Affärsutveckling
Almi har sett många företag lansera nya tjänster och produkter. Här är våra råd till dig:
- Om du tar fram en ny innovativ tjänst, så behöver den inte alltid komplettera den du redan har, du kan ha flera affärsområden
Det viktiga är att de kompletterar din verksamhet, målgrupp och resurser, så att du inte behöver skala upp i form av personal, digitala system, lokaler, marknadsföring- och distributionskanaler. - Försök hitta ett kundbehov
Verifiera att det är många kunder som har just det behovet, och ta in dem tidigt i processen. - Våga ändra din tjänst efter kundens åsikt
Även om det skiljer sig från din initiala plan. Våga släppa, utveckla och tänk om under processens gång. - Var inte rädd för konkurrens
Fler företag som visar att en tjänst existerar, väcker undermedvetet en nyfikenhet samt ett ha-begär hos kunden. Det blir helt enkelt fler som sprider budskapet att en lösning finns. - Våga få 10 nej
Var uthållig och tappa inte modet, till slut kommer ditt “JA”!
Lär dig ställa rätt frågor om du vill veta vad dina kunder verkligen behöver
Det brukar sägas att du inte ska fråga din mamma om du vill ha ett ärligt svar, då hon bara kommer att säga snälla saker. Men faktum är att det spelar ingen roll vem du frågar, alla kommer att ljuga – åtminstone lite grann och ofta utan att ens veta om det själv. Frågan är alltså inte vem du frågar, utan vilken fråga du ställer och hur du ställer den.