
10 tips för en mer effektiv marknadsföring
Vill du nå ut till dina kunder utan att spräcka budgeten? Almis rådgivare Moa Jäger delar med sig av sina bästa tips för kostnadseffektiv marknadsföring. Lär dig hur du identifierar dina idealkunder, väljer rätt kanaler och särskiljer dig från konkurrenterna.
1. Ringa in dina idealkunder
– Den billigaste marknadsföringen är den som på riktigt ger mest bang for the bucks. Därför är det viktigt att inventera läget innan du bestämmer dig för vad som är det mest kostnadseffektiva valet för just ert företag. Allt marknadsarbete bör utgå från era idealkunder.
Steg ett är därför alltid att identifiera vilka som är dina idealkunder. Att försöka nå ut till alla möjliga kunder blir både jättedyrt och ger dålig effekt. Så: Vilka vill du på riktigt nå? Vilka är det som verkligen värdesätter det du erbjuder? Där du på riktigt löser ett problem eller fyller ett behov?
Här gäller det att våga plocka bort kunder som tar tid, är dyra och som inte förstår värdet i att köpa av dig. Om du säljer till företag behöver du också ringa in vem eller vilken roll på bolaget som har mandat att köpa. Annars riskerar du att förlora värdefull tid om du hör av dig till helt fel personer.
3. Jämför dig med konkurrenterna och hitta din unika positionering
– Inget företag kommer undan jämförelser idag. Olika kundgrupper jämför på olika vis, exempelvis är jämförelsesajter mycket vanligt i vissa branscher. Därför är det superviktigt för alla som vill nå igenom bruset att också lära känna sina konkurrenter och inventera vad som skiljer er åt. Ju bättre du är på att beskriva din egen unika position och erbjudande desto lättare når du igenom bruset.
Ställ dig följande frågor:
- Hur löser du kundens problem?
- Vad skiljer dig från konkurrenterna?
- Vad gör dig bättre än dina konkurrenter?
Ofta beskriver vi oss på samma vis över tid, men kanske är det läge att vrida på beskrivningen för att tydliggöra just er unika position jämte era konkurrenter? Hur kan du bäst beskriva dig och dina produkter eller tjänster? Använd svaren i din marknadsföring.
Kunder och konsumenter drunknar i marknadsföring idag. Det företag som är bäst på att ta en tydlig position och visa värde för kund har störst chans att nå igenom bruset och stå stark mot sina konkurrenter.
4. Jobba med både nya kunder och merförsäljning
– Oavsett om du är ny som företagare eller hållit på ett tag har du många interaktioner med dina kunder. Kundresan handlar om alla interaktioner som sker med kunden – före, under och efter ett köp. Tänk på att marknadsföring och försäljning med fördel kan ske under alla faser av kundresan!
Är du exempelvis duktig på merförsäljning idag, då bör du givetvis fortsätta med det, men en plan för året kanske också bör innehålla att hitta flera nya kunder? Eller motsatt: Har du lätt att få nya kunder att göra ett första köp, men inte mera – ja, då kanske du ska jobba med merförsäljning. Kanske behöver ni även fundera över att paketera kompletterande erbjudanden?
Inom e-handeln finns det många knep kring merförsäljning, som ofta är inbyggda i plattformen. I fysiska butiker kan du ha erbjudanden vid kassan och säljer du tjänster kan du följa upp vilka ytterligare behov som finns hos dina kunder. Låt alla medarbetare bli bra på att undersöka kundernas behov!
5. Sätt tydliga mål för din marknadsföring
– När du har gjort de första punkterna, själva analysen, är det dags att fundera över hur mycket effekt du vill ha eller behöver. Försök att specificera så tydligt som möjligt vilka aktiviteter eller önskat utfall ni vill nå. Det vill säga, sätt mål eller nyckeltal att arbeta mot och följ upp.
Exempelvis: Hur många nya kunder ska vi få i år? Hur mycket merförsäljning till befintliga kunder? Hur många inlägg på sociala medier? Hur många säljmöten? Och så vidare. Sätt en önskad volym för intäkter och andra viktiga mål som du vill nå. Forskning visar att ju tydligare mål vi sätter, desto lättare når vi dem.
6. Gör en visuell årsplanering
– Nu vet du vem du ska nå, när, var och vilket utfall du önskar. Då är det enkelt att sätta ner informationen i en årsplanering. Du behöver inte köpa något dyrt program för att göra en årsplanering eller ett årshjul utan det fungerar fint exempelvis med Powerpoint eller Excel. Det som behövs är en linjär tabell eller cirkel med 12 månader där du specificerar vilka aktiviteter som ska göras, när och var. Även vilka kanaler eller fysiska platser kan anges.
Det finns ofta givet innehåll i ett årshjul som ni kan börja med att placera ut – kanske ska ni besöka en mässa, lansera något, ha ett digitalt event eller ett superbra kundcase som ni vet är klart en viss tid och som kan lyftas fram? Varva sådana typer av aktiviteter med exempelvis kunskapsinlägg på sociala medier där ni visar er expertis och annat som händer i ert bolag.
Ett årshjul kan även innehålla andra rena säljaktiviteter som hur och när säljmöten ska ske och med vem. Årsplaneringen hjälper er också att effektivisera era aktiviteter så att ni inte skjuter åt olika håll utan hittar en struktur där aktiviteterna i planen driver till och/eller följer upp varandra, säger Moa och fortsätter:
– Vissa typer av aktiviteter går det också att effektivisera. I exempelvis sociala kanaler är det enkelt att vara smart och jobba med mallar och återvinning, såsom återkommande teman som går att skriva på förhand och intervjumallar som kan återanvändas. Kanske kan ni hjälpas åt internt och ta ett tema var? Tänk också på att ta hjälp av andra med samma målgrupp som ni själva för exponering! Då kan ni genom samarbete med andra företag få en mycket större exponering mot era gemensamma idealkunder.
7. Utse ansvariga och sätt en budget
– När ni nu har er plan tydlig framför er så är det dags att utse ansvarig för varje moment i planen samt hur och när arbetet med genomförandet av planen ska följas upp. Hitta den rytm som passar ert företag och den bransch ni är i. Månadsvis är ofta bra, men det kan finnas olika branschförutsättningar såsom långa säljcykler som kräver att ni bryter ned uppföljningen på andra sätt.
Säljer ni exempelvis jätteavancerade konsulttjänster kan ni behöva sätta mål i aktiviteter och exempelvis följa upp hur många kundmöten ni har gjort – och inte enbart fokusera på lyckat sälj. Det är skönt att kunna se att man har gjort saker även om det inte har lett till sälj direkt.
Digitalt är det ofta enkelt att få underlag för uppföljningen, men var kritisk här.Se vilken konvertering ni fått. I uppföljningen och den initiala analysen ser ni var kunderna är och var de köper – ta till er den kunskapen och justera er planering efter behov om det visar sig att den initiala analysen inte var helt korrekt, säger Moa och fortsätter:
– Varje del i er plan behöver också en budgetpost. Detta är givetvis extra viktigt om ni har en tajt budget att röra er med. Går det inte ihop? Vad tror ni på riktigt kommer att nå ut och ge konvertering? Prioritera och justera i planen om det visar sig att allt ni önskat faktiskt inte får plats. Kanske kan enklare varianter göras för mindre kostnad om ni tänker om?
Prioritera och justera i planen om det visar sig att allt ni önskat faktiskt inte får plats. Kanske kan enklare varianter göras för mindre kostnad om ni tänker om?
Moa Jäger
8. Låt kunderna provsmaka
– Om du upplever att det är svårt att sälja eller nå ut – speciellt om kunderna inte känner dig eller er – fundera över vad ni erbjuder som ger en möjlighet att “smaka på ert erbjudande” och det blir som en dörröppnare. Kanske kan ni bryta ut något ur ert erbjudande? Ge en gratis provperiod, introduktionsföreläsning digitalt, prover eller liknande? Självklart kan denna typ av “prova på”-erbjudande se väldigt olika ut beroende på vad ni säljer, men försök hitta er dörröppnare, så kunden får chans att prova er innan ett eventuellt större köp.
9. Våga använda kunder i marknadsföringen
– Fråga alltid befintliga kunder om ni får skriva om dem och uppdraget i era kanaler när ni har gjort ett bra projekt där de är nöjda. Lyft fram vad ni gjort, vilket värde ni skapat för kund och vad kunderna tyckte i ett case. Detta är bland den bästa marknadsföring vi kan använda oss av – när kunderna själva berättar att era tjänster eller produkter är jättebra!
Så våga alltid fråga kunderna och se till att sätta in frågan i en struktur så att det inte glöms bort. Detta gäller givetvis oavsett bransch. När någon skriver en superhärlig recension, fråga: Får vi göra ett case av det här? Då har du redan fått ett bra underlag att använda.
10. Ta kontakt med Almi
– Vi har mycket rådgivning kring bland annat marknadsföring och försäljning. Ta gärna kontakt med oss för ett första möte, säger Moa Jäger, rådgivare hos Almi.