Att attrahera och rekrytera ny kompetens till ett litet eller medelstort företag kan vara en utmaning, men med rätt strategi kan det bli en framgångsrik process. Här är några viktiga punkter att tänka på:
- Börja med att definiera tydliga krav och förväntningar
Innan du börjar rekryteringsprocessen, se till att du har en klar bild av vilka kompetenser och egenskaper som är nödvändiga för rollen. Skapa en lagom detaljerad kravprofil som tydligt kommunicerar vad som förväntas av kandidaten. Har du kollegor, be dem gärna komma med input på kravprofilen. Bestäm dig för ett lönespann för rollen. - Använd flera rekryteringskanaler
Utifrån kravprofilen skriver du ihop en annons på max en sida. Annonsen ska gärna inledas med en kort säljande rubrik, gärna i frågeform ”gillar du att….”. För att nå ut till en bredare målgrupp, använd olika rekryteringskanaler som sociala medier, jobbsajter, och nätverksevenemang. Detta ökar chansen att hitta rätt kandidat. Det finns en del siter där annonsering är gratis. Dela annonsen själv och be kollegor och personer i ditt närverk att göra detsamma. - Bygg ett starkt och genuint arbetsgivarvarumärke
Kandidater besöker ofta ett företags hemsida eller sociala kanaler i samband med att de ser en annons och söker jobb. Därför kan det vara bra att visa upp företagets kultur, värderingar och fördelar med att arbeta hos er genom exempelvis sociala medier och företagets hemsida. Tänk på att vara genuin och kanske låta egna medarbetares röster delas. Ett attraktivt arbetsgivarvarumärke kan göra ditt företag mer tilltalande för potentiella kandidater. - Försök att ha en effektiv rekryteringsprocessen
En smidig och snabb rekryteringsprocess kan göra stor skillnad. Se till att hålla kandidaterna informerade under hela processen och ge snabb återkoppling. De som är relevanta söker ofta flera jobb och behöver veta hur de ligger till i din process. Ett snabbt nej till de som inte passar alls, är bättre än inget svar alls. - Ha alltid strukturerade intervjuer och ta referenser
Förbered dig genom att ta fram ett frågebatteri med öppna frågor där du ber kandidater berätta och exemplifiera på ett konkret sätt. Ställ samma frågor till alla för att kunna göra en rättvis bedömning. Fokusera på vad som är relevant för rollen och ställ frågor kring erfarenheter, kompetens och personlighetsstil. Man kan börja med korta telefonintervjuer till ett större gäng sökande, för att sedan kalla till intervjuer fysiskt. Blanda in fler i bedömningen genom att låta slutkandidater träffa någon/några kollegor du har hög tillit till. Kontakta referenser innan avtalsskrivning. - Erbjud så konkurrenskraftiga förmåner du kan
För att locka toppkandidater, se till att erbjuda konkurrenskraftiga löner och förmåner. Även om du inte kan erbjuda höga löner, var tydlig med andra förmåner som företaget erbjuder, som en bra arbetsmiljö, balans mellan arbete och fritid, och möjligheter till personlig utveckling. - Första tiden är avgörande
Mycket talar för att första tiden på ett jobb kan vara avgörande för hur väl en person trivs och presterar framöver. Lägg extra mycket tid i början på din nya kollega genom tydliga mål, korta deadlines och regelbunden feedback. Detta skapar trygghet och kan glesas ut när en person blir varm i kläderna. Se även till att hen blir introducerad till relevanta personer i nätverket för att kunna snabbt bli självgående och avlasta dig.
Genom att följa dessa steg kan du som liten och medelstor företagare öka dina chanser att attrahera och rekrytera rätt kompetens, vilket i sin tur kan bidra till företagets tillväxt och framgång.
Lycka till!