Helene Strandkvist

MeWe&You ska hjälpa kvinnor att må bättre under klimakteriet

Affärsutveckling, Lån

MeWe&You Health AB

  1. Behov

    MeWe&You behövde testa sin affärsmodell och ställa rätt frågor till rätt målgrupp.

  2. Lösning

    Almi gav rådgivning, affärsutveckling och hjälpte till i arbetet att justera affärsmodellen. Dessutom bidrog Almi med finansiering av den tekniska lösningen.

  3. Resultat

    Lånet från Almi var helt avgörande för att kunna bygga lösningen och fylla den med innehåll från alla olika professioner inom kvinnohälsa.

Innan Helene Strandkvist fyllt 40 år upplevde hon ett jobbigt förklimakterie. Under en period var hon tvungen att helt sluta jobba.
Nu vill hon med företaget och den tekniska lösningen MeWe&You hjälpa andra kvinnor.

Kvinnor i klimakterieåldern är den snabbast växande gruppen på våra arbetsplatser idag.

– Vi utgör 60 procent av alla arbetande kvinnor. Det betyder att när vi är på toppen av vår karriär och inkomst så ställs vi inför den här stora utmaningen som klimakteriet innebär, säger Helene Strandkvist.

Hon vet vad hon pratar om. Redan hennes förklimakterie, innan hon fyllt 40 år, blev en otroligt tuff period.

Johan och Helene Strandkvist, grundare av MeWe&You
Att kvinnor drabbas hårt av klimakteriet är ett problem för många, ser grundarna Johan och Helene Strandkvist: “Det här bidrar till ojämlikhet mellan könen på arbetsplatser och en frånvaro av kvinnor på avgörande ledarpositioner. Här måste vi göra mycket mer.”

– Jag fick plötsligt svårt att hantera stress och känslor. Jag var irriterad på mina arbetskamrater och stormade ut ur möten i ilska och gråt. Det var totalt olikt mig – jag förstod inte vad som hände, säger hon.

En av hennes bekanta fick koncentrationssvårigheter, glömde bort viktiga möten, namn och ord mitt i meningar – ja, för henne blev det så problematiskt att hon kände sig tvungen att tacka nej till ett VD-jobb.

– För mig slutade det så illa att jag behövde ta en paus helt från arbetet under en period och därefter var det svårt att komma tillbaka, berättar Helene.

Hon fann ingen direkt hjälp att få inom vården, läkarna visste inte ens att det kunde bero på förklimakteriet, så Helene läste på så mycket som möjligt själv och skolade om sig inom kvinnohälsa och funktionsmedicin.

– Jag insåg vilket vanligt problem det här är för kvinnor i klimakteriet.

Nästan alla kvinnor upplever ett brett spektrum av känslomässiga, kroppsliga och mentala symtom, och hela 80 procent av kvinnorna säger att det påverkar deras dagliga liv, familj, karriär och arbetsprestation negativt. Dessutom är symtomen olika för varje kvinna.

– Nu finns mer kunskap än när jag drabbades, men den är fortfarande för generell och säger ingenting om hur kvinnan personligen bäst hanterar sina symtom. Idag finns ingen lösning som passar alla när det kommer till klimakteriehälsa. Det var därför vi startade MeWe&You. Vi tänkte att det här kan teknik hjälpa till med, säger Helene.

Almis stöd har varit helt avgörande för att kunna bygga lösningen och fylla den med innehåll från alla olika professioner inom kvinnohälsa.

Helene Strandkvist, medgrundare MeWe&You

Hon grundade företaget tillsammans med sin man Johan, när hon blev antagen till Arctic Business Incubator vid Luleå tekniska universitet. Genom maskininlärning och artificiell intelligens har de nu skapat en teknisk lösning och app.

– Vår vision har alltid varit att stötta kvinnor i klimakteriet till ett hälsosamt och lyckligt liv, genom avancerad teknik. Själva lösningen för att göra det och vilka kvinnor vi ska vända oss till har ändrats flera gånger under tiden. Nu har vi landat i det här som känns absolut bäst och vi vill profilera oss som världens första app som hjälper professionella kvinnor i arbetslivet att hantera hela klimakteriet.

De har nyligen lanserat en beta-version av appen som just nu testas av 100 kvinnor i målgruppen.

– Det har varit viktigt för oss att skapa något som kvinnor kan interagera med direkt, som ger effekt och löser problem utifrån vetenskaplig grund, oavsett om kvinnorna upplever problem hemma eller på arbetet.

Till skillnad från andra appar som också vill hjälpa till med klimakteriebesvär ser Helene att MeWe&You bättre klarar av att personligt matcha varje kvinna till rätt aktivitet för att hantera symtom.

– Kvinnorna har en daglig interaktion med appen vilket gör lösningen mer värdefull och anpassad för dem personligen och över tid. Appen kommer också att lära sig av användarna för att bli bättre för alla.

Tre iPhones som visar olika vyer av appen från MeWe&You
MeWe&You för just nu samtal med olika företag för att landa ett pilotprojekt med arbetsplatser. “Då kan vi lära oss mer av användarnas deltagande. Vi vill verkligen testa vår lösning på fler kvinnor och arbetsplatser”, säger Helene.

Resan med företaget har stundtals varit tuff. Från början jobbade Helene helt ensam.

– Att jobba ensam är inget som jag rekommenderar någon annan. Det är mycket bättre att vara fler.

Idag är hon den enda som jobbar heltid, men hon har fem personer i teamet på deltid och kontrakt. Hon kom även tidigt i kontakt med Almi och rådgivaren Martin Bröms.

– Martin stöttade mig i mitt tankearbete kring affärsmodellen och han hjälpte mig att få struktur. Martin gav mig också många råd för resten av resan och han lärde mig att ställa rätt frågor till målgruppen.

MeWe&You har också fått finansiering från Almi i form av ett innovationslån för att kunna bygga sin tekniska lösning.

– Det, tillsammans med de regionala stöd som vi har fått, har varit helt avgörande för att kunna bygga lösningen och fylla den med innehåll från alla olika professioner inom kvinnohälsa. Det är vi supertacksamma för. Utan samverkan mellan olika aktörer hade vi inte kunnat skapa det vi nu har gjort.

Just nu är ytterligare finansiering den största utmaningen. Med mer pengar i kassan vill Helene utöka teamet, utöka funktionerna och innehållet i appen och nå ut till ännu fler professionella kvinnor. Den tekniska grunden är klar, nu ska den bara bli smartare.

Men Helene upplever att investerar-klimatet har blivit extra tufft. Speciellt uppe i Norrland.

– Vi försöker hitta investerare och affärsänglar som ser storheten i det här – att kunna nå och hjälpa den här eftersatta målgruppen. Jag är lite förvånad över att intresset är så svalt här i Norrbotten. Jag vill inte gärna tro att det beror på att vi jobbar med en kvinnofråga, men hittills har det tyvärr känts som att många investerare har större förtroende för yngre män än att prioritera det här. Det innebär att om vi bara hittar investerare i södra Sverige och Europa för verksamheter som sysslar med kvinnofrågor så finns snart bara de traditionella manliga branscherna kvar här uppe, säger Helene och fortsätter:

– Det är ju så att många ängelinvesterare är män i 60-årsåldern och de har tyvärr svårt att förstå det här. Det behöver vi ändra på.

Fakta MeWe&You Health AB

Grundades: I oktober 2021 av Helene och Johan Strandkvist som äger bolaget.

Säte: Luleå och Stockholm.  

Erbjuder: En applikation som hjälper professionella kvinnor i arbetslivet att hantera klimakteriet. Företaget använder MI/AI för att personligt matcha varje kvinna till de bästa vetenskapligt baserade aktiviteterna för att hantera symtom, med målet att kvinnor ska kunna känna sig friska och lyckliga i klimakteriet och i arbetslivet – varje dag.  

Kunder: 100 professionella kvinnor i arbetslivet testar just nu MeWe&You:s uppdaterade applikation.  

Anställda: Helene på heltid och resten av teamet, fem personer, på deltid och/eller på kontrakt.

Webb: meweandyou.com/

 Helene Strandkvist

Almis rådgivare om MeWe&You

Martin Bröms är rådgivare hos Almi och kom i kontakt med Helene och MeWe&You för några år sedan:  

– De hade kört fast lite grann då. De hade utvecklat ett verktyg, men hade en affärsmodell som inte riktigt fungerade och ville ha stöd från Almi för att ta reda på om det nya sättet fungerade bättre. De fick affärsutveckling från oss. Vi pratade en hel del om hur tjänsten skulle kunna ändras. De fick verifieringsmedel parallellt för att kunna göra sin nya prototyp, sitt nya verktyg, och gjorde en pilot mot den nya målgruppen, utvecklade sin tjänst och sökte sedan innovationslån hos oss.    

 

Varför har finansiering och affärsutveckling varit rätt för dem?  

– De tar fram en ny tjänst och behöver hitta rätt erbjudande som passar målgruppen. Då är rådgivningen viktig för att testa sig framåt. Det är inte jättenkelt att utveckla själva verktyget utan det måste tas fram steg för steg för att få rätt funktioner och anpassat till rätt målgrupp. Dessutom behövs ofta pengar för att kunna utveckla vidare.    

 

Vilken potential har de?  

– Om jag ser till vad jag känner till kring målgruppen, kvinnor med förklimakterie- och klimakteriebesvär, så är det en väldigt stor målgrupp och många lider i tysthet. Är det ett stort problem så finns det också affärsmöjligheter. Jag har även fått det bekräftat parallellt hos min syster som är barnmorska och jobbat som stafettvikarie och uppmärksammat hur väldigt många kliniker vill erbjuda hjälp och lösningar för målgruppen med den här typen av problematik. Idag finns inte det digitala verktyget – ännu.

Martin Bröms, rådgivare hos Almi