Kvinna sitter framför bärbar dator, händer i närbild,

5 tips till dig som ska lansera en ny tjänst eller produkt

Affärsutveckling

Almi har sett många företag lansera nya tjänster och produkter. Här är våra råd till dig: 

  1. Om du tar fram en ny innovativ tjänst, så behöver den inte alltid komplettera den du redan har, du kan ha flera affärsområden
    Det viktiga är att de kompletterar din verksamhet, målgrupp och resurser, så att du inte behöver skala upp i form av personal, digitala system, lokaler, marknadsföring- och distributionskanaler.
  2. Försök hitta ett kundbehov
    Verifiera att det är många kunder som har just det behovet, och ta in dem tidigt i processen.
  3. Våga ändra din tjänst efter kundens åsikt
    Även om det skiljer sig från din initiala plan. Våga släppa, utveckla och tänk om under processens gång.
  4. Var inte rädd för konkurrens
    Fler företag som visar att en tjänst existerar, väcker undermedvetet en nyfikenhet samt ett ha-begär hos kunden. Det blir helt enkelt fler som sprider budskapet att en lösning finns.
  5. Våga få 10 nej
    Var uthållig och tappa inte modet, till slut kommer ditt “JA”!
Det brukar sägas att du inte ska fråga din mamma om du vill ha ett ärligt svar, då hon bara kommer att säga snälla saker. Men faktum är att det spelar ingen roll vem du frågar, alla kommer att ljuga – åtminstone lite grann och ofta utan att ens veta om det själv. Frågan är alltså inte vem du frågar, utan vilken fråga du ställer och hur du ställer den. Men vad är då de rätta frågorna?

[VIDEO]


Kan du inte se videon?

Då behöver du ändra din cookie-inställning på almi.se, och aktivera att du godkänner "Marknadsföring".

Du hittar Cookie-inställningarna i ditt nedre vänstra hörn vid denna symbol:

Lär dig ställa rätt frågor om du vill veta vad dina kunder verkligen behöver

Det brukar sägas att du inte ska fråga din mamma om du vill ha ett ärligt svar, då hon bara kommer att säga snälla saker. Men faktum är att det spelar ingen roll vem du frågar, alla kommer att ljuga – åtminstone lite grann och ofta utan att ens veta om det själv. Frågan är alltså inte vem du frågar, utan vilken fråga du ställer och hur du ställer den. 

Vill du veta mer om Almis kundtest - klicka här