Så kan du ta del av Almis nätverk

Det är ofta ensamt att vara företagare. Du ska styra företaget framåt – och har sällan någon att bolla viktiga frågor med. 

Almi har ett stort nätverk – både av andra företagare och i andra aktörer – som vi gärna kopplar ihop dig som företagare med. Spana in här!

Ett nätverk kan ge dig som företagare en skjuts framåt. Med rätt personer i ditt nätverk kan du utbyta erfarenheter, utvecklas som företagare, hjälpa andra och ha ett fantastiskt bollplank av kloka hjärnor när utmaningarna kommer. För det gör de!

Almis strategigrupper

Hos Almi har vi sett styrkan i att sammanföra vd:ar från olika företag och branscher i egna nätverk. En grupp består av fem-sju företag och representeras av en-två personer, vd och ytterligare en nyckelperson i bolaget. När deltagarna möts har de ofta väldigt mycket gemensamt trots att de är från vitt skilda branscher. Utmaningarna är liknande oavsett bransch och företag. 

Strategigruppen som lever vidare

Jens Thulin, grundare av Mylla, är en av alla deltagare i Almis strategigrupper. Hans nätverk blev så lyckat att de åtta vd:arna fortsatt träffas, även om träffarna inte längre är i Almis regi:

– Det var ett väldigt bra upplägg från Almis sida. Sedan hade jag tur, och kanske lite skicklighet, att komma i en så bra grupp. Vi har en bra dynamik och tilltro till varandra. Vi har numera kvartalsträffar som vi delar upp mellan oss. Varsin vd-dag med frukost, lunch och workshop, vilket är väldigt kul och givande, berättar Jens. 

Läs hela intervjun med Jens, du hittar den här

En man med skägg och mörkt hår lutar sig avslappnat mot en stor hög av halmbalar. Han bär en svart vadderad väst med en logotyp på bröstet, en grå långärmad tröja och en smartklocka på handleden. Bakgrunden är en mulen himmel med några trädtoppar i fjärran.

Rådgivarna processleder

Almis erfarna rådgivare leder strategigrupperna med olika frågeställningar och vissa av grupperna är mer nischade med fokus på exempelvis hållbar utveckling, tillväxtutmaningar eller internationalisering.

Bland de frågeställningar som kan lyftas finns till exempel: Ägar- och styrelsefrågor, försäljning, ledarskap, kompetensförsörjning, styrning, affärsmodell, lönsamhet och ekonomistyrning.

Fördelar med strategigrupp

Vilka fördelar finns det med att ingå i en av Almis strategigrupper?

  • Du får chans att lyfta blicken från de operativa frågorna och tänka långsiktigt tillsammans med ledare i samma situation.
  • Du får även möjlighet att stärka ditt ledarskap och få ett större nätverk av entreprenörer, experter och rådgivare.
  • Du breddar din kunskap, får nya perspektiv, bollar idéer och kan lära och inspireras av andra ledare. 

Mångfald i fokus

En strategigrupp löper över åtta-tolv månader beroende på hur många som deltar och hur ofta man träffas. Målet är att företagen som deltar ska nå eller närma sig de mål som är uppsatta genom att lära av varandra och tänka nytt eller branschöverskridande. 

Almis ambition är att gruppen ska vara mixad vad gäller branschtillhörighet, ålder, kön och etnisk bakgrund. Mångfald är viktig i din utveckling och ger ny inspiration.