Sedan 2012 har Almi erbjudit mikrolån för att stödja nystartade företag. En ny rapport framtagen av Roger Svensson, docent och Senior Research Fellow, på uppdrag av Almi, visar att även små belopp kan göra stor skillnad för småföretagens tillväxt.
Rapporten använder difference-in-difference metoden för att undersöka effekterna av mikrolån på småföretag. Resultaten visar att mikrolån leder till en ökning av antalet anställda med 0,4–0,6 personer och en omsättningsökning på 500 000–700 000 kronor jämfört med kontrollgruppen.
Rapporten visar att mikrolån har en betydande effekt på småföretags tillväxt, särskilt i deras tidiga faser. De små beloppen har en stor relativ effekt, vilket hjälper företag att övervinna initiala hinder. Mikrolånen stödjer framför allt företag med få anställda och låg initial omsättning.
Almis mikrolån är en viktig resurs för nystartade företag som behöver finansiellt stöd för att komma igång. Genom dessa lån kan småföretag ta de första stegen mot tillväxt och framgång.
Difference-in-difference-metod
För att kunna dra några slutsatser om effekterna av Almis finansiering behöver man kunna säga vad som skulle ha hänt om den inte genomfördes. Därför behöver man en behandlingsgrupp av företag (som finansieras av Almi) respektive kontrollgrupp av företag (som inte finansieras av Almi) och möjligheten att kunna följa utvecklingen för utfallsvariablerna (företagens antal anställda och omsättning) i båda dessa grupper före och efter finansieringens införande.
En lämplig statistisk metod att använda är difference-in-difference (DiD), där man jämför utvecklingen i utfallsvariabeln i behandlingsgruppen med kontrollgruppen före och efter att finansieringen införs. På så sätt är DiD en statistisk metod som efterliknar ett kontrollerat experiment, trots att man använder observationsstudiedata.
Mer om DiD-metoden kan du läsa om i rapporten.