Affärsutveckling
Du har säkert hört talas om “netto noll”. Men vad är det? Och vad krävs av ditt företag? Lär dig mer här!
När vi pratar om “netto noll” och “nettonollutsläpp” innebär det klimatneutralitet – alltså en strävan om att minska utsläppen av växthusgaser och se till att samma mängd växthusgaser som ändå släpps ut också tas bort från atmosfären.
Som företag kan man kompensera i form av olika åtgärder för att binda motsvarande mängd kol som har släppts ut. Dessa åtgärder är dock mycket komplicerade så det är bättre att fokusera på det viktigaste, och primära målet med netto noll, nämligen att minska sina utsläpp.
Netto noll – 2050
Parisavtalet uppmanar oss att minska utsläppen med 45 procent till 2030 och att netto noll ska uppnås till 2050. Parisavtalet syftar till att begränsa den globala temperaturökningen till under 2 grader, med en strävan att hålla den under 1,5 grader.
Sverige har valt att ha målsättningen att uppnå netto noll redan år 2045! Enligt experter krävs det att alla tar det här på allvar och vidtar åtgärder redan nu för att vi överhuvudtaget ska kunna nå målet om netto noll.
Så vad kan du som företag göra för att bidra till att vi når målet? Eftersom vi alla bär ansvar för att nå dit krävs milstolpar längs vägen. Delmål, som du är van vid att sätta, mäta och rapportera inom andra områden när det gäller ditt företagande.
Hur du ska gå tillväga för att reducera dina utsläpp av växthusgaser och nå netto noll i företaget beror såklart på din verksamhet, men det kan handla om att:
- Se över vilka inköp ditt företag gör och hur de levereras till er.
- Minska avfall genom att övergå till en mer cirkulär affärsmodell.
- Minska energiförbrukningen genom att byta till mer energieffektiva processer inom produktionen.
- Hantera kylning och uppvärmning på bästa sätt – kan till exempel spillvärme tas om hand och användas som uppvärmning någon annanstans?
- Fasa ut alla fossila bränslen både när det gäller energi och transporter.
- Investera i förnybar energi.
Direkta och indirekta utsläpp
Kom ihåg att sätta mål och löpande mäta vilka framsteg du gör. När netto noll ska räknas samman är det många faktorer som spelar in. Alla växthusgaser räknas med, inte bara koldioxid, utan även metan och lustgas bland annat. Dessutom delas utsläpp av växthusgaser in i direkta och indirekta. Dessa kallas för scopes.
Direkta utsläpp hör till scope 1-utsläpp. De kommer direkt från ditt företag och företagets tillgångar, såsom byggnader, fordon och fabriker.
Indirekta utsläpp är antingen scope 2- eller scope 3-utsläpp. Scope 2-utsläpp kommer från källor som ditt företag inte kontrollerar direkt, men ändå bidrar till. Som till exempel el, uppvärmning och kylning.
Indirekta scope 3-utsläpp omfattar hela värdekedjan i ditt företag – såsom kundernas användning av företagets tjänster eller produkter. Dessa är svårare att spåra, eftersom du inte direkt kan kontrollera dem, men ändå ger upphov till dem.
När Almi exempelvis finansierar kunder eller investerar via Almi Invest är detta scope 3-utsläpp. Vi påverkar genom finansiering eller investering, men kan inte kontrollera företagen direkt. Det är ändå av stor vikt att vi mäter vilken effekt varje finansiering och investering har vad gäller utsläpp.