det ett så kallat ”growth mindset” i teamet? Tillväxt kräver skalbarhet och automation, menar Anneli, och fortsätter:
– Kan företagets organisation både personal- och processmässigt klara av att skala upp verksamheten? Som växande företagare måste vi kunna planera för ökad komplexitet samt nya och snabbare affärer om vi bestämmer oss för att växa.
5. Risk
– Att växa innebär helt klart att ta en kalkylerad risk. Egentligen innebär mer eller mindre allt företagande självklart en risk. Frågan du behöver ställa dig är hur mycket risk du är beredd att ta i ditt bolag? Snabb expansion innebär, till skillnad mot en organisk tillväxt, ofta större investeringar när det gäller tid, energi, pengar och så vidare, säger Anneli Viklund, rådgivare hos Almi.